Curricular and Pedagogical Aspects to Be Taken into Account for Curriculum Redesign and Development in a Master’s Program in Higher Education

  • Sindy Susana Alvarado-Herrera Universidad Nacional
  • German Eduardo González-Sandoval Universidad Nacional
  • Yarina Paniagua-Cortés Pan-American School
Keywords: Accreditation, higher education, master’s degrees, mobility, research, teacher education, university cooperation.

Abstract

 This project addresses the publications of a group of renowned authors in order to highlight important aspects to be considered by the Education Master’s Program in Higher Education and Teaching of the National University of Costa Rica as part of its improvement strategies in teacher education, taking into account the most recent tendencies related to internationalization, mobility, accreditation, academic management and shared leadership in higher education. The paper aims to portray a proposal that fulfills the needs of the Costa Rican master’s programs in higher education and teaching by approaching this country’s reality in terms of what the programs offer. It is a bibliographic research paper, which sources have been published for no longer than 10 years and are truly groundbreaking in regard to the graduate program trends that guide this production. Moreover, as part of the contextualization needed, all master’s degrees in higher education and teaching offered in the country are taken into consideration. As a result of this research, it can be concluded that these programs are pertinent, especially the one offered by the National University of Costa Rica, and it is evident that disseminating the program’s highlights and achievements through processes that respond to quality criteria for graduate programs truly needs to be encouraged.

Author Biographies

Sindy Susana Alvarado-Herrera, Universidad Nacional
Licenciada en Secretariado Profesional con Énfasis en Educación Comercial y Magíster en Educación con Énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de Costa Rica. Desde el 2011 se ha desempeñado como académica en la Escuela de Secretariado Profesional de la Universidad Nacional.
German Eduardo González-Sandoval, Universidad Nacional
Licenciado en Orientación Educativa y Administración Educativa de la Universidad Nacional de Costa Rica y Magíster en Educación con Énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de Costa Rica. Desde 2007 se ha desempeñado como docente, investigador, extensionista y actualmente como director de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional.
Yarina Paniagua-Cortés, Pan-American School
Magíster en Educación con énfasis en Aprendizaje del Inglés y Magíster en Educación con énfasis en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de Costa Rica. Se desempeña como docente de inglés: lengua y literatura en Pan-American School.

References

Agencia Centroamericana de Acreditación (ACAP). (2008). Manual de acreditación de la ACAP. Recuperado de http://www.utp.ac.pa/documentos/2013/pdf/MANUALDEACREDITACIONACAP2013.pdf

Aguilar-Castillo, Y. y Riveros-Angarita, A. (2015). Gestión de la internacionalización en la Universidad de Costa Rica y su vínculo con Centroamérica y el Caribe. Revista Gestión de la Educación, 5(2), 99-135. doi: https://doi.org/10.15517/rge.v5i2.19968

Casas, M. (2005). Nueva universidad ante la sociedad del conocimiento. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2(2), 1-19. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78020102

Contreras, M. R., Alvarado, A., Maldonado, A. V. y Benítez, J. L. (2009). La evaluación del posgrado y su internacionalización. El caso de la universidad de occidente. Revista Educere et Educare, 4(8), 37-44. Recuperado de http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3548/2813

Dávila, M. (2012). Tendencias internacionales en posgrados. Núcleo de estudios e investigaciones en educación superior de MECOSUR, 1, 17-26. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/5630/6483

Declaración de Bolonia. Espacio Europeo de Enseñanza Superior. Declaración conjunta de los ministros europeos de enseñanza. (1999). Recuperado de http://www.eees.es/pdf/Bolonia_ES.pdf

Ferro, J. (2014). Visión de la universidad ante el siglo XXI. Barranquilla: Editorial Universidad el Norte. Recuperado de https://www.uninorte.edu.co/documents/3055771/4f34a62b-2651-433b-867a-62c8a1d772f5

González, J. y Santamaría, R. (2013). Calidad y acreditación en la educación superior: Integración e internacionalización de América Latina y el Caribe. Educación, 22(43), 131-147. Recuperado de http://www.revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/viewFile/7500/7739

Lucarelli, E. (2004). Prácticas innovadoras en la formación del docente universitario. Educação, 27(54), 503-524. Recuperado de http://cmapspublic3.ihmc.us/rid=1216829834515_1063568960_5630/293.pdf

Murillo, F. J. (2006). Una dirección escolar para el cambio: Del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4e), 11-24. Recuperado de http://www.rinace.net/arts/vol4num4e/art2.pdf

Ortega, V. (2002). Tendencias de la educación universitaria en el siglo XXI. Arbor, 173(681), 67-81. doi: https://doi.org/10.3989/arbor.2002.i681.1109

Pozner, P. (2007). El papel de la supervisión en la mejora de la calidad de la educación. En M. A. Castañeda (Coord.), Seminario internacional Itinerante. Desarrollo de la gestión educativa en México: Situación actual y perspectivas (pp. 59-100). México: UPN. Recuperado de http://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/9-publicaciones-upn/106-seminario-internacional-itinerante

Programa Estado de la Nación. (2015). Capítulo 4: La evolución de la Educación Superior. En Quinto Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/assets/cap-4-ee-2015.pdf

Salomón, L. y Amador, J. (2013). Retos y desafíos de los posgrados en las universidades públicas del siglo XXI. Revista Ciencia y Tecnología, 12(1), 3-14. doi: https://doi.org/10.5377/rct.v0i12.1699

Tesouro, M., Corominas, E., Teixidó, J. y Puiggalí, J. (2014). La autoeficacia docente e investigadora del profesorado universitario: Relación con su estilo docente e influencia en sus concepciones sobre el nexo docencia-investigación. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 169-186. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.172771

Universidad de Costa Rica, Sistema de Estudios de Posgrado. (s. f.). Maestría académica en educación con énfasis en docencia universitaria. Recuperado de http://www1.sep.ucr.ac.cr/portal/135-areas/ciencias-sociales/educacion/docencia-universitaria.html

Universidad Latinoamericana de Ciencia y Tecnología. (s. f.). Maestría en currículum y docencia universitaria. Recuperado de http://www.ulacit.ac.cr/carreras/seccion/perfil.php?career=5&grade_id=5&id=65

Universidad Nacional. (s. f.). Maestría en Educación. Descripción. Recuperado de http://www.una.ac.cr/index.php/m-oferta-academica/educacion-maestria-en

Uribe, B. (2010). Profesionalizar la dirección escolar potenciando el liderazgo: Una clave ineludible en la mejora escolar. Desarrollo de perfiles de competencias directivas en el sistema educativo chileno. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(1), 303-322. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/4547/4981

Published
2018-03-06
How to Cite
Alvarado-Herrera, S., González-Sandoval, G., & Paniagua-Cortés, Y. (2018). Curricular and Pedagogical Aspects to Be Taken into Account for Curriculum Redesign and Development in a Master’s Program in Higher Education. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.9
Section
Articles (Peer Reviewed Section)