Influence of Type of School (Special or Regular) and some Socio-Economic Variables on the Achievement of Students with Disabilities

Authors

  • Ismael García-Cedillo Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Mexico
  • Silvia Romero-Contreras Universidad Autónoma de San Luis Potosí, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.1

Keywords:

Special education, basic education, learning, educational integration, disability

Abstract

In Mexico, students with disabilities can attend to multiple care centers (CAM, in its Spanish acronym) or to some regular schools to receive their basic education. The objective of this study is to identify the influence of the type of school (CAM or regular school) and some socio-economic variables on student academic performance. The work was carried out with five pairs of students with similar disabilities of a CAM and a regular preschool. The Woodcock-Muñoz battery (WMB) was applied to determine the academic performance, an interview with mothers and a classroom observation protocol. We found that the student body of regular schools is younger, descend from less disadvantaged homes and get better scores in the WMB than CAM.

Author Biographies

Ismael García-Cedillo, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Licenciatura, Maestría y Doctorado en Psicología Clínica por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor-investigador de tiempo completo de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Ha sido catedrático en distintas universidades del país, por ejemplo, la UNAM. Fue director del Proyecto Nacional de Integración Educativa, financiado por la Agencia Española de Cooperación Internacional y por la Secretaría de Educación Pública. Trabajó dos años como psicólogo clínico en el Latin American Health Institute, de Boston, Massachussets. Principal línea de investigación: la integración educativa/educación inclusiva, en la cual ha publicado varios libros y artículos científicos.

Silvia Romero-Contreras, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Obtuvo la Licenciatura en Educación Especial en las áreas de Lenguaje, Aprendizaje y Audición en la Universidad de las Américas, la Maestría en Lingüística en la Escuela Nacional de Antropología e Historia y la Maestría y el Doctorado en Educación en la Universidad de Harvard. Sus líneas de investigación incluyen el desarrollo e implementación de modelos de intervención en las áreas de comunicación, lenguaje y lengua escrita con poblaciones de educación especial y regular; los procesos de educación inclusiva en la educación básica, y la formación docente en las áreas de lenguaje, lectura y educación inclusiva. Desde 2004, es profesora-investigadora de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, donde enseña cursos en las áreas de metodología de la investigación y educación y coordina la Licenciatura en Psicopedagogía desde 2014. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores y líder del Cuerpo Académico Evaluación en Psicología y Educación.

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Published

2016-01-01

How to Cite

Influence of Type of School (Special or Regular) and some Socio-Economic Variables on the Achievement of Students with Disabilities (I. García-Cedillo & S. Romero-Contreras , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.1

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Influence of Type of School (Special or Regular) and some Socio-Economic Variables on the Achievement of Students with Disabilities (I. García-Cedillo & S. Romero-Contreras , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.1

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