Work Ideologies and Constructions of Disability in the Puerto Rican Context

Authors

  • Maribel Báez-Lebrón Universidad de Puerto Rico, Puerto Rico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.15

Keywords:

Ideologies, work, constructions, disability, Puerto Rico.

Abstract

This paper summarizes a study conducted in 2012 with the purpose of analyzing work ideologies constructed by the media regarding subjectivity towards disability during the 2009 implementation of the Special Act Declaring a State of Fiscal Emergency to Save the Credit of Puerto Rico (Act No. 7).  Through a qualitative design and the manifest and latent content analysis techniques, and using the Disability and Human Subjectivity Models as the theoretical framework, a total of four hundred and sixty-seven (467) newspaper articles published between February and October 2009 was reviewed.  Results demonstrate that only fourteen articles (3%), which constitute the units of analysis, made reference, directly or indirectly, to disability.  The content of these articles is based on an ideology that excludes people with disabilities from social participation because they are considered incapable, unfit and worthless.  The disability and human subjectivity models that predominate are the socio-political and positional-existential ideology, respectively.  It was concluded that the work ideologies constructed by the media regarding subjectivity towards disability are used to exclude people with disabilities from the job market, without recognizing their power and ability of being and doing.

Author Biography

Maribel Báez-Lebrón, Universidad de Puerto Rico

Posee un doctorado en Filosofía con especialidad en Psicología Industrial Organizacional y una Maestría en Consejería en Rehabilitación de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. Una especialidad en Rehabilitación Psiquiátrica de la Universidad de Pittsburgh y una Certificación en Métodos Alternos de la Facultad de Derecho de la Universidad Interamericana de Puerto Rico.  Es Catedrática Auxiliar de la Escuela Graduada de Consejería en Rehabilitación de la Universidad de Puerto Rico, Río Piedras  donde su función principal es formar a los futuros profesionales de la Consejería en Rehabilitación y coordinar prácticas e internados. Forma parte del Grupo de Psicología Crítica del Trabajo y las Organizaciones (GPCT), de la Universidad de Puerto Rico, Recinto de Río Piedras. Exmiembro de la Junta Examinadora de Consejeros en Rehabilitación de Puerto Rico del Departamento de Salud de Puerto Rico (JECR). Experiencia como investigadora en el área de la adherencia al tratamiento, ideologías del trabajo sobre la discapacidad, transformaciones del trabajo y precariedad, violencia, entre otros. Experiencias dictando cursos graduados relacionados con la consejería en rehabilitación.

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Published

2015-01-01

How to Cite

Work Ideologies and Constructions of Disability in the Puerto Rican Context (M. Báez-Lebrón , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 275-296. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.15

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Work Ideologies and Constructions of Disability in the Puerto Rican Context (M. Báez-Lebrón , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 275-296. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.15

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