Una propuesta educativa para atender la diversidad en el contexto de aula

Authors

  • Rosario Agüero Agüero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.7

Keywords:

diversity, individual differences, school context, proposal, workshops, socio-constructivist, education

Abstract

At the present time, schools face a big challenge: providing their students an education of quality and an education for everyone, in other words, an education thought for diversity within the classroom. The goal of this project is to improve the respect for the students` individual differences and make sure that diversity could be applied in to the school context. Based in a diagnostic process developed at the “Escuela Mixta San Juan”, it was found that most students show rejection and disrespect at the individual differences from many point of view.

Authors such as Meléndez (2002), Parcerisa (2000), Olivé (1999) and Aguilar (2000) were revised and they provided some guides to be use at schools in order to deal with the students` diversity. These authors propose that a change of attitude and several different social transformations are required in order to warrant that diversity is appropriately taken care of. As an answer to this situation, a series of workshops and didactic activities designed to improve the cooperative knowledge production and mutual work are proposed.

The proposal is based on a socio-constructivist and inclusive approach, since it attempts to respond to the students` needs within their own context. The most important aspects of diversity were taken into account, such as internal and external aspects related to the individuals. As a final goal, students are expected to express attitudes of respect toward diversity, respond to their classmates and their own educational needs, as well as show and open, critical and flexible attitude to themselves and their environment.

Therefore, future generation’s education must include these skills and abilities, in order to allow them to comprehend this world as an open window to individual and collective improvement.

Author Biography

Rosario Agüero Agüero, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con énfasis en Diversidad en los Procesos Educativos del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Especialista de Educación Especial. Como docente, ha trabajado para varias universidades y con el Ministerio de Educación Pública (MEP), Costa Rica.

References

Aguilar, L. (2000). De la integración a la inclusividad. Buenos Aires, Argentina:

Editorial Espacio.

Asamblea Legislativa. (1996). Ley 7600. Igualdad de oportunidades para las personas

con discapacidad en Costa Rica. San José, Costa Rica: Consejo Nacional

de Rehabilitación y Educación Especial.

Cerdas, A. y Rodríguez, A. (2003). Propuesta de actividades para el desarrollo de

las funciones de los docentes de apoyo en retraso mental. Manuscrito no publicado:

San José, Costa Rica.

Devalle, A. y Vega, V (1999). Una escuela en y para la diversidad. El entramado

de la diversidad. Argentina: Aique.

Gutiérrez, E. (2004). Aplicación de la terminología propuesta por la Clasificación

Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF).

Fundación SIDAR. Retrieved November 14, 2004. From: http:/wwwsidar.

org/recur/desdi/pau/cif.php#def

Instituto de Investigaciones Psicológicas. (2003). Actitudes y creencias de maestros

y administradores de preescolar, primaria y secundaria en relación con la atención de las necesidades educativas especiales. UCR. San José, Costa

Rica.

Instituto Costarricense de Enseñanza Radiofónica. (1994). Algunas sugerencias

para el trabajo en grupos. San José, Costa Rica: Editorial ICER.

Maya, A. (1996). El Taller Educativo. ¿Qué es?, Fundamentos, cómo organizarlo

y dirigirlo, cómo evaluarlo. Bogotá, Colombia.

Meléndez, L. (2002). La inclusión escolar del alumno con discapacidad intelectual.

Bogotá, Colombia: GLARP-IIPD.

Monereo, C. (2000). Instantáneas. Proyectos para atender la diversidad educativa.

Madrid, España: Editorial CELESTE EDICIONES.

Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Naciones

Unidas.

Parcerisa, A. (2000). Atención a la diversidad: claves para la innovación educativa.

Barcelona, España: Editorial Graó.

UNESCO. (1990). Conferencia Mundial de Educación para Todos. Tailandia.

UNESCO.

UNESCO. (1994). Conferencia Mundial Sobre Necesidades Educativas Especiales:

Acceso y Calidad. Salamanca, España.

Vega, A. (2001). La educación de los niños con síndrome de Down. Principios y

prácticas. Salamanca, España: Editorial Amarú.

Published

2007-07-01

How to Cite

Una propuesta educativa para atender la diversidad en el contexto de aula (R. Agüero Agüero , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 119-140. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Una propuesta educativa para atender la diversidad en el contexto de aula (R. Agüero Agüero , Trans.). (2007). Revista Electrónica Educare, 1, 119-140. https://doi.org/10.15359/ree.1-Ext.7

Comentarios (ver términos de uso)