El dibujo como primera escritura del niño

Authors

  • Mª del Rosario Vargas León Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.6

Abstract

Article that addresses a little explored aspect in the teaching and learning of reading and writing, that is, graphic symbols or drawings made by children.

Several national and international investigations have shown that since drawings are part of a child's genesis, they constitute a crucial aspect in his first construction of reading and writing skills.

A child can turn drawings into a very effective system of communication. The creating process that constantly makes him face cognitive conflicts that require him to invent and reinvent progressively more communicative ways of expression will prepare him to better understand the conventional alphabet system imposed by his socio-cultural environment.

The study was carried out in two Costa Rican schools as part of the outreach project Implementing a constructivist didactics for the beginning reading and writing processes of the Basic Education Division, CIDE, Universidad Nacional. The study has shown that by taking into account the child's genesis for knowledge construction, and by respecting and promoting his symbolic communication, the learning and writing processes become more meaningful to the child.

Author Biography

Mª del Rosario Vargas León, Universidad Nacional

Profesora de Artes Plásticas y Bachiller en Artes Plásticas con énfasis en Artes Gráficas de la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Ciencias de la Educación con especialidad en Administración Educativa de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Se ha desempeñado como profesora, investigadora y extensionista en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) en la Universidad Nacional, Costa Rica. Actualmente coordina el proyecto de extensión “Implementación de una didáctica constructivista en los procesos iniciales de lectura y escritura”.

References

Ferreiro, E. y Teberosky, A. ( 1979) Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México Siglo XXI.

Fortuny, J. ( J 987). La evolución del dibujo. En: Los procesos de lectura y escritura. Selección de lecturas. Heredia. EUNA.

García, J. (2003). Educar para escribir. México. Limusa.

Gómez. M. (1982). La adquisición de la lengua escrita. En: Los procesos de lectura y escritura. Selección de Lecturas. Heredia. EUNA.

Leal, A.(1997 ). Construcción de sistemas simbólicos. La lengua escrita

como creación. Barcelona. GEDISA. Segunda edición.

Leal, A. y Fortuny (1988). Lenguaje. Enciclopedia Práctica Pedagógica.

Vol. I y III. Barcelona. Planeta.

Sánchez. M. y Flores. L. (1990). Los procesos de de lectura y escritura. Selección de Lecturas. Heredia.

Vázquez, A. y Matteoda, M. (1994). La estructura narrativa en el discurso escrito infantil: estudio exploratorio. En: Lectura y vida. Revista Latinoamericana de Lectura. Año 15, Nº 4. Diciembre de 1984.

Published

2004-06-30

How to Cite

El dibujo como primera escritura del niño (M. del R. Vargas León , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 5, 91-103. https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

El dibujo como primera escritura del niño (M. del R. Vargas León , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 5, 91-103. https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.6

Comentarios (ver términos de uso)