Modelos gerenciales en la administración educativa

  • Ileana Vargas Jiménez Universidad Nacional

Abstract

Analysis of various management models that account for organizational behavior and of how these models affect—positively or negatively—the work carried out in educational institutions. The theory and its functions are defined to serve as a basis to the analysis. The paper finishes mentioning the model for the management of quality circles and how it can influence on decision-making processes at educational institutions.

Author Biography

Ileana Vargas Jiménez, Universidad Nacional
Licenciada en Educación Preescolar, con una maestría en Administración Educativa por la Universidad de New México, Estados Unidos. Se ha desempeñado como directora, investigadora y académica de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Fue Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Chiavaneto, l. ( l 990). Administración de Recursos Humanos.

Chiavaneto, I. (1992). Introducción a la Teoría de la Administración, (3ª ed.), México: Editorial Me Graw Hill.

Ishikawa, K. (1995). Qué es Control total de Calidad? Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Owens, R.(1995). Comportamiento Organizativo en la Educación .

Sergiovanni T. (1989). Perspectivas de la Supervisión Educativa. Estados Unidos: Me Graw Hill.

UNESCO. Conferencia Mundial sobre Educación Superior (2001).

Vargas I. (2000). Documentos elaborados para el curso de Teorías de la Administración Educativa. CIDE-UNA.

Published
2004-09-15
How to Cite
Vargas Jiménez, I. (2004). Modelos gerenciales en la administración educativa. Revista Electrónica Educare, (6), 115-123. Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1078
Section
Articles (Peer Reviewed Section)