Pedagogical Content Knowledge in Organic Chemistry: A Case Study of the University Teacher

Diana Lineth Parga-Lozano, William Fernando Moreno-Torres

Abstract


 From Science Education, the Pedagogical Content Knowledge (PCK) is making an important contribution to the analysis of teacher training and the improvement of professionals. As such, a study was conducted to characterise the PCK of a teacher holding a degree in chemistry teaching; he teaches organic chemistry concepts at a higher education institution. The research involved a case study and was qualitative in nature; document analysis was also used as an analytical technique; besides, information was collected by use of Representations of Content (ReCo), Pedagogical and Professional Experience Repertoires (PaP-eR), document analysis of the participating teacher’s work, classroom observation, and interviews. With these tools, we were able to determine the strengths and weaknesses of the participating teacher, and from there, to infer aspects that needed improving in training undergraduates in chemistry. I found that, in this case, the teacher sees himself as chemist and not as chemistry teacher (i.e. there is a lack of professional identity); perhaps, because it is the dominant factor in his disciplinary knowledge at the expense of topics related to the knowledge of school context, as well as historical-epistemological and psycho-pedagogical knowledge. The latter indicates, as a characteristic of the participant’s PCK, that this PCK is incipient due to the disarticulation of its components, which weakens the teaching of organic chemistry concepts. This suggests the need to strengthen the initial training of teachers in their role as teaching professionals, and to integrate components of the PCK.


Keywords


Contextual school knowledge; pedagogical content knowledge; disciplinary knowledge; historical-epistemological knowledge; psycho-pedagogical knowledge.

References


Acevedo, J. A. (2009). Conocimiento didactico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): El marco teórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 21-46. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/920/92012998003.pdf

Antibi, A. y Brousseau, G. (2000). La dé-transposition de connaissances scolaires. Recherches en Didactique des Mathématiques, 20(1), 7-40. Recuperado de http://rdm.penseesauvage.com/La-de-transposition-de.html

Candela, B. F. y Viafara, R. (2014). Articulando la CoRe y los PaP-eR al programa educativo por orientación reflexiva: Una propuesta de formación para el profesorado de química. Tecné, Epsiteme y Didaxis: TED, 35, 89-111. Recuperato de https://doi.org/10.17227/01213814.35ted89.111

Cañal, P. (2000). El análisis didáctico de la dinámica del aula: Tareas, actividades y estrategias de enseñanza. En F. J., Perales y Cañal, P. (Coords.), Didáctica de las ciencias experimentales (pp. 209-238). Madrid: Marfil.

Chevallard, I. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires Argentina: Aique.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Introducting: Entering the field of qualitative research. En: N. K. Denzin;, & Y. S. Lincoln (Eds), Handbook of qualitative research (pp.1-17). Thousand Oaks, California: Sage.

Garritz, A., Daza-Rosales, S. F. y Lorenzo, M. G. (2014). ¿Transposición didáctica o conocimiento didáctico del contenido o conocimiento pedagógico del contenido? ‘A rose by any other name’ . Un recuerdo de Sandy Abell. En A. Garritz, M. G. Lorenzo y S. F. Daza-Rosales (Eds.), Conocimiento didáctico del contenido: Una perspectiva iberoamericana (pp. 4-22). Alemania: Editorial Académica Española.

Mellado, V. (1994). Análisis del conocimiento didáctico del contenido, en profesores de ciencias de primaria y secundaria en formación inicial (Tesis doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla. Recuperada de http://fondosdigitales.us.es/tesis/tesis/620/analisis-del-conocimiento-didactico-del-contenido-en-profesores-de-ciencias-de-primaria-y-secundaria-en-formacion-inicial/

Mora, W. M. y Parga, D. L. (2014). Aportes al CDC desde el pensamiento complejo. En A. Garritz, M. G. Lorenzo y S. F. Daza-Rosales (Eds.), Conocimiento didáctico del contenido: Una perspectiva iberoamericana (pp. 100-143). Alemania: Editorial Académica Española.

Mora, W. M. y Parga, D. L. (2005). De las investigaciones en preconcepciones sobre mol y cantidad de sustancia, hacia el diseño curricular en química. Revista Educación y Pedagogía, 17(43), 165-175. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/152352

Mora, W. M. y Parga, D. L. (2007). Tramas histórico-epistemológicas en la evolución de la teoría estructural en química orgánica. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 21, 100-118. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/370/375

Mora, W. M. y Parga, D. L. (2008). El conocimiento didáctico de la química: Integración de las tramas de contenido histórico-epistemológicas con las tramas de contexto-aprendizaje. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 24, 56-81. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/1083/1092

Mulhall, P., Berry, A. y Loughran, J. (2003). Frameworks for representing science teachers´pedagogical content knowledge. Asia-Pacific Forum Science Learning and Teching, 4(2), Article 2. Recuperado de https://www.ied.edu.hk/apfslt/v4_issue2/mulhall/index.htm

Parga, D. L., Mora, W. M. y Martínez, L. F. (2007). El conocimiento didáctico del contenido como programa de investigación: Un contexto para la enseñanza de la química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, N.o Extraordinario: Tercer Congreso Internacional sobre Formación de Profesores de Ciencias [Comunicación Oral N.o 97].

Parga, D. L. y Mora, W. M. (2014). El PCK, un espacio de diversidad teórica: Conceptos y experiencias unificadoras en relación con la didáctica de los contenidos en química. Educación Química, 25(3), 332-342. doi: https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70549-X

Posner, G. J. (2004). Análisis de currículo (3a ed.). Bogotá: Mc Graw-Hill.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. doi: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.3

Comments on this article

View all comments




Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System