Mathematical Self-Confidence of High School Students: A Study in Costa Rica

Keywords: Mathematics, self-confidence, anxiety, secondary education, mathematics self-confidence

Abstract

The “mathematical self-confidence” of the Costa Rican secondary education students is studied using the self-confidence subscale of Fennema and Sherman (1976), and the existence of differences in this variable by sex, educational level  and the school geographical location is analyzed as well. The participants in the study were 2984 students (51% female) from the seventh to the eleventh year of official public day schools of the Ministry of Public Education of Costa Rica. The participating schools were selected by simple stratified random sampling and by conglomerates, according to the location area (69.5% urban), and according to the population by province (19.5% Alajuela, 12.5% Cartago, 9.3% Guanacaste, 10.6% Heredia, 10.3% Limon, 9.4% Puntarenas, 28.4% San Jose). The students selected for the study in each school sampled were those belonging to the second group of each educational level (18.9% seventh, 20.5% eighth, 21.4% ninth, 19% tenth, 20.2% eleventh). The results suggest that, jointly, about 78.9% of the students show between high and moderate levels of self confidence. They also indicate the existence of differences in the level of mathematical self confidence according to gender, with lower levels for women, with a medium magnitude of differences. The findings also suggest that there are no differences in the level of mathematical self-confidence among the tenth and eleventh level students, but there are in the ninth level; the latter having the highest index of mathematical self-confidence of the three. The study did not detect differences in the level of mathematical self-confidence among students according to the location of the school. The results suggest, at least, the following lines of research: to delve into the causes of the differences detected in the level of mathematical self-confidence by gender and those that may explain why the level of mathematical self-confidence decreases in the students of Diversified Education.

Author Biographies

Luis Gerardo Meza-Cascante, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Doctor en Educación por la Universidad Estatal a Distancia, Master en Administración de Empresas por el Instituto Tecnológico de Costa Rica y Licenciado en la Enseñanza de la Matemática por la Universidad Nacional. Profesor Catedrático e Investigador Consolidado 1 en el Instituto Tecnológico de Costa Rica (TEC). Se ha desempeñado como Vicerrector de Docencia, Vicerrector de Administración, Director de la Escuela de Matemática e integrante del Consejo de Investigación y Extensión, entre otros cargos, en el TEC. Sus áreas de interés en investigación incluyen la formación de docentes en matemática, el empleo de tecnología en el aprendizaje de la matemática y los efectos de las emociones en el aprendizaje y la enseñanza de la matemática. Es autor de libros y artículos sobre estas temáticas.
Evelyn Agüero-Calvo, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Doctora en Intervención Educativa por la Universidad de Valencia, España, Master en Matemática Educativa por el CINVESTAV de México y Bachiller en la Enseñanza de la Matemática asistida por Computadora por el Instituto Tecnológico de Costa Rica. Profesora Intermedio Catedrática e Investigadora 1 en el Instituto Tecnológico de Costa Rica. Sus áreas de interés en investigación incluyen la formación de docentes en matemática, el empleo de tecnología en el aprendizaje de la matemática y los efectos de las emociones en el aprendizaje y la enseñanza de la matemática. Es autora de libros y artículos sobre estas temáticas.
Zuleyka Suárez-Valdés-Ayala, Instituto Tecnológico de Costa Rica
Doctora en Educación por la Universidad Estatal a Distancia, Master en Educación y Licenciada en la Enseñanza de la Matemática por la Universidad Nacional. Profesora Asociada e Investigadora 1 en la Escuela de Matemática del Instituto Tecnológico de Costa Rica. Sus áreas de interés en investigación incluyen la formación de docentes en matemática, el empleo de tecnología en el aprendizaje de la matemática y los efectos de las emociones en el aprendizaje y la enseñanza de la matemática. Es autora de libros y artículos sobre estas temáticas.

References

Arrieta, M. (2016). Relación entre el rendimiento académico y el nivel de “autoconfianza matemática” y de “ansiedad matemática” en estudiantes del curso MA1103 Matemática Básica para Administración del Instituto Tecnológico de Costa Rica (Tesis de licenciatura inédita). Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Berenguel, E., Gil, F., Montoro, A.B. & Moreno, M. (2015). Influencia de la autoconfianza y el perfil motivacional en el “flujo” en matemáticas. En C. Fernández, M. Molina & N. Planas (Eds.), Investigación en Educación Matemática (XIX, pp. 173-181). Alicante: SEIEM. Recuperado de http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/51386/1/2015-Actas-XIX-SEIEM_15.pdf

Brown, R. y Josephs, R. (2001). El peso de la prueba: Diferencias de género y relevancia de los estereotipos en el desempeño matemático. Nómadas, 14, 110-123. Recuperado de

http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/1051/Resumenes/105115268010_Resumen_1.pdf

Burga, A. (2005). La unidimensionalidad de un instrumento de medición: perspectiva factorial. Ministerio de Educación. Lima. Perú.

Calderón, P. & Guillén, C. (2016). Estudio sobre “autoconfianza matemática” y su relación con la “ansiedad matemática” en dos de los colegios técnicos de la provincia de Cartago (Tesis de licenciatura inédita). Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Castillo, H. & Picado, A. (2014). Estudio de la ansiedad matemática en estudiantes de colegios técnicos de la educación media costarricense. (Tesis inédita de licenciatura). Instituto Tecnológico de Costa Rica, Costa Rica.

