Innovation in the Teaching-learning Processes: A Case Study Using Just-in-Time Teaching and Peer Instruction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-2.14

Keywords:

Learning evaluation, active methodologies, pedagogical innovation, initial teacher training

Abstract

Learning quality constitutes one of the main challenges faced by Higher Education, thus a student centered teaching and the development of educational innovations that use active methodologies have been promoted. This article aims to evaluate the impact of using Just-in-Time Teaching and Peer Instruction on the results of teaching a subject, of disciplinary character, in 17 students of a career on an initial teacher training belonging to Chile’s Council of Rectors. A pre and postest model was applied between August and December 2012. The analysis used descriptive techniques that allowed the characterization of the admission profile and inferentials to explain, statistically, the observed differences in the performance of the subjects. In terms of perception, a positive assessment of the relationship between students and the teacher in the classroom was observed, this stood out above the improvement in the handling of disciplinary content.

Author Biographies

Ana Carolina Maldonado-Fuentes, Universidad del Bío-Bío

 Profesora de Castellano (1993), Licenciada en Estética (1993) y Magíster en Ciencias de la Educación (1999). Docente de lenguaje en el sistema escolar chileno (1995 a 2007), de español como lengua extranjera en la P. Universidad Católica de Chile (1997 a 2007) y de formación docente en la Universidad Academia de Humanismo Cristiano (UAHC) (2004 a 2007). Académica en la Universidad del Bío-Bío desde 2008 a la fecha. Jefa de la Unidad de Gestión Curricular y Monitoreo de la Universidad del Bío-Bío (2010-2014). Líneas de investigación: Formación inicial docente, evaluación y comprensión lectora. Miembro del Grupo de Investigación en Educación (Código GI-130823).

Francisco Enrique Rodríguez-Alveal, Universidad del Bío-Bío

Profesor de Estado en Matemática (1991), Magister en Bioestadística (1996). Académico en distintas universidades (Universidad de Concepción, Universidad de Chile, Universidad Católica de Temuco, Universidad Mayor) y de la Universidad del Bío-Bío desde el 2008 a la  fecha. Representante del Departamento Ciencias de la Educación ante el Consejo de Facultad (2015-2017). Líneas de investigación: Formación inicial docente, teoría de distribuciones y didáctica de la estadística. Miembro del Grupo de Investigación en Educación y Educación Matemática de la Universidad del Bío-Bío.

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Published

2016-04-12

How to Cite

Innovation in the Teaching-learning Processes: A Case Study Using Just-in-Time Teaching and Peer Instruction (A. C. Maldonado-Fuentes & F. E. Rodríguez-Alveal , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.14

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Innovation in the Teaching-learning Processes: A Case Study Using Just-in-Time Teaching and Peer Instruction (A. C. Maldonado-Fuentes & F. E. Rodríguez-Alveal , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.14

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