La gestión de la calidad institucional en la Universidad Nacional, Costa Rica

Authors

  • Ronald Miranda Chavarría Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.5

Abstract

Proposal on the convenience of constructing a broad, integrated concept of quality management that includes academic aspects, support services and the management itself. It is set forth based on the experience achieved at Universidad Nacional on institutional quality management from 2000 to 2004; it has been supported by Dutch cooperation programs. Adopting an approach that fits together strategic aspects with constructivist and participative processes has afforded the construction of a culture and a vision of a future of quality. Some of the improvements account for achievements such as the diversification of decision making, self evaluation for self improvement or for accreditation purposes of study programs, and the establishment of improvement teams for management services. It is also acknowledged that by adopting an institutional quality management position, a gap is created between the current management procedures and those presented in the proposed model. Closing this gap will require academic authorities to play new roles and to understand that in order to build high-quality university management, it is necessary to work with a lot of precision and professionalism.

Author Biography

Ronald Miranda Chavarría, Universidad Nacional

Máster en Administración de Empresas. Director del Programa Gestión de la Calidad Institucional, Vicerrectoria Académica, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Bacharach, S. B.; Bamberger, P. y Con.ley, S. C. (1991). Negotiating the "see-saw" of managerial strategy: a resurrection of the study of professionals in

organizational theory. Research in sociology of organizations (8), 217-238.

Baldridge, J. V. (1983). Organization characteristics of colleges and

universities. In Baldridge and Deal. The dynamics of organizational change in education. Berkekey: Me Cutchan Publishing Corporation, 38-59.

Díaz-Barriga, A. (2002). La evaluación en el marco de las políticas hacia la educación superior: Retos y perspectivas. Seminario: Desarrollo de la calidad en universidades de América Latina. México, 2001. Eschbom. GTZ: 24-40.

Ellstrom, P. (1983). Four faces of educational organizations. Higher

Education (Arnsterdam) 12 (1983), 231-141.

España, O. (1998). Filosofía e historia de la Universidad En España, O. Universidad Nacionál, Historia y Utopía. Heredia Editorial Fundación UNA, pp. 29-52.

European Foundation for Quality Management. 1999. Method for improving the quality of higher education based on the EFQM model. Netherlands: HBO Expert Grup.

Kaplan, R. y Norton, D.P. (2001). Cómo utilizar el cuadro de mando integral.

Barcelona: Gestión 2000.

Korte, R. (2002). Gestión de calidad: experiencias de la industria y el sector de servicios para ser aprovechadas en las universidades. Seminario: Desarrollo de la calidad en universidades de América Latina. México, 2001. Eschbom: G1Z: 41-53.

Lepeley. M. E. 2001. Gestión y calidad en educación. Un modelo de evaluación. Santiago: Me Graw Hill.

Mintzberg. H. (1983). Toe profesional bureaucracy. In Structures in five. Designing effective organizations. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, pp. 189-213.

Mintzberg. H. (1988). La organización profesional. En Mintzberg, H. y

QUINN, J. B. 1988. El proceso estratégico. Conceptos, contextos y casos.

Miranda, R.; Marín, O.; Ríos, M.; Mora, G.; Gutiérrez, l. y Hemández, C. (2001). La gestión universitaria en cuatro universidades colombianas. Heredia. Universidad Nacional.

Mora, J. (1998). Veinticinco años construyendo el futuro. En España, O. Universidad Nacional, Historia y Utopía. Heredia Editorial Fundación UNA, pp. 13-27.

Núñez, B. (197 4). Hacia la universidad necesaria Heredia: Universidad Nacional.

Núñez,B. (1983). Una universidad de excelencia. En España, O. Universidad Nacional, Historia y Utopía. Heredia. Editorial Fundación UNA, pp. 56-57.

Universidad Nacional (2004). Acuerdos Generales del Consejo Universitario. SCU-894-2004. Una Gaceta (11), 7-8.

Universidad de Antioquia. (1997). Estatuto General. Acuerdo Superior Nº 1 del 5 de marzo de 1997. Medellín.

Published

2004-12-20

How to Cite

La gestión de la calidad institucional en la Universidad Nacional, Costa Rica (R. Miranda Chavarría , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 103-120. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

La gestión de la calidad institucional en la Universidad Nacional, Costa Rica (R. Miranda Chavarría , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 103-120. https://doi.org/10.15359/ree.2004-Ext.5

Comentarios (ver términos de uso)