The “Licentiate” As an academic degree: A Literature Review in the Costa Rica Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.4

Keywords:

Computer Sciences, study plans, licentiate degree, Computing science.

Abstract

This paper aims to present a literature review made in order to verify the current use of the “licentiate” academic degree. In the scope of this study, there is a debate about the pertinence of continuing to offer such academic degree on topics related to computing. This debate has special relevance in the context of the process of proposing new graduate and postgraduate programs. The literature included in this paper was published from 1981 to the present. The criteria used to analyze bibliographic information focus on aspects going from the general to the specific level, starting with a review of the global situation to continue later to approach the specific context of Costa Rica. In addition, this literature review has an orientation based on the following aspects: practices or applications, an objective to identify main ideas, a perspective to display a position, a representative coverage, and a historical-conceptual organization; and this orientation is targeting a general audience, and specially policymakers. Results shows no presence of the licentiate degree in computing in developed regions like USA and Europe, and a decadence in the relevance of such degrees in Latin America and Costa Rica.

Author Biographies

Fulvio Lizano-Madriz, Universidad Nacional

Bachiller Ingeniería Informática (ULACIT, San José, Costa Rica), Máster en Ingeniería de Sistemas (ITCR, Cartago, Costa Rica), PhD Ciencias de la Computación (Aalborg University, Aalborg, Dinamarca).  Certified Tester (Software Testing - CTFL-ISTQB).  Su desempeño profesional ha sido en programación, análisis de sistemas, aseguramiento de calidad del software, consultoría, auditoria de sistemas.  Trabaja como profesor a tiempo completo en la Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica. Su área de interés de investigación se centra en las evaluaciones de usabilidad y cómo integrarlas en el proceso de desarrollo de software, aseguramiento de la calidad y testing remoto de usabilidad.

Carmen Cordero-Esquivel, Universidad Nacional

Bachiller en Enseñanza de Computación e Informática (Universidad Nacional de Costa Rica); Máster en Administración de Tecnología de la Información, Énfasis en Administración de la Información (Universidad Nacional de Costa Rica). Se ha desempeñado como docente universitaria, asesora en informática, coordinadora académica de un postgrado en tecnología e informática educativa y Coordinadora del Programa de Posgrado de la Escuela de Informática. Tiene experiencia en la incorporación de tecnologías digitales para favorecer los procesos de enseñanza y el aprendizaje, software educativo y entornos de aprendizaje (LMS). así como el diseño de planes de estudio. El área de interés de investigación es la interacción persona-computador.

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Published

2017-08-02

How to Cite

The “Licentiate” As an academic degree: A Literature Review in the Costa Rica Context (F. Lizano-Madriz & C. Cordero-Esquivel , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.4

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The “Licentiate” As an academic degree: A Literature Review in the Costa Rica Context (F. Lizano-Madriz & C. Cordero-Esquivel , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.4

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