Management in Single-Teacher Schools and Dirección 1: A Challenge to Reach Educational Equity in Rural Contexts in Costa Rica

Authors

  • Luis Alfredo Miranda-Calderón Universidad Nacional, Costa Rica
  • Satya Rosabal-Vitoria Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-3.10

Keywords:

Educational management, Single-teacher and Direction 1 schools, rural context, training, pedagogy

Abstract

Currently, management is one of the main challenges single-teacher schools and principals located in Costa Rican rural contexts have to face in order to achieve equity and educational relevance. The objective of this qualitative-descriptive study is to analyze and strengthen management accomplished by teachers working as single-teachers in schools denominated “Dirección 1” (a single-teacher school category of the Costa Rica Education System), located in rural communities in the Sarapiquí area of Costa Rica. The purpose is to contribute to the improvement of the education in these institutions through the implementation of a training proposal that includes the two main components of their management tasks: the pedagogical aspect and the administrative one. Based on the diagnosis and information provided by 28 managers from the Sarapiquí area (16 from single-teacher schools and 12 from “Dirección 1”) through a questionnaire and a semi-structured interview, the reality of these institutions was examined in depth in order to determine the conditioning situations of administrative management as a requirement of their educational work, as well as the implications for the pedagogical work they carry out. Derived from the reflections and findings of the study, the training and continuing education proposal was generated around topics that each teacher of these institutions must consider fundamental to provide relevance to their educational management. Finally, a set of strategies is proposed to guide and facilitate the execution of administrative procedures developed by each teacher as part of their educational work in the communities where they work.

Author Biographies

Luis Alfredo Miranda-Calderón, Universidad Nacional

Académico en la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica. Doctor en Educación con énfasis en Mediación Pedagógica, Magíster con especialidades en Formación de Formadores y en Administración Educativa. Autor de diversos artículos relacionados con la capacidad creadora, la creatividad, la incorporación del juego escénico, la música y la expresión en la mediación pedagógica, así como distintas temáticas en torno a la educación en contextos rurales. Ha liderado procesos de capacitación y actualización dirigidos a docentes en áreas y temáticas relacionadas con la educación en contextos rurales, la creatividad e innovación educativa. Ponente en congresos nacionales e internacionales.

Satya Rosabal-Vitoria, Universidad Nacional

Académica en la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional, Costa Rica. Bachiller en Ciencias de la Educación en I y II ciclos, Licenciada y Magíster con especialidad en Administración Educativa, Universidad de Costa Rica. Directora en la Escuela Nueva Laboratorio y en instancias educativas privadas. Como especialista en modelos de gestión ha desarrollado diversos proyectos de índole institucional y de extensión, así como procesos de capacitación dirigidos a personal directivo de instituciones educativas.

References

Arroyo, J. A. (2001). Incidencia de los indicadores en la calidad de la educación. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Barrantes, R. (2013). Investigación: Un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo, cuantitativo y mixto. San José, Costa Rica: EUNED.

Braslavsky, C., Acosta, F. y Jabif, L. (2004). Directores en acción. Módulos de formación en competencias para la gestión escolar en contextos de pobreza. Orientaciones conceptuales y didácticas. Buenos Aires: IIPE-Unesco. Recuperado de http://www.buenosaires.iipe.unesco.org/sites/default/files/Modulos%20para%20la%20formacion%20en%20competencias%20para%20la%20gestion%20escolar%20en%20cont%20pob.pdf

Chaves, A. L. (2010). Tercer informe Estado de la educación. Informe final. Las escuelas unidocentes en Costa Rica: Fortalezas y limitaciones. San José, Costa Rica: INIE. Recuperado de https://estadonacion.or.cr/files/biblioteca_virtual/educacion/003/Chaves_2010_Escuelas_Unidocentes.pdf

Chaves, A. L. y García J. (2013). Las escuelas unidocentes en Costa Rica: Fortalezas y limitaciones. Revista Educación, 37(1), 1-27. doi: https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10626

Gil, L. (2004). La planificación educativa para el cambio. Managua, Nicaragua: Editorial Solaé.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). México: Editorial McGraw-Hill. Recuperado de https://trabajosocialudocpno.files.wordpress.com/2017/07/metodologc3a3c2ada_de_la_investigacic3a3c2b3n_-sampieri-_6ta_edicion1.pdf

Jabif, L. (2004). Introducción. En Unesco (Ed.), Directores en acción. Módulos de formación en competencias para la gestión escolar en contextos de pobreza. Gestión Curricular (pp. 7-10). Buenos Aires: IIPE-UNESCO. Recuperado de http://www.mineduc.edu.gt/recursoseducativos/descarga/directores/gestion_curricular.pdf

Miranda, L. A. (2007). Análisis de la incidencia del recargo de funciones administrativas en el desempeño pedagógico de siete maestras unidocentes (Tesis de maestría inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Pozner, P. (Coord.). (2000). 2.Gestión educativa estratégica. Diez módulos destinados a los procesos de transformación educativa. Buenos Aires: IIPE - UNESCO. Recuperado de http://www.buenosaires.iipe.unesco.org/sites/default/files/modulo02_0.pdf

Vargas, C. A. (2008). Diagnóstico situacional de la labor docente y de la oferta de formación de educadores rurales en Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 12 (Extraordinario), 79-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114584013

Published

2018-07-25

How to Cite

Management in Single-Teacher Schools and Dirección 1: A Challenge to Reach Educational Equity in Rural Contexts in Costa Rica (L. A. Miranda-Calderón & S. Rosabal-Vitoria , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-30. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.10

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Management in Single-Teacher Schools and Dirección 1: A Challenge to Reach Educational Equity in Rural Contexts in Costa Rica (L. A. Miranda-Calderón & S. Rosabal-Vitoria , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-30. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.10

Comentarios (ver términos de uso)