Cea, M.A. (1999) Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.

Corrales, J. (2014). Estudio del nivel de “ansiedad matemática” en estudiantes de tres colegios académicos nocturnos costarricenses. (Tesis inédita de licenciatura). Instituto Tecnológico de Costa Rica, Costa Rica.

Gil, N., Blanco, L. & Guerrero, B. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de educación, (340), 551-569. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re340/re340_20.pdf

Gómez-Chacón, I. (2010). Actitudes de los estudiantes en el aprendizaje de la matemática con tecnología. Enseñanza de las ciencias, 28(2), 227–244. Recuperado de http://eprints.ucm.es/21500/1/IGomez1.pdf

Hannula, M., Evans, J., Philippou, G. y Zan, R. (2004). Affect in mathematics education - exploring theoretical frameworks. En M. Johnsen Hoines y A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th Conference of the International. Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. I, pp. 107–136). Bergen: Bergen University College.

Jiménez, K. & Montero, E. (2013). Aplicación del modelo de Rasch, en el análisis psicométrico de una prueba de diagnóstico en matemática. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 13(1), 1-23.

Lozano, L. & de la Fuente- Solana, E. (2013). Diseño y validación de cuestionarios. En Pantoja-Vallejo (coordinador). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. España: Editorial EOS (pp. 251-274)

Malmivuori, M. L. (2001). The dinamics of affect, cognition, and social environment in the regulation of personal learning processes. Helsinki: University of Helsinki.

Mena, J. (2014). Estudio de la ansiedad matemática en los cursos Matemática General, Cálculo Diferencial e Integral y Ecuaciones Diferenciales del Instituto Tecnológico de Costa Rica en el I Semestre 2013. (Tesis inédita de licenciatura). Instituto Tecnológico de Costa Rica, Costa Rica.

Meza, L. G., Agüero, E. & Calderón, M. (2013). La teoría en la práctica educativa: Una perspectiva desde la experiencia de docentes graduados/as de la carrera “Enseñanza de la matemática asistida por computadora. Revista digital Matemática, Educación e Internet, 13(1), 1-24. Recuperado de http://tecdigital.tec.ac.cr/revistamatematica/ARTICULOS_V13_N1_2012/RevistaDigital_Meza_V13_n1_2012/index.html

Meza, L. G., Agüero, E. & Suárez, Z. (2014). ESAM: Estudio de la ansiedad matemática en la educación media. (Informe final de proyecto de investigación). Cartago, CR: Instituto Tecnológico de Costa Rica. Recuperado de http://repositoriotec.tec.ac.cr/handle/2238/4733

Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

Nortes, R. y Nortes, A. (2014). ¿Tienen ansiedad hacia las matemáticas los futuros matemáticos? Profesorado. Revista de currículo y formación del profesorado, 18(2), 153-170. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56732350009

Pérez-Tyteca, P. & Castro, E. (2011). La ansiedad matemática y su red de influencias en la elección de carrera Universitaria. En M. Marín, G. Fernández, L. Blanco y M.M. Palarea (Eds.), Investigación en Educación Matemática (XV, pp. 471-480). Ciudad Real: SEIEM. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/1831/

Pérez-Tyteca, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de la elección de carreras. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Granada, España.

Pérez-Tyteca, P., Monje, J., & Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación en Educación Matemática, 4, 65-82. Recuperado de http://www.aiem.es/index.php/aiem/article/view/55/29

Primi, C., Busdraghi, C., Tomasetto, C., Morsanyi, K. & Chiesi, F. (2014). Measuring math anxiety in Italian college and high school students: validity, reliability and gender invariance of the Abbreviated Math Anxiety Scale (AMAS). Learning and Individual Differences, 34, 51-56. doi:10.1016/j.lindif.2014.05.012

Ramos, N. (2015). Estudio de la relación entre "Ansiedad Matemática" y "Autoconfianza Matemática" en tres colegios privados costarricenses. (Tesis de licenciatura inédita) Instituto Tecnológico de Costa Rica.

Ripoll, J. (2011). La d de Cohen como tamaño del efecto. Recuperado de: http://clbe.wordpress.com/2011/10/26/la-d-de-cohen-como-tamano-del-efecto

Schnell, K., Ringeisen, T., Raufelder, D. & Rohrmann, S. (2015). The impact of adolescents’ self-efficacy and self-regulated goal attainment processes on school performance - Do gender and test anxiety matter? Learning and Individual Differences, 38, 90-98. doi:10.1016/j.lindif.2014.12.008

Ursini, S. (2013). Las diferencias de género en matemáticas: una realidad poco atendida desde las representaciones sociales. En F. Flores-Palacios (Ed.), Representaciones sociales y contextos de investigación con perspectiva de género (pp. 123-142). Morelos: Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de http://www.crim.unam.mx/drupal/?q=node/322

Published
2018-10-12
How to Cite
Meza-Cascante, L., Agüero-Calvo, E., & Suárez-Valdés-Ayala, Z. (2018). Mathematical Self-Confidence of High School Students: A Study in Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.3
Section
Articles (Peer Reviewed Section)