ICT Acceptance by University Professors: Knowledge, Attitude, and Practicality

Lucía Isabel Rivera-Laylle, Katiuska Fernández Morales, Francisco Javier Guzmán Games, Jesús Eduardo Pulido

Abstract


The aim of this research is to analyze the acceptance of the Information and Communications Technology as tools to support the practice of teaching in private universities in Guatemala. It is a quantitative, descriptive, and transversal research study. It has been carried out with professors of degree and postgraduate courses in presential mode and with virtual environments of learning. A questionnaire was used to measure the “technology acceptance” (dimension) from three sub-dimensions: knowledge, attitude, and practicality. To analyze the data collected, we used descriptive statistics. The results were interpreted based on the “Technology Acceptance Model” (Davis, 1989; Venkatesh et al., 2003; Venkatesh y Bala, 2008). It was found that teachers are convinced of the usefulness of ICT, due to the variety of resources provided to develop school practices, tailored to the training needs and the needs arising from the knowledge society. However, professors “rarely” supervise the correct use of these tools by the student and “never” seek expert advice on the subject.

Keywords


Information technology; communication technology; teachers, knowledge; attitudes.

References


Afanador, H. A. (2015). Diagnóstico sobre el uso y apropiación de TIC en docentes de la Secretaría de Educación Distrital. Recuperado de http://www.virtualeduca.info/ponencias2013/102/DiagnsticosobreelusoyapropiacindeTICendocentes.pdf

Amaya, L. (2010). Tecnologías de la información y comunicación utilizadas por los docentes universitarios (Tesis de grado). Universidad del Zulia. Venezuela, Maracaibo. Recuperado de http://tesis.luz.edu.ve/tde_arquivos/148/TDE-2011-06-28T10:51:43Z-1228/Publico/CONTENIDO.pdf

Ballinas, M. G., Arroyo, M. y Álvarez, D. A. (2014). Modelo de aceptación tecnológica: Análisis comparativo entre la Plataforma Moodle SAE versión 2.5.3 y la versión 1.9.9. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 1, 1-25.

Castells, M. (1999). La era de la información: Economía sociedad y cultura. La sociedad red (Vol. 1). México: Siglo XXI.

Celaya, R., Lozano, F. G., y Ramírez, M. S. (Septiembre, 2009). Apropiación tecnológica en los profesores que incorporan recursos educativos abiertos (REA) en educación media superior (pp. 1-12). En Memorias del X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz. México. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_07/ponencias/0295-F.pdf

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. Recuperado de https://doi.org/10.2307/249008

Espinoza, F. A., Blanco, S. C., y Soto, M. (2015). Uso y actitud de los profesores ante las TIC: Análisis de universidades públicas vs privadas del Sur de Sonora. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 02, 1-13. Recuperado de http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/viewFile/280/326

Fernández, K., Vallejo, A. y McAnally, L. (2015). Apropiación tecnológica: Una visión desde los modelos y las teorías que la explican. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(2), 109-125. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333339872008

Gómez, J. J. (2011). La irrupción inesperada. Las tecnologías de información y comunicación en los procesos de enseñanza de educación. Madrid: Editorial académica española.

Guzmán, F. J. (2011). El uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el proceso de enseñanza – aprendizaje. En Memorias del X Congreso Internacional de Educación. Currículo (pp. 1-14). Tlaxcala. México. Recuperado de http://posgradoeducacionuatx.org/congreso/?page_id=98

Hernández, D., Ramírez-Martinell, A., y Cassany, D. (2014). Categorizando a los usuarios de sistemas digitales. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 44, 113-126. Recuperado de https://doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.08

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hernández-Nieto, H. (2002). Contribuciones al análisis estadístico: Sensibilidad (estabilidad y consistencia) de varios coeficientes de variabilidad relativa y el coeficiente de variación proporcional (Cvp). El coeficiente de validez de contenido (Cvc) y el coeficiente Kappa, en la determinación de la validez de contenido según la técnica de juicio de experos. Venezuela: Universidad de Los Andes.

Instituto Nacional de Estadística Guatemala (2015). Caracterización. República de Guatemala. Recuperado de https://www.ine.gob.gt/sistema/uploads/2014/02/26/L5pNHMXzxy5FFWmk9NHCrK9x7E5Qqvvy.pdf

Kats, R. (2009). El papel de las TIC en el desarrollo. Propuesta de América Latina los retos económicos actuales. Madrid: Ariel. Recuperado de http://cedoc.infd.edu.ar/upload/El_Papel_de_las_TIC_en_el_Desarrollo_Katz.pdf

Morales, A. T., Ramírez-Martinell, A. y Excelente, C. B. (2015). Apropiación de las TIC en la educación superior: Una mirada desde la disciplina del profesorado. Research in Computing Science, 108, 45-53. Recuperado de http://www.rcs.cic.ipn.mx/rcs/2015_108/Apropiacion%20de%20las%20TIC%20en%20la%20educacion%20superior_%20una%20mirada%20desde%20la%20disciplina%20del%20profesorado.pdf

Orellana, N., Almerich, G., Belloch, C. y Díaz, I. (2002). La actitud del profesorado ante las TIC: Un aspecto clave para la integración. Recuperado de https://www.academia.edu/427727/La_Actitud_Del_Profesorado_Ante_Las_TIC_Un_Aspecto_Clave_Para_La_Integraci%C3%B3n

Ramírez, M. y Maldonado, G. A. (2015). El uso de TIC y la percepción del profesor universitario. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 5, 195-208. Recuperado de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1628/1328

Ramírez-Correa, P., Rondán-Cataluña, F. J., y Arenas-Gaitán, J. (2010). Influencia del género en la percepción y adopción de e-Learning: Estudio exploratorio en una universidad chilena. Journal of Technology Management y Innovation, 5(3), 129-141. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-27242010000300010

Ruiz-Bolívar, C. (2002). Instrumentos de investigación educativa. Procedimientos para su diseño y validación. Venezuela: Ediciones CIDEG.

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf

SITEAL. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en America Latina. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Recuperado de http://www.siteal.iipe-oei.org/sites/default/files/siteal_informe_2014_politicas_tic.pdf

Tobar, L. A. (2010). La educación a distancia en Guatemala. Realidades y tendencias. En P. Lupion y C. Rama (Coords.), La educación superior a distancia en América Latina y el Caribe. Realidades y tendencias (pp. 98-116). Brasil: Editora Unisul. Recuperado de http://virtualeduca.org/documentos/observatorio/oevalc_2010_(tendencias).pdf

Torres, C., Robles, J. M. y Molina, Ó. (2011). ¿Por qué usamos las tecnologías de la información y las comunicaciones? Un estudio sobre las bases sociales de la utilidad individual de internet. Revista Internacional de Sociología, 69(2), 371-392 doi: https://doi.org/10.3989/ris.2010.01.15

Venkatesh, V. y Bala, H. (2008). Technology acceptance model 3 and a research agenda on interventions. Decision Sciences, 39(2), 273-312. doi: https://doi.org/10.1111/j.1540-5915.2008.00192.x

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Towards a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425-478. Recuperado de https://nwresearch.wikispaces.com/file/view/Venkatesh+User+Acceptance+of+Information+Technology+2003.pdf

Yong, L. A., Rivas, L. A. y Chaparro, J. (2010). Modelo de aceptación tecnológica (TAM): Un estudio de la influencia de la cultura nacional y del perfil del usuario en el uso de las TIC. Revista Innovar, 20(36), 187-203. Recuperado de http://revistas.unal.edu.co/index.php/innovar/article/view/29202/29453




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.6



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System