Encouragement to Reading and Writing at Finca Guararí School: A Ludic and Creative Experience Within the Project “Setting up an Implementation Proposal of the Community Teachers Program”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-2.7

Keywords:

Communitarian and Social Education, Elementary School, Encouragement to reading and writing

Abstract

 The main objective of this article is to present a pedagogical experience of encouragement to reading and writing, conducted by a group of university students enrolled in the Pedagogy program with emphasis on 1st and 2nd cycles, as part of the project Construyendo una propuesta de implementación del Programa Maestros Comunitarios of the División de Educación Básica (DEB) at the National University of Costa Rica (UNA). Even though this article is derived from an integrated project (Teaching-University Extension), the activities described point out qualitative teaching experiences both for the students at DEB-CIDE-UNA and for children at Finca Guararí School. The article includes a brief description of the Maestros Comunitarios Program developed both in Uruguay and the Costa Rican context of Guararí, Heredia (where the experience was developed). It also addresses some theoretical background related to the importance of reading and writing for the learning process, as well as the encouragement to reading and writing. Following an action-research methodological route, the experience was developed through activities and play strategies using puppets and puppet frame theaters designed for storytelling based on the strategies Gianni Rodari (1920-1980) created in his “Fantasy Grammar” (Rodari, 1973) proposal. The experience took place within Finca Guararí School in Heredia Province during the 1st school cycle 2017. A total of 60 children participated, as well as 23 university students from DEB-UNA. The analysis of results considered the experience as satisfactory since children enjoyed creating puppets while sharing quality time with their school peers. University students pointed out that children exhibited a “higher level” of performance compared to the “expected one.” However, they considered the short duration of the experience as a limitation. Most of the hosting school teachers said they had observed changes in motivation towards reading and more active participation of the children in classroom. The experience is considered useful from perspective of the formation of I and II cycle teachers for basic general education. In conclusion, encouragement to reading and writing is regarded as an important pedagogical strategy since it promotes learning and knowledge based on approaching written texts.

Author Biographies

Paulette Barberousse-Alfonso, Universidad Nacional

Es académica investigadora y extensionista de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica. Sus áreas de interés se centran en pedagogía universitaria, así como en pedagogía social y comunitaria. Desde el año 2014 al 2016 ha coordinado el Rediseño del Plan de Estudios de la carrera de Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica de la DEB.

Marie- Claire Vargas-Dengo, Universidad Nacional

Es académica investigadora de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica donde ha participado en distintos proyectos integrados de investigación, docencia y extensión. Sus áreas de interés se centran en necesidades educativas y discapacidad, formación docente, identidad docente, pedagogía comunitaria. Desde el año 2014 al 2016 ha coordinado el Rediseño del Plan de Estudios de la carrera de Pedagogía con énfasis en I y II ciclos de la Educación General Básica de la DEB.

References

Aixala, E. (2012). Leer es un derecho. Recursos para animación a la lectura. Montevideo: Ministerio de Educación y Cultura. Recuperado de http://studylib.es/doc/5556826/leer-es-un-derecho---biblioteca-ddp

Briozzo, A. y Rodríguez, D. (2002). En las fronteras de la escuela. La alfabetización a cielo abierto y el trabajo de la maestra comunitaria en contextos de pobreza urbana. Montevideo: Instituto de Educación Popular “El Abrojo”. Recuperado de https://www.elabrojo.org.uy/wp-content/uploads/2017/06/Briozzo-A.-Rodr%C3%ADguez-D.-En-las-fronteras-de-la-Escuela.pdf

Espiga, H. (2013). Recreación. Encastres. Propuestas para una escuela en juego. Montevideo: MIDES-CEIP. Recuperado de http://www.ceip.edu.uy/documentos/2013/ProgramaMaestrosComunitarios/encastres/recreacion_imprenta3.pdf

Gutiérrez, J. (2011). Cocorí. San José, Costa Rica: Legado.

Instituto Mixto de Ayuda Social. (2015). Estadísticas de inversión social en Guararí con corte al 08 de setiembre del 2015. Heredia, Costa Rica: Oficina Regional.

Ministerio de Justicia y Paz. (2014). Diagnóstico de la Escuela Finca Guararí. Heredia, Costa Rica: Centro Cívico para la Paz.

Ministerio de Vivienda y Asentamientos Humanos. (2011). Propuesta de plan de intervención para la comunidad de Guararí. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de https://www.mivah.go.cr/Documentos/investigaciones_diagnosticos/diagnosticos_planes_intervencion/2011/GUARARI_HEREDIA/MODELO_PLAN_INTERVENCION_GUARARI.pdf

Municipalidad de Heredia. (s. f.). Recuperado de https://www.heredia.go.cr/es

Prado, M. (1993). Pedro y el Lobo (Adaptación). San José: Editorial Norma.

Ramos, R. (2014). Prólogo. En E. Bordoli (Coord.), El Programa Maestros Comunitarios: Trazos, caminos y desafíos a la gramática escolar (pp. 15-20). Montevideo: Universidad de la República.

Rodari, G. (1973). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de inventar historias. Torino: Giulio Einaudi Editore.

Universidad Nacional, División de Educación Básica. (2016). Construyendo una propuesta de implementación del Programa Maestros Comunitarios (Proyecto 0166-15:). Heredia, Costa Rica: Autor.

Universidad Nacional, Vicerrectoría de Extensión. (2016). Ciudades culturales: Una alianza para el futuro (Actividad Académica 0598-15). Heredia, Costa Rica: Autor.

Ureña, F., Padilla, F., Gutiérrez, P. y Velásquez, S. (2011). Propuesta de Plan de intervención para la comunidad de Guararí. San José, Costa Rica: Ministerio de Vivienda y Asentamientos Humanos. Recuperado de https://www.mivah.go.cr/Documentos/investigaciones_diagnosticos/diagnosticos_planes_intervencion/2011/GUARARI_HEREDIA/MODELO_PLAN_INTERVENCION_GUARARI.pdf

Vieytes, L. (2014). Espacio educativo. Aproximaciones desde la atropología y la pedagogía. En E. Bordoli (Coord.), El Programa Maestros Comunitarios: Trazos, caminos y desafíos a la gramática escolar (pp. 77-88). Montevideo: Universidad de la República.

Published

2019-03-04

How to Cite

Encouragement to Reading and Writing at Finca Guararí School: A Ludic and Creative Experience Within the Project “Setting up an Implementation Proposal of the Community Teachers Program” (P. Barberousse-Alfonso & M.-. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Encouragement to Reading and Writing at Finca Guararí School: A Ludic and Creative Experience Within the Project “Setting up an Implementation Proposal of the Community Teachers Program” (P. Barberousse-Alfonso & M.-. C. Vargas-Dengo , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.7

Comentarios (ver términos de uso)