Civics Education at Schools: Problems and Challenges

Authors

  • Carlos Muñoz Labraña Universidad de Concepción, Chile
  • Bastián Torres Durán Universidad de Concepción, Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Keywords:

Education, citizenship, civics education.

Abstract

This article reports the results of a research project financed by the Chilean Ministry of Education (FONIDE No. 310894) and the Center for Advanced Research in Education (AEIC) (FONDAP No. 11-2009).  The aim of this research project was to investigate the students’ perception regarding civics education, which, according to school curricula, should be taught in school, in order to detect the problems and challenges resulting from those perceptions, which will be faced by history and geography teachers in schools.  The methodology used was qualitative and phenomenological.  Samples were selected using an intentional sampling method and included male and female eighth graders from twelve schools from different administrative units in the Concepción district in Chile.  Information was obtained using a thorough semi structured interview and analyzed using the Atlas.ti Software.  Results were not very promising since, despite the Ministry’s recent efforts, which included changes made during the last decade to civics education, students do not have an adequate notion of what civics education is or what it is for.  Neither do they consider these classes a space that helps them in this respect.

Author Biographies

Carlos Muñoz Labraña, Universidad de Concepción

Investigador principal del Proyecto FONIDE 310894 y FONDAP N.º 11-2008. Director Programa Magíster en Educación Universidad de Concepción. Docente Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Educación de la Universidad de Concepción. Chile. Investigador asociado del Centro de Investigación Avanzada en Educación CIAE, Chile. Miembro del Grupo Interdisciplinario de Investigación en Derechos Humanos y Democracia (GIIDHD) UDEC 12.E4.03. El artículo fue financiado por el proyecto UCO 1203 “Profesores UDEC: Protagonistas del cambio en la sociedad del conocimiento”.

Bastián Torres Durán, Universidad de Concepción

Licenciado en Educación con mención en Historia y Geografía.  Ayudante de la cátedra de Principios de Educación I y II de la Facultad de Educación de la Universidad de Concepción. Ayudante en el Grupo Interdisciplinario de Investigación en Democracia y Derechos Humanos (GIIDHD) UDEC 12.E4.03. Tutor en el Centro de Ayuda al Desarrollo del Estudiante de la Facultad de Educación (CADE FE).

References

Andrade, M. y Miranda, J. (2000). El concepto de ciudadanía en educación. Análisis semiótico de las representaciones sociales del concepto de ciudadanía en profesores mapuches y citadinos de educación general básica en Chile. Trabajo presentado en el 13ª Congreso Mundial de Educación (AMSE), Université de Sherbrooke, Québec, Canadá. Recuperado de http://200.10.23.169/documentos/documentos%20originales/nuevos_sentidos_concepto_ciudadania_educacion.pdf

Apple, M. (2004). Ideology and curriculum [Ideología y currículo]. New York: Falmer.

Bardin, L. (1996). Análisis de contenido (2ª ed.). Madrid: Ediciones Akal.

Bauman, Z. (enero-marzo, 2005). La ambivalencia revisitada. Algunas palabras para los lectores de lengua española. Revista Anthropos: Huellas del conocimiento, 206, 31-35.

Beck, U. (1993). La invención de lo político. Para una teoría de la modernización reflexiva. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bolívar, A. (2007). Educación para la ciudadanía. Algo más que una asignatura. Barcelona: Graó.

Cerda, A. M., Loreto, M., Magendzo, A., Santa, E. y Varas, R. (2004). El complejo camino de la formación ciudadana. Una mirada a las prácticas docentes. Santiago: Lom ediciones.

Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo: Hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza.

Cox, C., Jaramillo, R. y Reimers, F. (2005). Educar para la ciudadanía y la democracia en las Américas: Una agenda para la acción. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de http://www.educadem.oas.org/documentos/getdocument.pdf

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: MacGraw-Hill.

Egaña L. (2003). Reforma educativa y objetivos fundamentales transversales. Los dilemas de la innovación. Santiago: PIIE.

Kerr, D. (2002). An International Review of Citizenship in the Curriculum: The IEA National Case Studies and the INCA Archive [Una Revista Internacional de Ciudadanía en el Plan de Estudios: Los estudios de caso de la AIE Nacionales y el Archivo INCA]. En G. Steiner-Khamsi, J. V. Torney-Purta y J. Schwille (Eds.), New Paradigms and Recurring Paradoxes in Education for Citizenship: An International Comparison [Nuevos Paradigmas y Paradojas recurrentes en educación para la ciudadanía: Una comparación internacional] (pp. 207-237). Amsterdam: Elsevier Pres.

Lundgren, U. P. (1997). Teoría del curriculum y escolarización. Madrid: Morata.

Magendzo A. (2004). Educación y ciudadanía: Construyendo ciudadanía desde el currículum oficial y la cotidianidad de la escuela. Una lectura desde la investigación. Santiago: PIIE.

MINEDUC. (2004a). Educación cívica y el ejercicio de la ciudadanía. Los estudiantes chilenos en el estudio internacional de educación cívica. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/chile/eval_civica.pdf

MINEDUC (2004b). Formación ciudadana en el currículo de la reforma. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/37270503/Tercer-Libro-Formacion-Ciudadana-en-el-Curriculum-de-la-Reforma

MINEDUC (2004c). Informe comisión formación ciudadana. Santiago: Autor.

Muñoz, C., Ajagan L., Saéz, G., Cea R., Luengo H. (2013). Relaciones dialécticas antagónicas entre la cultura escolar y la cultura familiar de niños y niñas de 1(28), 129-148. Recuperado de http://universum.utalca.cl/contenido/index-13-1/Articulo_5_Munoz_et_al.html

Muñoz, C., Vásquez, N. y Reyes, L. (2010). Percepción del estudiantado de enseñanza básica sobre el rol del estado, las instituciones públicas, la democracia, la ciudadanía y los derechos de las mujeres y de los inmigrantes. Estudios Pedagógicos, 36(2), 153-175. Recuperado de http://mingaonline.uach.cl/pdf/estped/v36n2/art09.pdf

Muñoz C., Vásquez, N. y Sánchez, M. (2013). Percepciones del estudiantado sobre la democracia y los derechos humanos al finalizar la educación general básica. Un estudio desde las aulas de historia. Psicoperspectivas, 12(1), 95-115. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/230/248

Muñoz C., Victoriano R., Sánchez M., Wilhelm R. (2010). El estudiantado y la formación ciudadana en la escuela. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/37268630/FONIDE-El-estudiantado-y-la-Formacion-Ciudadana

Stake R. (2010). Qualitative Research. Studying How Things Work [Investigación cualitativa. Estudiando cómo funcionan las cosas]. New York: Guilford Press.

Additional Files

Published

2014-04-02

How to Cite

Civics Education at Schools: Problems and Challenges (C. Muñoz Labraña & B. Torres Durán , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 233-245. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Civics Education at Schools: Problems and Challenges (C. Muñoz Labraña & B. Torres Durán , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 233-245. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.12

Comentarios (ver términos de uso)