Teacher’s Appearance and its Effect on Learning: Student’s Perspective

Authors

  • Verónica Hernández Jacobo Universidad Autónoma de Sinaloa, Mexico
  • Carlos Varela Nájera Universidad Autónoma de Sinaloa, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-1.4

Keywords:

Teacher’s appearance, learning desire, subjectivity

Abstract

This work is part of a larger research project, which analyzes those characteristics of the teacher’s appearance that promote or inhibit the wish of students to learn. This study is based on the theoretical framework of psychoanalysis and the empirical data collected from the group 602, of the 2009-2010 academic year, of the Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Sinaloa [Faculty of Psychology of the University of Sinaloa], Mexico. The study analyzes only those teacher’s characteristics that motivate students to learn. The objective is to know if the desire of Psychology students to learn a subject matter sparks when they feel identified with the teacher’s characteristics, upon the assumption that the teacher has characteristics or qualities that help students to feel identified with the so called “semblante docente” (teacher’s profile). A qualitative approach and the phenomenological method were used in this study. The techniques of data collection included a questionnaire and in-depth interviews. The main conclusion was that the same teacher does not have always the same effect on his/her students.

Author Biographies

Verónica Hernández Jacobo, Universidad Autónoma de Sinaloa

Docente de la Facultad de Psicología en materias del área de Psicología Social, y doctorante de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS), México. Línea de investigación sobre psicoanálisis y educación. Licenciada en Psicología, también por la UAS.

Carlos Varela Nájera, Universidad Autónoma de Sinaloa

Docente de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Sinaloa, México, en las materias de Psicoterapia, Psicología del crimen, Psicología de las masas, entre otras. Doctor en Educación con línea de investigación de Psicoanálisis y Educación, titular del Proyecto UAS-PROMEP sobre Psicopatologías y sus efectos en el aprovechamiento escolar: Intervención con niños y niñas de primarias públicas de Culiacán, Sinaloa, México.

References

Bischoff, G. (10 de setiembre de 2008). Vicisitudes entre el vínculo profesor alumno [Foro en línea:

Actores sociales y relaciones de poder en los procesos educativos]. Universidad de Flores

Facultad de Psicología y Ciencias Sociales. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/48766076/

VICISITUDES-ENTRE-EL-VINCULO-ENTRE-PROFESOR-Y-ALUMNO

Bochar, J. (agosto, 2003). El docente y su relación con el saber que imparte. Revista Querencia, 6.

Recuperado de http://www.querencia.psico.edu.uy/revista_nro6/jaqueline_bochar.htm

Camps, M. D. (2005). El malestar en el docente, su posición y su deseo. Trabajo presentado en

el Seminario del campo freudiano de Valencia, curso 204-2005, grupo de investigación:

Pedagogía y Psicoanálisis. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/55950160/El-Malestar-enEl-Docente

Carrizales, C. (1991). El filosofar de los profesores. Culiacán, México: Universidad Autónoma de

Sinaloa.

Chemama, R. y Vandermersch, B. (2004). Diccionario del Psicoanálisis (2ª ed.). Buenos Aires:

Amorrortu.

Filloux, J.-C. (2008). Psicoanálisis y Pedagogía: Una consideración del inconsciente en el campo

pedagógico. En M. Jiménez, y R. Páez (Comps). (2008) Deseo, saber y transferencia. Un

acercamiento psicoanalítico a la educación (pp. 27-72) México: Siglo XXI.

Guerrero, O. y Hopen, C. (1999). Un semblant más semblant (que el verdadero) o traducir el Sens

blanc. Association Lacanienne internationale. Recuperado de http://www.freud-lacan.com/

Champs_specialises/Lacan_Espagnol/Un_semblant_mas_semblant_que_el_verdadero_o_

traducir_el_Sens_blanc

Mannoni, O. (1982). Psicoanálisis y enseñanza, un comienzo que aún no termina. Madrid: Paidós.

Núñez, V. M. (2003). El vínculo educativo. En H. Tizio (Coord.). (2003). Reinventar el vínculo

educativo: Aportaciones de la Pedagogía social y del Psicoanálisis (pp. 19-48). Barcelona:

Gedisa.

Sierra, F. (1998). Función y sentido de la entrevista cualitativa en investigación social. En J. Galindo

(Coord.) Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación (pp. 277-341).

México: Addison Wesley Longman.

Published

2012-04-28

How to Cite

Teacher’s Appearance and its Effect on Learning: Student’s Perspective (V. Hernández Jacobo & C. Varela Nájera , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(1), 47-55. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teacher’s Appearance and its Effect on Learning: Student’s Perspective (V. Hernández Jacobo & C. Varela Nájera , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(1), 47-55. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.4

Comentarios (ver términos de uso)