The Relationship between Learning Styles and Use of Information and Communication Technologies in Adult Education

Authors

  • Lorena Acosta-Castillo Corporación Universitaria Minuto de Dios, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.10

Keywords:

Adults, elder, learning, education, multimodal, ICT

Abstract

This research aimed to identify the learning styles and the strategies used by adult students to involve ICTs in their knowledge. To achieve this, a qualitative research approach was carried out. The participants were members of the community who participated in a project called “Literacy in the Information Management of a University Corporation”. The group consisted of 100 persons; their ages ranged between 40 and 59 years. The instruments used were the VARK inventory for learning styles, Observation and a field journal. The VARK inventory identified the learning styles used by adults. The Observation allowed the understanding of the environment or the context of these students, their relations with peers and with their teachers, and also to analyze the strategies used to develop topics through TICs integration. One of the main findings obtained was that 70% of the adult students have a multimodal learning style; for instance, they process knowledge in more than one way.

Author Biography

Lorena Acosta-Castillo, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Originaria de Bogotá, Colombia. Realizó sus estudios profesionales en Trabajo Social en la Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca y Especialización en Diseño de proyectos en la Universidad Internacional Iberoamericana en Colombia. Su experiencia de trabajo ha girado en torno al campo de la docencia a nivel de educación superior desde hace 7 años en la Corporación Universitaria Minuto de Dios; aquí ha desempeñando funciones como coordinadora de Práctica en Responsabilidad Social, espacio en el que se ofrecen y desarrollan procesos de formación básica en informática y programas de Office con el componente de formación ciudadana a personas que se encuentran en situación de vulnerabilidad y que generalmente no acceden fácilmente a este tipo de información; así mismo se desempeña como docente de la cátedra transversal de Emprendimiento y como formuladora de proyectos de ciencia, tecnología e innovación desde la plataforma del Parque Científico de Innovación Social.

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Published

2016-09-01

How to Cite

The Relationship between Learning Styles and Use of Information and Communication Technologies in Adult Education (L. Acosta-Castillo , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.10

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Relationship between Learning Styles and Use of Information and Communication Technologies in Adult Education (L. Acosta-Castillo , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.10

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