Importance of the Use of Teaching Resources in Teaching and Learning Biological Science for Visual Stimulation of Students

Josmary Celinda Suárez-Ramos

Abstract


 This article aims to conduct a literature review on documentary sources approaching aspects related to the importance of the use of didactic resources in the teaching and learning process of biological sciences. The paper focuses on the visual stimulation of students, and considers important information in the field of biological sciences, pedagogy and didactics. Through a systematic review, bibliographical and electronic sources were selected; they were published in a period from 1983 to 2013. The article describes some of the main didactic resources producing greater visual impact in the students and turning into meaningful learning through their incorporation into the cerebral cortex. Findings suggest that the individuals’ learning is mediated by the nervous system and the sensory organs. Likewise, studies have verified that the sense of sight is the system of primary representation for most human beings, and the teaching strategies combining vision with hearing have considerable possibilities of being more effective. It is concluded that the use of adequate didactic resources is indispensable to optimize students’ learning in terms of content in the area of biological sciences. So it is recommended that teachers consider these realities when planning strategies to teach their classes.

Keywords


Didactic resources; visual learning; biological sciences.

References


Ausubel, D. P., Novak, J. D. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo (2a ed). México: Trillas.

García-Vera, A. B. y Pastor, C. A. (1997). ¿Qué es tecnología educativa?: Autores y significados. Píxel-bit, 9, 1-11. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/567/395

Belloch, C. (s. f.). Las tecnologías de la información y comunicación (T.I.C). Recuperado de http://www.uv.es/~bellochc/pdf/pwtic1.pdf

Castello, L. A. y Mársico, C. T. (1995). Diccionario etimológico de términos usuales en la praxis docente. Buenos Aires: Altamira. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/biblioteca/35/35CASTELLO-Luis-MARSICO-Claudia-Que-es-educar.pdf

De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo. El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Barcelona: Paidós.

De la Parra, E. (2004). Herencia de vida para tus hijos: Crecimiento integral con técnicas PNL. México: Grijalbo.

Fuentes, R. (2012). Anatomía, fisiología y ciencias de la salud (5a ed.). México: Trillas.

Gómez, J. J. (Coord.) (1995). Las lecciones del dibujo. Madrid: Cátedra.

González, F. M. (1992). Los mapas conceptuales de J. D. Novak como instrumentos para la investigación en didáctica de las ciencias experimentales. Enseñanza de las ciencias, 10(2), 148-158. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/39815/93182

Grisolía, M. (s. f.) ¿Qué es un recurso didáctico? Recuperado de http://webdelprofesor.ula.ve/humanidades/marygri/recursos.php

Hickman, C. P., Jr., Roberts, L. S., Keen, S., Larson, A., I’Anson, H. y Eisenhour, D. J. (2006). Principios integrales de zoología (13a ed.). Madrid: McGraw-Hill.

Latarjet, M. y Ruiz, A. (2004). Anatomía humana (Tomo 1, 4a ed.). Barcelona: Editorial Médica Panamericana.

López, I. (2012). Recursos para el aprendizaje (2ª ed.) Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Menchén, F. (1998). Descubrir la creatividad. Desaprender para volver a aprender. Madrid: Pirámide.

Muñoz, J. (1994). El pensamiento creativo. Desarrollo del programa Xènius. Barcelona: Octaedro.

O’Connor, J. y Seymour, J. (1995). Introducción a la PNL (8a ed.). Barcelona: Urano.

Solomon, E. P., Berg, L. R. y Martin, D. W. (2013). Biología (9a ed.). México: Cengage Learning.

Yokochi, C., Rohen, J. W. y Weinreb, E. L. (1991). Atlas fotográfico de anatomía del cuerpo humano (3a ed.). México: McGraw-Hill Interamericana.




DOI: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.22



Educare Electronic Journal. e-ISSN: 1409-4258 Email: educare@una.cr Phone: (506) 2277-3372  (506) 8913-6810

Web Managers Área UNAWEB - CGT - DTIC - Universidad Nacional Adapted from Open Journal System 

Revista Electrónica Educare.   ISSN Electrónico: 1409-4258.

Sitio Web desarrollado por Área UNAWEB

Adaptación de Open Journal System