Towards an Inclusive Pedagogical Culture: Experiences from University Practice

Authors

  • Iliana María Fernández-Fernández Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Vicente Veliz-Briones Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Ana Isabel Ruiz-Cedeño Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.13

Keywords:

Inclusion, pedagogical inclusive competence, methodological procedures

Abstract

In this paper, we deal with conceptual and methodological elements to develop the pedagogical inclusive competence of the professors of higher education in Ecuador. We analyze the current conceptions and the main drawbacks related to the inclusion process in the university environment nowadays. We support a theoretical procedural model, and from the practical standpoint, we implemented the methodological procedures structured in a map of processes to reach an inclusive formative process. The main results are given in the development of the pedagogical inclusive competence and the increase of the inclusion culture at the university, and revealed in the improvement of university curriculum from an inclusive approach, the betterment of the physical and technological infrastructure, the permanent upgrading of professors and putting into practice policies of affirmative action.

Author Biographies

Iliana María Fernández-Fernández, Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora investigadora acreditada por la SENESCYT. Profesora titular de la Universidad Técnica de Manabí. Vicerrectora Académica Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Posee libros y artículos publicados en el área de la inclusión educativa y el proceso formativo de la educación superior. Ha recibido varios premios y condecoraciones por sus resultados investigativos. Coordinadiora de maestríuas y programas de doctorado. Evaluadora externa del CEAACES.

Vicente Veliz-Briones, Universidad Técnica de Manabí

Rector Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Como académico se desempeñó como decano de la Facultad de Informática, director del Instituto de Informática, director de Evaluación, entre otros. Posee publicaciones relacionadas con los temas de gestión universitaria. Ha ocupado varias responsabilidades políticas dentro y fuera del país como embajador de Ecuador en Guatemala e Irán.

Ana Isabel Ruiz-Cedeño, Universidad Técnica de Manabí

Coordinadora Nacional de Educación en el Ministerio coordinador de Talento Humano. Profesora titular de la Universidad Técnica de Manabí. Máster en TIC aplicada a la educación, Máster en Administración de Empresas. Posee publicaciones de artículos científicos referidos a la gestión del proceso formativo en la educación superior. Evaluadora externa del CEAACES.

Published

2016-09-01

How to Cite

Towards an Inclusive Pedagogical Culture: Experiences from University Practice (I. M. Fernández-Fernández, V. Veliz-Briones, & A. I. Ruiz-Cedeño , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.13

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Towards an Inclusive Pedagogical Culture: Experiences from University Practice (I. M. Fernández-Fernández, V. Veliz-Briones, & A. I. Ruiz-Cedeño , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.13

Comentarios (ver términos de uso)