Social and educational factors associated with the students’ dropout in seventh level at Liceo Francisco Herrera Amiguetti, North Huetar Region, in 2012

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.8

Keywords:

dropout, education, dropout factors, social factors, educational factors, performance

Abstract

This article shows the results of a research from a qualitative approach. The project aimed to analyze the social and educational factors associated with the students´ dropout in seventh level at Liceo Amiguetti Francisco Herrera in 2012. Some instruments were designed and applied to a sample of four students who dropped school in 2012, four parents of these students, nine teachers and the high school principal. Social aspects, such as family, relationship between parents and the institution, family support, communication as well as labor and economic aspects were analyzed. Among the educational factors, the transition from sixth to seventh level, pedagogical mediation of teachers, the role of the guidance professional, teaching resources, evaluation, study habits, student-teacher relationship, class schedule and academic load were also assessed. Detailed interviews were used as a qualitative technique in order to know, from the participants´ point of view, their perception about school dropouts. Besides these interviews, as the primary source of information for the achievement of the objectives, it was also necessary to apply the method of “documents analysis” to learn more about the school being studied, its history, registration and dropout figures, among others. The information analysis came from three different perspectives: dropped students, their parents and teachers´ interviews. Thus, the results obtained are enriched. Subsequently, in order to put the collected information from the interviews together, all data was triangulated. The main results show that the labor and economic factors influence the students´ dropout. The transition from sixth to seventh level is a fundamental issue since respondents believe that this change is difficult for students. The study recommends the implementation of workshops on communication, life project, motivation, conflict-solving issues, self-esteem, desire to success, academic performance and values; all these topics with the support from the counselling department. Workshops are proposed to establish strategies to help find solutions to the dropout issue.

Author Biography

Natalia González-Kopper, Universidad Técnica Nacional

Máster en Educación Técnica del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Licenciada en Ciencias de la Educación con Énfasis en Didáctica del Inglés, Universidad Católica de Costa Rica. Académica de la Carrera de Inglés como Lengua Extranjera de la Universidad Técnica Nacional de Costa Rica, Sede San Carlos.

References

Abarca, E. y Romero, J. (2010). Elementos sociales, educativos y personales que influyen en la deserción de los estudiantes del Colegio Técnico Profesional de General Viejo (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.

Anderman, L. y Midgley, C. (1999). Motivación y estudiantes de secundaria. Champaign, IL: Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED432410.pdf

Barrantes, R. (2005). Investigación: Un camino al conocimiento, un enfoque cuantitativo y cualitativo. (10 ª reimpr. de 1ª. ed.). San José Costa Rica: EUNED.

Blanco, M. I. (2012). Recursos didácticos para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la economía. Aplicación a la unidad de trabajo “Participación de los trabajadores en la empresa” (Tesis de maestría). Universidad de Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/1391/1/TFM-E%201.pdf

Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: Dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re339/re339a08.pdf

Burgos, J. M. (2004). Diagnóstico sobre la familia. Madrid: Palabra.

Cáseres, F. (2000). El asesor familiar y el desafío del siglo XXI (en busca del hombre nuevo). En A. Artola y R. Piezzi (Coords.), La Familia en la sociedad pluralista (pp. 217-254). Buenos Aires: Editorial Espacio.

Castro, I. y Asensio, J. M. (2003). Diccionario enciclopédico de educación. Barcelona: CEAC.

Cuenca, F. (2000). Cómo motivar y enseñar a aprender en educación primaria. Método, estraegias y técnicas de aprendizaje. Barcelona: CISSPRAXIS.

Cruz, G., Alpízar, A. L., Avendaño, M., Segura, M., Rodríguez, M., Torres, R., … Rivera, Y. (2004). La evaluación de los aprendizajes en el contexto de la atención de las necesidades educativas de los estudiantes. San José, Costa Rica: MEP. Recuperado de http://docplayer.es/1119351-La-evaluacion-de-los-aprendizajes-en-el-contexto-de-la-atencion-de-las-necesidades-educativas-de-los-estudiantes.html

Edel, R. (2003). El Rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), 1-15. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/RINACE /reice/vol1n2/Edel.pdf

Espíndola, E. y León, A. (Setiembre-diciembre, 2002). La deserción escolar en América Latina: Un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 39-62. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie30f.htm

Franco, G. E. (2005). La comunicación en la familia (5ª ed.). Madrid: Palabra.

Margiotta, E. (setiembre-diciembre, 1995). Desafíos para la educación frente a las necesidades del desarrollo con equidad en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, 9. Recuperado de http://www.rieoei.org/oeivirt/rie09a06.htm

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2012). Deserción Intra-Anual en Educación Regular, 2011. San José, Costa Rica: Autor.

Moreira, T. E. (2004). Cuarto informe indicadores de equidad de género: Promoción, repitencia, deserción, alfabetización y cobertura del sistema educativo costarricense. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/costarica/informe_equidad_genero.pdf

Pereira, M. T. (2000). Orientación educativa. San José, Costa Rica: EUNED.

Perrenoud, P. (2001). La construcción del éxito y fracaso escolar (3ª ed.). Madrid: Morata.

Quesada, D. y Mora, M. (2003). Factores del proceso de adaptación a la educación secundaria que incidieron en la deserción de los y las estudiantes que han sido desertores y que actualmente se reincorporaron a séptimo año del Liceo Nocturno Pérez Zeledón en el año 2003 (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.

Roser, T. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Barcelona: Grao.

Ruiz, L. S., Castro, M. y León, A. T. (Abril, 2010). Transición a la secundaria: Los temores y preocupaciones que experimentan los estudiantes de primaria. Revista Iberoamérica de Educación 52(3), 1-13. Recuperado de http://rieoei.org/deloslectores/3253Ruiz.pdf

Tenbrink, T. D. (2006). Evaluación: Guía práctica para profesores (8ª ed.). Madrid: Nárcea.

Tonkin, S. E. y Watt, H. M. G. (Octubre, 2003). Self-concept over the transition from primary to secondary school: A case study on a program for girls. [Auto concepto sobre la transición de primaria a secundaria] Issues In Educational Research 13(2), 27-54. Recuperado de http://www.iier.org.au/ iier13/tonkin.html

Wolgeschaffen, G. (2012). El proceso de comunicación. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Económicas. Recuperado de http://www.econ.uba.ar/www/departamentos/administracion/plan97/adm_general/Mangani/Docyres/El_Proceso_de_Comunicacion_GW.pdf

Published

2016-04-12

How to Cite

Social and educational factors associated with the students’ dropout in seventh level at Liceo Francisco Herrera Amiguetti, North Huetar Region, in 2012 (N. González-Kopper , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.8

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Social and educational factors associated with the students’ dropout in seventh level at Liceo Francisco Herrera Amiguetti, North Huetar Region, in 2012 (N. González-Kopper , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.8

Comentarios (ver términos de uso)