Knowledge About Child Rearing Practices: Exchange Between Nursery and Family

  • Astrid Gabriela Bravo-Soto Universidad Católica de la Santísima Concepción
Keywords: Child rearing practices, early childhood education, family role.

Abstract

This article presents a case study conducted in Chile. The purpose of this study was to know how the exchange of knowledge on rearing practices occurs between the nursery and families, and how this knowledge is used to enrich the curriculum proposal for the level. Data were collected through document analysis, observation of babies during the workday, and in-depth interviews with the mothers and the staff of the center. Content analysis and triangulation of sources were carried out. The findings show differences in the practices related to the priorities established for each of the contexts, the dynamics that occur in the daily routine, and parameters for judging those differences. Some exchanges are observed concerning feeding practices and the siesta time. It is required to advance in the construction of curricular proposals to rescue families’ knowledge, as well as to broaden the perspective regarding what is selected to be transmitted to the babies.

Author Biography

Astrid Gabriela Bravo-Soto, Universidad Católica de la Santísima Concepción
 Educadora de Párvulos, Magíster en Educación de la Universidad de Concepción. Actualmente, se desempeña en el Departamento de Currículum y Evaluación de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Imparte docencia en las asignaturas de Teorías Curriculares y Curriculum de la Educación Parvularia Primer y Segundo Ciclo. Su línea de investigación y sus publicaciones se vinculan con el ámbito de la educación de niños y niñas de cero a tres años.

References

Aguirre, E. (2000). Socialización y prácticas de crianza. En E. Aguirre y E. Durán (Auts.), Socialización: Prácticas de crianza y cuidado de la salud. Un estudio con familias y niños que inician su escolarización en Santa Fe de Bogotá (pp. 17-92). Colombia: Centro de Estudios Sociales. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1548/5/02CAPI01.pdf

Comunidad Mujer. (2016). Mujer y trabajo: Sala cuna, un derecho para madres y padres trabajadores. Serie Comunidad Mujer, 35, 1-11. Recuperado de http://www.comunidadmujer.cl/biblioteca-publicaciones/2016/03/mujer-y-trabajo-sala-cuna-un-derecho-para-madres-y-padres-trabajadores/

Cottet, S., Pérez, C., Martínez, G. y Sena, C. (2009). ¿Es posible la crianza compartida entre las familias y el jardín maternal? En E. Marotta, M. S. Rebagliati y C. Sena (Coords.), ¿Jardín maternal o educación maternal? Ecos de una experiencia de formación docente (pp. 47-58). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Faverio, F. (2014). La propuesta presidencial de educación parvularia en cifras. Recuperado de http://achie.cl/ciie2014/3996271.pdf?file=docs/sesiones/399.pdf

Gimeno, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? En J. Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 21-44). Madrid: Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación (3ª ed.). México: McGraw Hill Interamericana.

Marotta, E. (2009). La didáctica del jardín maternal entendida como construcción colectiva. En E. Marotta, M. S. Rebagliati y C. Sena (Coords.), ¿Jardín maternal o educación maternal? Ecos de una experiencia de formación docente (pp. 77-86). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Ministerio de Desarrollo Social, Gobierno de Chile. (2013). Encuesta de caracterización socioeconómica nacional. Chile: Autor. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/casen-multidimensional/casen/casen_2013.php

Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2005). Bases curriculares de la educación parvularia. (Capítulo 1: Fundamentos). Chile: Autor. Recuperado de http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103041242340.Bases_Curriculares_de_Educacion_Parvularia_2001.pdf

Moreau, L. (2001). Lo individual y lo social en el desarrollo humano. En A. de León, A. Malajovic y L. Moreau (Auts.), Pensando la educación infantil (pp. 141-151). Barcelona: Octaedro.

Pitluk, L. (2011). Educar en el jardín maternal: Enseñar y aprender de 0 a 3 años (2ª reimp.). Buenos Aires: Novedades Educativas.

Ruiz, J. I. (2003a). Capítulo 4: La observación. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa (3ª ed., pp. 125-164). Bilbado: Deusto.

Ruiz, J. I. (2003b). Capítulo 5: La entrevista. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa (3ª ed., pp. 165-190). Bilbado: Deusto.

Ruiz, J. I. (2003c). Capítulo 6: Análisis de contenido. En J. I. Ruiz (Aut.), Metodología de la investigación cualitativa. (3ª ed., pp. 191-214). Bilbado: Deusto.

Simons, H. (2011). Capítulo III: Escuchar, mirar, documentar: Métodos de la investigación con estudio de caso. En H. Simons (Aut.), El estudio de caso: Teoría y práctica (pp. 70-101). Madrid: Morata.

Soto, C. A. y Vasta, L. E. (2008). Del alfabeto cultural: Prácticas cotidianas y juegos tradicionales En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 173- 195). Buenos Aires: Paidós.

Soto, C. A. y Violante, R (2005). Enseñar contenidos en el jardín maternal: Una forma de compartir la crianza. En C. Soto y R. Violante (Comps.), En el jardín maternal. Investigaciones, reflexiones y propuestas. (pp. 31-65). Buenos Aires: Paidós.

Vieytes, R. (2004a). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad. Epistemología y técnicas (Cap. 20). Buenos Aires: Editorial de las Ciencias.

Vieytes, R. (2004b). Metodología de la Investigación en organizaciones, mercado y sociedad (Cap. 21). Buenos Aires: Editorial de las ciencias.

Violante, R. (2008a). Por qué pedagogía de la crianza. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 23-53). Buenos Aires: Paidós.

Violante, R. (2008b). Los escenarios de crianza en la educación de los niños pequeños. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 55-75). Buenos Aires: Paidós.

Ynoub, R. (2008). Maternar, paternar, ¿escolarizar? Algunas conceptualizaciones en torno a funciones y contextos socializadores. En C. Soto y R. Violante (Eds.), Pedagogía de la crianza: Un campo teórico en construcción (pp. 99-119). Buenos Aires: Paidós.

Willis, A. y Ricciuti, H. (2000). Orientaciones para la escuela infantil de cero a dos años (3ªed.). Madrid: Morata.

Published
2018-06-15
How to Cite
Bravo-Soto, A. (2018). Knowledge About Child Rearing Practices: Exchange Between Nursery and Family. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.5