Creatividad y desarrollo cognoscitivo (Un enfoque vigotskyano)

Authors

  • Beatriz Badilla-Baltodano

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.11-2.5

Keywords:

creativity, Vigotsky, Lev Semyónovich, cognitive development

Abstract

Development of creativity in university classrooms is of great need in present times, when theoretical knowledge is only part of the formation that a future professional must have. University teachers must be aware that creativity can be fomented and stimulated during college education, therefore, it is an important part of his/her role as an educator. In the present work, development of creativity is explained, based on the schemes established by Vigotsky, Lev Semyónovich who has established the foundations for developing these abilities.

Author Biography

Beatriz Badilla-Baltodano

References

Barquero, R. (2004) Vigotsky y el aprendizaje escolar. (4ta. ed.). Buenos Aires: AIQUE.

Berriozabal, J. M. (1852). El talento bajo todos sus aspectos y relaciones. Madrid: NICOLÁS DE CASTRO Y PALOMINO.

Bono, E. (1994). El pensamiento creativo. Barcelona: PIADÓS IBÉRICA S.A.

Bono, E. (1996). Cultura, educación y desarrollo. Conferencia sobre políticas y educación para la transformación de la educación superior en América Latina y el Caribe. La Habana, Cuba.

Bruner, J. (1966). Toward a theory of instruction. Cambrige, MA: BELKAPP PRESS.

Carretero, M. (1998). Introducción a la psicología cognitiva. Buenos Aires: AIQUE.

Cole, M. (1989). "The Zone of Proximal Development: where culture and cognition create each odder". En Wertsch, J. Voices on the mind. The sociocultural approach to mediated action. Cambridge. Harvard University.

Csikszentrnijaly, M. (1998). Creatividad. México, D.F.: PAIDÓS.

Goñi, A. (2000). Desarrollo de la creatividad. San José, Costa Rica: UNED.

Griffin, P. y Cole, M. (1984). "Current activity for the future: the zo-ped". En Rogoff, B. y J. V. Wertsch ( eds.). Children s Learning in the "Zone of Proximal Development". New Directions for Child Developrnent, núm. 23, JosseyBass, San Francisco.

Guilford, J. P. (1950). "Creativity". American Psychologist, 5, pp. 444-454.

Martínez, L. (1997). Educación y creatividad: algunas tendencias. Conferencia pronunciada en la sesión inaugural del VI Taller Internacional "La educación hacia el siglo XXI", Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño (IPLAC).

Maslow, A. (1982). La personalidad creadora. Barcelona: CAÍDOS.

Proyecto Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2003). Noveno Informe. San José, Costa Rica.

Rogers, C. (1983). Libertad y creatividad en la educación. Barcelona: PIADÓS.

Zubiria, M. y Zubiria, A. (1994). Operaciones intelectuales y creatividad. Colombia:

FONDO DE PUBLICACIONES BERNARDO HERRERA MERINO.

Published

2007-06-30

How to Cite

Creatividad y desarrollo cognoscitivo (Un enfoque vigotskyano) (B. Badilla-Baltodano , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 11(2), 81-88. https://doi.org/10.15359/ree.11-2.5

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Creatividad y desarrollo cognoscitivo (Un enfoque vigotskyano) (B. Badilla-Baltodano , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 11(2), 81-88. https://doi.org/10.15359/ree.11-2.5

Comentarios (ver términos de uso)