Building the Commercial Education Professional Competency Profile

Authors

  • Isabel Araya Muñoz Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-3.12

Keywords:

Competencies, professional profile, competency profile, Commercial Education, secretarial studies, curricular diagnosis.

Abstract

This paper provides a complete description of the Commercial Education Professional Competency Profile that resulted from the curricular diagnosis of the Licenciatura en Educación Comercial , at the Universidad Nacional, Costa Rica.  The methodological strategy used relies on the principles of research on education. Upon expert validation, written questionnaires were applied to first-year students, students of the licenciatura, practicing professionals and employers. The objective was to describe a particular education situation. Data was analyzed according to two categories: intentions/principles and scope/development. The findings resulted in the characteristics of the Commercial Education professionals, i.e. characteristics related to the discipline, characteristics related to the administrative management of teaching, specific and general characteristics of education and pedagogy, and characteristics associated to human development. Based on those criteria, on the curricular requirements of the information sources and on the curricular perspectives of the Academic Unit, ideas were put into practice to build the competency profile. The ideas proposed comprise the curricular fundamentals of the educational project on which the profile is set out, which include the subject of the study program, the global competency or training goal, the generic competencies as cross-cutting approaches, as well as the –pedagogical and disciplinary− specific competencies. The specific competencies of the discipline are focused on four competency areas: document production, organizational support, technological resources and information management.

(1) Translator’s Note: One-year post-Bachelor study program in Commercial Education.

References

Alfaro, M., Gamboa, A., Jiménez, S., Martín, J., Ramírez, A. y Vargas, M-C. (2008). Construcción del perfil profesional docente de sétimo año: Respuesta a una necesidad actual. Revista Electrónica Educare, 12(2), 31-45. Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1433

Araya, I. y Varela, K. (2011). Aplicación de una propuesta teórica y metodológica para la producción de documentos en el modelo por competencias: Un estudio cuasiexperimental. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(1), 1-31. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/uploads/tx_magazine/aplicacion-propuesta-teorica-metodologica-produccion-documentos-araya.pdf

Araya, M. I. (enero-junio, 2011). Competencias en educación: Ideas para el diseño curricular desde la deliberación práctica y crítica, basada en el desarrollo humano y la transformación social. Revista Electrónica Educare, 15(1), 109-121. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/884

Badilla, L. (s. f.). Documentos sobre algunos aportes al concepto de competencias desde la perspectiva de América Latina. Tuning América Latina. Recuperado de http://www.umex.org.mx/archivos/ACERVO/Tuning.pdf

Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Maletá, M. M., Siufi, G. y Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina (Informe final –Proyecto Tuning– América Latina 2004-2007). Recuperado de http://es.scribd.com/doc/28967263/Proyecto-Tuning-America-latina

Bolívar, A. (2000). El currículum como un ámbito de estudio. En J. M. Escudero (Coord.), Diseño, desarrollo e innovación del currículum (pp. 23-44). Madrid: Síntesis.

Bozu, Z. (septiembre, 2007) El perfil de las competencias profesionales del profesorado de la ESO. PREAL. Recuperado de: http:www.oei.es/docentes/articulos/perfil_competencias_profesionales_profesorado_eso_bozu.pdf.

Catalán, E. (julio, 2007). Conversando con Guy LeBoterf sobre el enfoque de competencias profesionales en el ámbito universitario (Trad. M. B. Peluffo). Sociedad y Conocimiento, 8, 44-46. Recuperado de http://www.faceaucentral.cl/pdf/socycon8.pdf

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. París: Ediciones UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF

Dirección General del Servicio Civil de Costa Rica. (2009). Manual descriptivo de clases de puestos docentes. Resolución DG-234-2009 publicada en La Gaceta Diario Oficial 158 Aviso 013-SC del 14/08/2009 con rige 01/07/2009. http://www.sercivil.go.cr/dgsc/area_cd.php

Gimeno, J. (1996). El curriculum: Una reflexión sobre la práctica. España: Ediciones Morata.

Gimeno, J. (2009). Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación. En J. Gimeno (Coord.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 15-58). Madrid: Morata.

Hawes, G. y Corvalán, O. (2005). Construcción de un perfil profesional (Proyecto Mecesup Tal 0101). Chile: Instituto de Investigación y Desarrollo Educacional. Universidad de Talca. Recuperado de: http://www.iide.cl/medios/iide/publicaciones/revistas/Construccion_de_un_Perfil_Profesional.pdf

Hernández, G. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. México: Paidós.

Hernández, A. (2004). Capítulo V Perfil Profesional. Pedagogía Universitaria, 9(2), 69-98.

House, E. R. (1997). Evaluación, ética y poder. Madrid: Ediciones Morata.

Kemmis, S. (1998). El curriculum: Más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Morata.

Lévy-Levoyer, C. (1997). Gestión de las competencias, cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión 2000.

Martínez, J. B. (2009). La ciudadanía se convierte en competencia: Avances y retrocesos. En J. Gimeno (Coord.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 103-142). Madrid: Morata.

Mertens, L. (2000). La gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. España: OEI. Recuperado de http://www.oei.es/oeivirt/fp/iberfop01.pdf

Pérez, Á. I. (2009). ¿Competencias o pensamiento práctico?: La construcción de los significados de representación y de acción. En J. Gimeno (Coord.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 59-102). Madrid: Morata.

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona (5a. ed.). Barcelona: Graó.

Quesada, M. E., Cedeño, M. A. y Zamora, J. M. (2001). El diseño curricular en los planes de estudio: Aspectos teóricos y guía metodológica. Heredia. Costa Rica: EUNA.

Rial, A. (2007). Diseño curricular por competencias: El reto de la evaluación. Recuperado de http://www.udg.edu/Portals/49/Docencia %202010/Antonio_Rial_(text_complementari).pdf

Ricoy-Lorenzo, M. C. y Pino-Juste, M. (2005). Estudio sobre el perfil del alumnado de Educación Social. ESE: Estudios sobre educación, 9, 127-143. Recuperado de http://dspace.unav.es/dspace/bitstream/10171/8914/1/NC.PDF

Riesco, M. (2008). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas 13, 79-105. Recuperado de http://www.industriales.upct.es/pdfs/competencias_riesco.pdf

Rodríguez, M. E. (2010). El perfil del docente de Matemática: Visión desde la triada matemática-cotidianidad y pedagogía integral. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-19. Recuperado de http://revista.inie.ucr.ac.cr/ediciones/controlador/Article/accion/show/articulo/el-perfil-del-docente-de-matematica-vision-desde-la-triada-matematica-cotidianidad-y-pedagogia-integral.html

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias, pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica (2a ed.). Bogotá. Colombia: Ecoe Ediciones.

Torres, J. (1998). Globalización e interdisciplinariedad: El curriculum integrado (3a ed.). Madrid. España: Morata.

Torres, J. (2009). Obviando el debate sobre la cultura en el sistema educativo: Cómo ser competentes sin conocimientos. En J. Gimeno (Coord.), Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 143-175). Madrid: Morata.

Universidad Nacional de Costa Rica, Escuela de Secretariado. (2007). Plan Estratégico 2007-2011. (Consejo de Académicos, Sesión 02-2007, 13 de marzo de 2007 según acuerdo ESP-AC-195-2007). Heredia, Costa Rica: Autor.

Published

2012-11-28

How to Cite

Building the Commercial Education Professional Competency Profile (I. Araya Muñoz , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 203-226. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Building the Commercial Education Professional Competency Profile (I. Araya Muñoz , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 203-226. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.12

Comentarios (ver términos de uso)