Proposal for Academic Achievement and Permanence of Students in the 7th Grade (1)

Authors

  • Luis Alfredo Miranda Calderón Universidad Nacional, Costa Rica
  • Nury Ginnette Bonilla Ugalde Universidad Técnica Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.1

Keywords:

Educational proposal, research, transition, primary education, secondary education

Abstract

This paper analyzes the impact of change processes experienced by many student populations when completing primary education (1st-6th grade) and starting secondary education (7th-11th grade). Based on the research conducted, this paper describes situations and aspects that may result in conditional factors for the student’s adjustment at this level: time-space changes, as well as organizational and dynamic changes that would set the new educational environment and social context in which this new stage will be developed. Such conditional factors that affect learning in incoming students: programs, teaching methodology, learning styles and new evaluation methods will be discussed. As a result of this research, a proposal is presented to facilitate transition from primary to the secondary education. This proposal includes guidelines for awareness and strengthening of pedagogical mediation, which would contribute to the permanence of students from all types of institutions in the education system.

 

(1) [Translator’s note: The Costa Rican education system is composed of primary education (1st-6th grade) and secondary education (7th-11th grade).]

Author Biographies

Luis Alfredo Miranda Calderón, Universidad Nacional

Académico en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Magíster con especialidades en Administración Educativa, Universidad de Costa Rica y en Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria, Universidad Nacional. Bachiller en Artes Dramáticas. Bachiller en Ciencias de la Educación en I y II ciclos. Licenciado en Ciencias de la Educación en I y II ciclos con énfasis en Educación Rural. Como maestro rural unidocente ha realizado diversas investigaciones y exploraciones relacionadas con el aprendizaje mediado por el uso y aprovechamiento del entorno natural. Maestro en la Escuela Nueva Laboratorio de la Universidad de Costa Rica, donde ha desarrollado procesos pedagógicos haciendo uso del juego escénico como una herramienta para el aprendizaje.

Nury Ginnette Bonilla Ugalde, Universidad Técnica Nacional

Máster en Psicopedagogía, Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica y en Formación de Formadores de Docentes de Educación Primaria, Universidad Nacional, Costa Rica. En la actualidad dirige el Departamento de Producción de Materiales Didácticos en la UTN, del Centro de Formación Pedagógica y Tecnología Educativa.

References

Alfaro, M., Brenes, A., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. ... Zúñiga, A. (2008).

Construcción del perfil de desempeño docente para el sétimo año de la Educación Pública

(Informe final de investigación del Proyecto Perfiles, Dinámicas y Desafíos de la Educación

Costarricense, tercera etapa). Heredia, Costa Rica: CIDE-Universidad Nacional.

Consejo Nacional de Política Pública de la Persona Joven. (2008). Primera encuesta nacional de

Juventud Costa Rica (principales resultados). San José, Costa Rica: Fondo de Población

de las Naciones Unidas (UNFPA). Recuperado de http://www.unfpa.or.cr/dmdocuments/

Encuesta_Juventud.pdf

Guendel, L., Osorio, R. y González, M. (1999). La educación: política social para el ejercicio de la

ciudadanía. En Política Social y Educación en Costa Rica (pp. 21-57). San José, Costa Rica:

UNICEF-Costa Rica.

Hernández, A., León, A., Ruiz, S., y Zúñiga, I. (2002). Validación de un módulo de selección de

candidatos a docentes, fundamentado en la idoneidad de sus características personales y

la percepción de su futuro papel profesional. San José, Costa Rica: Coordinadora Educativa

Cultural Centroamericana (CECC).

Miranda, A. (2008). Juventud rural y educación: Un desafío a la equidad (Cap. 6). En M. Gutiérrez

y N. Piedra (Coords.), VI Estado de los derechos de la niñez y la adolescencia en Costa Rica

(pp. 177-186). San José, Costa Rica: UNICEF. Reecuperado de http://www.unicef.org/costarica/13222.htm

Miranda, A., Bonilla, N. (2010). Mejoramiento del desempeño académico en el sétimo año de la

Educación Secundaria, en los estudiantes y las estudiantes provenientes de las escuelas

rurales, como una forma de propiciar su permanencia en la Educación Secundaria. (Tesis

de Maestría sin publicar). Universidad Nacional de Costa Rica, Heredia.

Programa Estado de la Nación. (2011). Estado de la Educación 3 (Cap. 3). San José, Costa Rica:

Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/images/stories/informes/educacion_003/

docs/Parte_1_Capitulo_3.pdf

Published

2011-10-10

How to Cite

Proposal for Academic Achievement and Permanence of Students in the 7th Grade (1) (L. A. Miranda Calderón & N. G. Bonilla Ugalde , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15, 3-23. https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Proposal for Academic Achievement and Permanence of Students in the 7th Grade (1) (L. A. Miranda Calderón & N. G. Bonilla Ugalde , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15, 3-23. https://doi.org/10.15359/ree.15-Ext.1

Comentarios (ver términos de uso)