Moral Dilemmas for Rural Contexts: Construction and Validation in a Colombian Secondary School

Fabio Enrique Barragán-Santos, Agustín David Arias-Rey

Abstract


This paper is the result of a research project aimed at constructing and validating moral dilemmas for students of rural contexts. In the first phase the teacher compiled moral situations of interest to her students. During the second phase, the researchers designed dilemmas responding to predetermined criteria, and in the third phase the teacher presented 9 dilemmas to her class.  The group analyzed the information in videos, students’ posters and worksheets, the teacher’s daily activity report, and the researchers’ observation log. Fifteen moral dilemmas resulted at the end, from which nine were put into practice, and of those six were validated. The remaining three dilemmas that were not validated could be polished thanks to the learning experience gained by the research team in relation to creating dilemmas, the students’ performance at facing dilemmas and the teacher´s role in the development of dilemmas in class. This opens a new panorama full of different research problems related to moral dilemmas.


Keywords


Dilemma; morale; judgment; rural contexts; secondary school.

References


Arias, A. (2010). La construcción de la ciudadanía: Un trabajo de la escuela, la sociedad y la familia. San Gil: Fundación Universitaria de San Gil.

Ascuy, L., Nápoles, E., Infantes, L., Rivero, M. y Ramírez, R. (enero-abril, 2004). Algunas consideraciones teóricas acerca de la enseñanza problémica. Humanidades Médicas, 4(10). Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/revistahm/numeros/2004/n10/art/catedra.htm

Camps, A. (2003). Texto, proceso, contexto, actividad discursiva: Puntos de vista diversos sobre la actividad de aprender y de enseñar a escribir. En A. Camps (Comp.) Secuencias didácticas para aprender a escribir (2a reimp., pp. 13-32). Barcelona: Graó.

Cassany, D. (1995). La cocina de la escritura. Barcelona: Anagrama.

Castro, C. y Segura, Y. (2012). La argumentación interaccional en los procesos de mediación y resolución de conflictos. En R. Pinilla y Y. Gutiérrez (Comps.). La oralidad en contextos diversos: Aportes investigativos para su discusión y comprensión (pp. 473-481). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Chaux, E., Bustamante, A., Castellanos M., Jiménez, M., Nieto, A. M., Rodríguez G. I., Velásquez, A. M. (junio, 2008). Aulas en paz: 2. Estrategias pedagógicas. Revista Interamericana de Educación para la Democracia, 1(2), 124-145. Recuperado de http://www.uruguayeduca.edu.uy/Userfiles/P0001/File/aulas%20en%20paz%20y%20estrategias.pdf

Cortina, A. (1997). El mundo de los valores. “Ética mínima” y educación. Bogotá: El Búho.

Cortina, A. (2009). Ética de la razón cordial. Educar en la ciudadanía en elsiglo XXI. Oviedo: Ediciones Nobel.

Domínguez, M. J. (2011). Acompañémonos en el camino de nuestra educación como personas. Vivencias pedagógicas de una maestra feliz. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.

Donoso, M. A. (2012). Gestión de la convivencia y solución de conflictos en centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 59(2), 1-14. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/4024Aird.pdf

Fernández, M. y Hachén, R. (s. f.). De la enseñanza de la argumentación a la argumentación como enseñanza. La instancia de corrección. En Simposio de la Cátedra Unesco: Enseñanza de la argumentación (pp. 1341-1352). Recuperado de http://ww2.filo.uba.ar/contenidos/investigacion/institutos/linguistica/pdf/laargumentacion/simposio_unesco.pdf

Flórez, R. (1998). Hacia una pedagogía del conocimiento. Bogotá: MacGraw-Hill.

Goodnow, J. (2001). Desarrollo moral: Cuestiones y enfoques. En W. Van Haaften, T Wreen y A. Tellings (Comp.), Sensibilidades morales y educación (Vol. I, pp. 77-102). Barcelona: Gedisa.

Jaramillo, R. y Bermúdez, Á. (s. f.). El dilema moral. Eje central de una estrategia pedagógica. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/articles-58618_marco_referencia.pdf

Kohlberg, L. (1992). Estadios morales: Una formulación actualizada y respuesta a los críticos. Madrid: Desclée de Brouwer.

López, A. (2004). La lectura en voz alta como elemento importante en la formación de lectores. En M. Rincón y B. Peña (Eds.), Memorias del 6° Congreso Nacional de Lectura para construir nación (pp. 125-136). Bogotá: Fundalectura.

Mejía, J. F. ( 2004). Estrategia institucionales. En E. Chaux, J. Lleras y A. M. Velásquez (Comps), Competencias ciudadanas: De los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 83-91). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Ediciones Uniandes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-75077_archivo.pdf

Mejía, J. F. y Rodríguez, G. I. (2004). Dilemas morales (Cap. 2). En E. Chaux, J. Lleras y A. M. Velásquez (Comps.), Competencias ciudadanas: De los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas (pp. 41-51). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional y Ediciones Uniandes. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-75077_archivo.pdf

Realpe, S. (julio-setiembre, 2001). Dilemas morales. Estudios gerenciales, 80. Recuperado de http://www.icesi.edu.co/revistas/index.php/estudios_gerenciales/article/view/60/58

Savater, F. (2003). El valor de elegir. Barcelona: Ariel.

Savater, F. (2008). Ética para Amador (17ª ed.). Barcelona: Ariel.

Valencia, A. (2006). Ética de la discusión. En Colombia la alegría de pensar (2ª ed., pp. 67-73). Bogotá: Universidad Autónoma de Colombia y Número Ediciones.

Weston, A. (2005). Las claves de la argumentación (10ª ed.). Barcelona: Ariel.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-2.5



Educare Electronic Journal. Edited and published by CIDE, Universidad Nacional, Costa Rica. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System