Multiplier Modality in Parent Counseling

Cecilia Villarreal-Montoya, Ana Lucía Villalobos-Cordero, Ruth Villanueva-Barbarán

Abstract


This article summarizes a counseling experience with parents from educational institutions in the provinces of San José and Heredia, Costa Rica. The multiplier modality was the strategy used in the Social Action Project entitled “Family Strengthening”, from the Education for Work Division (DET) at Universidad Nacional, Costa Rica. A group of counseling professionals and educators from this Division trained eighteen professionals, including counselors and other specialists, as facilitators on topics such as family communication, anger management, family worldview, and project planning in order to work with parents using a participative methodology, which took into account the experiences of participants involved in family counseling projects. Projects were implemented in 9 institutions, and a total of 105 mothers and 6 fathers participated. The section summarizing achievements highlights the impact of the methodological shift from “lectures” to parent participation, where they share their own vital experiences on family life. Knowledge obtained has been essential for expanding and continuing this parent counseling project.


Keywords


Family counseling; multiplier modality; participative methodology; parents’ experiences.

References


Beavers, W. R. y Hampson, R. B. (1995). Familias exitosas: Evaluación, tratamiento e intervención. Barcelona: Paidós.

Calderón, E., Murillo, J., Villalobos, A., Villanueva, R. y Villarreal, C. (2009). Proyecto Fortalecimiento de la familia. (Informe final 2007-2009, código unidad ejecutora 050804 y presupuestario 031501) Heredia: División de Educación para el Trabajo, CIDE, Universidad Nacional.

Dinkmeyer, D., Sr., Mckay, G. D. y Dinkmeyer, D., Jr. (1998). Guía para los padres. Preparación sistemática para educar bien a los hijos. Estados Unidos: STEP Publisher.

Fuhrmann, I. y Chadwick, M. (1998). Fortalecer la familia. Manual para trabajar con padres (3ª ed.). Santiago: Editorial Andrés Bello.

García, N. (2001). La orientación en grupos. En R. Bisquerra (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp. 341-362) Barcelona: CISSPRAXIS.

López, S. y Escudero, V. (2003). Familia, evaluación e intervención. Madrid: Editorial CCS.

Richardson, R. W. (1993). Vivir feliz en familia. Barcelona: Paidós.

Sanz, R. (2007). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.

Satir, V. (2005). Nuevas relaciones humanas en el núcleo familiar (2ª ed.). México, DF: Editorial Pax.

Watzlawick, P., Beavin, J. y De Avila, D. (2002). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Editorial Herder.






Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System