The Planning of Assessment in Physical Education: Case Study on Ignored Process in Teaching

Keywords: Assessment planning, assessment, physical education, teachers' thinking

Abstract

This article presents the partial results of a broader research on the conceptions and evaluative actions of six physical education teachers in high school in the city of Medellín (Colombia). Specifically, this paper presents the findings on one of its objectives: to analyze the decisions that teachers make before starting a didactic unit (planning on assessment). The research assumed a qualitative design, with a methodological approach of multiple case study. The strategies used for this purpose were the semi-structured interview and documentary analysis. The main findings of the study show that planning on assessment is not a specific activity that requires an interest on the part of the teachers, because their previous experiences give them the security to approach future units without adaptations according to the group or the subject to work on.

Author Biographies

Beatriz Elena Chaverra-Fernández, Universidad de Antioquia
Docente asociada al Instituto de Educación Física de la Universidad de Antioquia
Juan Luis Hernández-Álvarez, Universidad Autónoma de Madrid
Catedrático e investigador de la Universidad Autónoma de Madrid.

References

Bores, N. (2006). El cuaderno del alumno como herramienta potencialmente útil para mejorar los procesos de enseñanza, aprendizaje y evaluación de educación física. Revista Educación Física y Deporte, 25(1), 23–47.

Borjas, M. P. (septiembre-diciembre, 2014). Educación y evaluación: Profecía o predicción. Revista Electrónica Educare, 18(3), 273-284. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.18-3.17

Chaverra, B. (2014). Significados otorgados a la evaluación de la enseñanza y el aprendizaje: Interpretación a partir de un grupo de maestros de educación física. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 40(2), 65–82. doi: https://doi.org/10.4067/S0718-07052014000300004

Coll, C., Pozo, J., Sarabia, B., & Valls, E. (1992). Los contenidos en la reforma. Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Madrid: Santillana.

Díaz, J. (2001). El proceso de toma de decisiones en la programación de la Educación Física en las etapas obligatorias de educación. Una aportación a la formación del profesorado. (Tesis Doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra. Recuperada de http://hdl.handle.net/10803/5006

Foglia, G. (2014). Evaluación en educación física: concepciones y prácticas docentes. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 5(2), 99–117.

Freire, E., & Oliveira, J. (2004). Educação Física no Ensino Fundamental: identificando o conhecimento de natureza conceitual, procedimental e atitudinal. [Educación Física en la enseñanza primaria: identificando el conocimiento de naturaleza conceptual, procedimental y actitudinal] Motriz, 10(3), 140–151.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Universidad Eafit.

Gaviria, D., & Castejón, F. (2016). La educación física en la voz de los estudiantes de secundaria. Un estudio de caso. Cultura, Ciencia y Deporte, 11(32), 107–118. doi: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v11i32.711

Guío, F. (2012). Educación Física: Tendencias y prácticas en evaluación de los aprendizajes en colegios distritales de Usaquén. Revista Educación Física y Deporte, 31(1), 863–870.

Hall, T., & Smith, M. (2006). Teacher Planning, Instruction and Reflection: What We Know About Teacher Cognitive Processes [Planificación, instrucción y reflexión del maestro: Lo que sabemos acerca de los procesos cognitivos del maestro] Quest, 58(4), 424–442. doi: https://doi.org/10.1080/00336297.2006.10491892

Hernández, J., & López, A. (2004). Evaluación de la enseñanza: análisis y propuestas. En J. Hernández, R. Velásquez, D. Alonso, J. Castejón, I. Garoz, C. López, … M. Martínez (Eds.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp. 49–76). Barcelona: Graó.

Hernández, J., & Velázquez, R. (1996). La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Kirk, D. (2001). Fundamentos para una pedagogía crítica en la formación del profesorado de Educación Física. En J. Devís (Ed.), La Educación Física, el deporte y la salud en el siglo XXI (pp. 101–110). Alicante: Marfil.

López, V. (1999). Prácticas de evaluación en educación física: Estudio de casos en primaria, secundaria y formación del profesorado. Valladolid: Universidad de Valladolid.

López, V. (2006). La evaluación en Educación Física. Revisión de los modelos tradicionales y planteamiento de una alternativa: la evaluación formativa compartida. Madrid: Miño y Dávila.

Massot, I., Dorio, I., & Sabariego, M. (2012). Estrategias de recogida de información y análisis de la información. En R. Bisquerra (Ed.), Metodología de la investigación educativa (3a, pp. 329–366). Madrid: La Muralla.

Pozo, J. (2003). Aprendizaje de contenidos y desarrollo de capacidades en la educación secundaria. En C. Coll (Ed.), Psicología de la instrucción: la enseñanza y el aprendizaje en la educación secundaria (3a, pp. 45–67). Barcelona: Ice/Horsori Universitat de Barcelona.

Prat, M. (2003a). Enseñanza/aprendizaje de los contenidos actitudinales: estrategias metodológicas y de evaluación. En M. Prat & S. Soler (Eds.), Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas (pp. 63–79). Barcelona: Inde.

Prat, M. (2003b). Los contenidos actitudinales: las actitudes, los valores y las normas. En M. Prat & S. Soler (Eds.), Actitudes, valores y normas en la educación física y el deporte. Reflexiones y propuestas didácticas (pp. 21–33). Barcelona: Inde.

Sherer, A. (2000). O conhecimento pedagógico do professor de educação física na escola pública da rede estadual de ensino e sua relação com a prática docente [El conocimiento pedagógico del profesor de educación física en la escuela pública de la red estatal de enseñanza y su relación con la práctica docente] Dissertación para la obtención del titulo de Maestro en Ciencias del Movimiento Humano, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos (5a). Madrid: Morata.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Velázquez, R., & Hernández, J. (2004). Evaluación en educación y evaluación del aprendizaje en educación física. En J. Hernández & R. Velázquez (Eds.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp. 11–47). Barcelona: Graó.

Velázquez, R., & Hernández, J. (2010). Programación de la enseñanza en Educación Física. En C. González & T. Lleixà (Eds.), Didáctica de la Educación Física (pp. 9–29). Barcelona: Graó.

Velázquez, R., & Maldonado, A. (2004). Las actitudes y su evaluación en educación física. En R. Velázquez & J. Hernández (Eds.), La evaluación en educación física. Investigación y práctica en el ámbito escolar (pp. 169–203). Barcelona: Graó.

Velázquez, R., Hernández, J., Martínez, M., & Martínez, V. (2011). Educación Física y conocimiento téorico-conceptual: estudio trans-cultural en Argentina, Brasil y España. Revista de Educación, (356), 653–675. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-356-055

Vera, J. (2010). Dilemas en la negociación del curriculum con el alumnado a partir de la cesión de responsabilidad de la evaluación en el aula de Educación Física. Revista de Investigación en Educación, 7, 72–82.

Vera, J., & Moreno, J. (2007). El pensamiento del profesorado en educación física ante la cesión de responsabilidad en la evaluación del alumnado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(2), 1–15.

Woods, P. (1987). La escuela por dentro. Etnografía en la investigación cualitativa. Madrid: Paidós.

Published
2018-10-12
How to Cite
Chaverra-Fernández, B., & Hernández-Álvarez, J. (2018). The Planning of Assessment in Physical Education: Case Study on Ignored Process in Teaching. Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.12
Section
Articles (Peer Reviewed Section)