De la instrucción a la literalización

Authors

  • Gilbert Ulloa Brenes Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-1.2

Keywords:

education, psychology, subjectivity, language

Abstract

In this paper about Psychology of Education, I propose to distinguish the educational work centered in the instruction-evaluation relationship, which, following the structuralist Barthes, I’m understanding as an education based on critical truthfulness, from an educational work trying to recover all language possibilities, understood as literalization, that is, the appropriation by the educational subjects of a logos that the educational instruction-evaluation has robbed them of..

Author Biography

Gilbert Ulloa Brenes, Universidad Nacional

Magíster Litterarum en Estudios de Cultura Centroamericana, docente del Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional, en Heredia, Costa Rica.

References

Barthes, R. (1983). Crítica y verdad. (6ª ed.). México: Siglo veintiuno editores.

Dengo, M. (2001). Educación costarricense. (5ª Reimpres.). San José, Costa Rica: EUNED.

Genovard, C., Gotzens, C. & Montané, J. (1983). Psicología de la Educación. Una nueva perspectiva

interdisciplinaria. Barcelona, España: CEAC.

Hernández, G. (1998). Paradigmas en Psicología de la Educación. México: Paidós.

Neill, A. (1976). Summerhill. México: Fondo de Cultura Económica.

Sarramona, J. (1997). Fundamentos de Educación. Barcelona, España: CEAC.

Published

2009-06-30

How to Cite

De la instrucción a la literalización (G. Ulloa Brenes , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 19-26. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

De la instrucción a la literalización (G. Ulloa Brenes , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 19-26. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.2

Comentarios (ver términos de uso)