Multiplier Modality in Parent Counseling

  • Cecilia Villarreal-Montoya Universidad Nacional
  • Ana Lucía Villalobos-Cordero Universidad Nacional
  • Ruth Villanueva-Barbarán Universidad Nacional
Keywords: Family counseling, multiplier modality, participative methodology, parents’ experiences.

Abstract

This article summarizes a counseling experience with parents from educational institutions in the provinces of San José and Heredia, Costa Rica. The multiplier modality was the strategy used in the Social Action Project entitled “Family Strengthening”, from the Education for Work Division (DET) at Universidad Nacional, Costa Rica. A group of counseling professionals and educators from this Division trained eighteen professionals, including counselors and other specialists, as facilitators on topics such as family communication, anger management, family worldview, and project planning in order to work with parents using a participative methodology, which took into account the experiences of participants involved in family counseling projects. Projects were implemented in 9 institutions, and a total of 105 mothers and 6 fathers participated. The section summarizing achievements highlights the impact of the methodological shift from “lectures” to parent participation, where they share their own vital experiences on family life. Knowledge obtained has been essential for expanding and continuing this parent counseling project.

Author Biographies

Cecilia Villarreal-Montoya, Universidad Nacional
Orientadora y terapeuta familiar, máster en Estudios de Género, Universidad de Costa Rica. Asesora permanente ad honorem del Proyecto de Extensión Orientando Familias, División de Educación para el Trabajo, CIDE, Universidad Nacional. Lugar de trabajo: Proyecto de Extensión Orientando Familias, División de Educación para el Trabajo, Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional, Costa Rica.
Ana Lucía Villalobos-Cordero, Universidad Nacional
Licenciada en Orientación, Universidad de Costa Rica. Coordinadora Proyecto de Extensión Orientando Familias, División de Educación para el Trabajo. Académica de la División de Educación para el Trabajo, Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional, Costa Rica. Lugar de trabajo: División de Educación para el Trabajo, CIDE, Universidad Nacional.
Ruth Villanueva-Barbarán, Universidad Nacional
Máster en Psicopedagogía, Universidad Estatal a Distancia. Bachiller y Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación, Universidad de Costa Rica. Integrante del Equipo del Proyecto de Extensión Orientando Familias, Académica de la División de Educación para el Trabajo, Universidad Nacional, Costa Rica. Lugar de trabajo: División de Educación para el Trabajo, CIDE, Universidad Nacional.

References

Beavers, W. R. y Hampson, R. B. (1995). Familias exitosas: Evaluación, tratamiento e intervención. Barcelona: Paidós.

Calderón, E., Murillo, J., Villalobos, A., Villanueva, R. y Villarreal, C. (2009). Proyecto Fortalecimiento de la familia. (Informe final 2007-2009, código unidad ejecutora 050804 y presupuestario 031501) Heredia: División de Educación para el Trabajo, CIDE, Universidad Nacional.

Dinkmeyer, D., Sr., Mckay, G. D. y Dinkmeyer, D., Jr. (1998). Guía para los padres. Preparación sistemática para educar bien a los hijos. Estados Unidos: STEP Publisher.

Fuhrmann, I. y Chadwick, M. (1998). Fortalecer la familia. Manual para trabajar con padres (3ª ed.). Santiago: Editorial Andrés Bello.

García, N. (2001). La orientación en grupos. En R. Bisquerra (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (pp. 341-362) Barcelona: CISSPRAXIS.

López, S. y Escudero, V. (2003). Familia, evaluación e intervención. Madrid: Editorial CCS.

Richardson, R. W. (1993). Vivir feliz en familia. Barcelona: Paidós.

Sanz, R. (2007). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid: Pirámide.

Satir, V. (2005). Nuevas relaciones humanas en el núcleo familiar (2ª ed.). México, DF: Editorial Pax.

Watzlawick, P., Beavin, J. y De Avila, D. (2002). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Editorial Herder.

Published
2014-01-01
How to Cite
Villarreal-Montoya, C., Villalobos-Cordero, A., & Villanueva-Barbarán, R. (2014). Multiplier Modality in Parent Counseling. Revista Electrónica Educare, 18(1), 219-238. Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5570
Section
Articles (Peer Reviewed Section)