An Overview of School Recess: What Children Think and Feel

  • Ana Lucía Chaves-Álvarez Universidad Nacional
Keywords: Recess, time, space, children, teachers, Educare Electronic Journal, Costa Rica.

Abstract

Researchers of the Institute for Interdisciplinary Studies of Childhood and Adolescence (INEINA) have been interested in studying the current activities developed during recess time in public schools and what children require for this period from the point of view of the child population. This paper is the result from a research conducted on this matter with the participation of a group of children, in order to collect ideas from the participants and provide recommendations on possible strategies to enhance and strenghten recreation time at schools.

Author Biography

Ana Lucía Chaves-Álvarez, Universidad Nacional

References

Aguilera, E. (2010). ¡Recreo!... ¡Vamos a jugar! Espacios y juegos: Una responsabilidad compartida.

Recuperado de http://www.colaborando.edu.ar/PcWeb/Contenido/Actividad44/File/

Recreo,%20vamos%20a%20jugar.pdf

Álvarez, F., Muñoz, F., Martínez, G., Trujillo, J. A., Echeverry, J. L. y Salazar, D. M. (2010). Proyecto

de lúdica, Tiempo libre y recreación. Colombia: Envigado. Recuperado de http://mua.

edu.co/mua/images/Archivos/docentes/edfisica/proyecto%20de%20ludica%20y%20

tiempo%20libre.pdf

Código de la niñez y la adolescencia (6 de febrero de 1998). La Gaceta Nº 26. Recuprado de

http://www.tse.go.cr/pdf/normativa/codigodelaninez.pdf

Convención sobre los Derechos del Niño. (2005). Lima, Perú: Save the Children.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a

ed.). Perú:

McGraw-Hill.

Jarret, O. (2002). El recreo en la escuela primaria: ¿Qué indica la investigación? (Recess in Elementary

School: What Does the Research Say?). Champaing, IL: Eric Clearinghouse on Elementary

and Early Childhood Education. De la base de datos Eric Digests (ED467567). Recuperado

de http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED467567.pdfh

Jarret, O. y Waite-Stupiansky, S. (2009). Recess—It’s Indispensable! [El recreo es imprescindible].

[Play, Policy, and Practice Interest Forum, NAEYC]. Recuperado de http://www.naeyc.org/

files/yc/file/200909/On Our Minds 909.pdf

National Association for Sport and Physical Education. (2006). Recess for Elementary School

Students [Recreo para los estudiantes de la escuela primaria]. Recuperado de http://www.

aahperd.org/naspe/standards/upload/Recess-for-Elementary-School-Students-2006.pdf

Pavía, V. (2005). El patio escolar: El juego en libertad controlada. Un lugar emblemático territorio

de pluralidad. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Recuperado de http://books.google.co.cr/books?id=20hI47iJjgcC&printsec=frontcover&

source=gbs_ge_summary_r&cad=0 - v=onepage&q&f=false

Pérez, L. y Collazos, T. (2007). Los patios de recreo como espacios para el aprendizaje en las

instituciones educativas. Sedes Pablo Sexto en el Municipio de Dosquebradas. Universidad

Tecnológica de Pereira. Colombia. Recuperado de http://repositorio.utp.edu.co/dspace/

bitstream/11059/761/1/371621P438lp.pdf

Pica, R. (s. f.). 7 Reasons why Kids Need Recess [7 razones del porqué los niños necesitan el recreo].

Recuperado de http://www.selfgrowth.com/articles/7_Reasons_Why_Kids_Need_Recess.html

Reyes, J. I. (2005). La agresividad y violencia en los juegos de los niños durante el recreo escolar.

Recuperado de http://www.ucol.mx/egeneros/admin/archivos/agresividad_violencia_

juegos.pdf

Smaliroff, C. M. (s. f.). Juegotecas para los recreos escolares. Los recreos. Aprender y compartir.

Escuela Nueva Juan Mantovani. Recuperado de http://www.preveninos.com/Files_

Proyectos/Proy_256.pdf

Vicente, R. y Castro, M. (2010). Promoviendo los derechos de niños, niñas y adolescentes:

Conozcamos las leyes. Heredia, Costa Rica: Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la

Niñez y la Adolescencia. Universidad Nacional.

Published
2013-03-13
How to Cite
Chaves-Álvarez, A. (2013). An Overview of School Recess: What Children Think and Feel. Revista Electrónica Educare, 17(1), 67-87. Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4973
Section
Articles (Peer Reviewed Section)