Ethics and Personalized Training: An Experience with Cuban University Professors Training Administrative Personnel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-3.3

Keywords:

Higher education, ethics, professional ethics, postgraduate course.

Abstract

The postulates of Víctor García Hoz, on teaching staff’s behaviors characterized by preferences and attitudes, have been little analyzed in postgraduate teaching programs. The present article, based on a research project, shows an experience for strengthening the ethical formation of the Cuban university teaching staff that trains administrative personnel from the postulates of the referenced author, as a contribution to personalized education. The methodology developed from an interpretative perspective is applied to professors with the highest scientific and academic categories from the Faculties of Economics, Engineering and Humanities at the University of Sancti Spiritus. The experience is designed in three phases. The first one is descriptive, based on the selection and reading of documents and discussion groups, to know the essential elements of the professional ethics in the context of the university. The second one is empirical, where intervention is implemented to strengthen the ethical education of the teaching staff. The third phase is evaluative, based on the evaluation of the feasibility and validity of the intervention from questionnaires applied to experts, discussion groups, and participant observation. The results obtained confirmed the existence of an epistemological gap in the analysis of personalized teaching in the postgraduate program. The essential lies in the critical and reflexive comparison that the teaching staff, which trains administrative personnel, can make on how its ethical precepts are transformed, how it has an impact on its classroom practices, and how it has influence on responsible and integral actions of the people being trained, as well as on the shared responsibility of both the university and teachers.

Author Biographies

Adilen Carpio-Camacho, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Profesora titular de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (UNISS), Cuba y Doctora en Psicología de la Universidad de Girona, España. Máster en Dirección. Máster en Psicopedagogía. Coordinadora del programa de posgrado “Certificado” de Maestría en Dirección. Especialista en psicología educativa y organizacional y autora de varias publicaciones relacionadas con estas temáticas. Durante más de 10 años ha coordinado proyectos de investigación de psicología organizacional y educativa.

María del Carmen Echevarría-Gómez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Profesora titular de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (UNISS), Cuba y Doctora en Ciencias Pedagógicas de la Universidad de Oriente, Cuba. Máster en Ciencias de la Educación. Decana de la Facultad de Ingeniería de la UNISS en el período 2010-2014. Miembro del claustro del programa de posgrado “Certificado” de Maestría en Dirección. Acumula experiencia en el campo de la gestión universitaria y el desarrollo científico. Investiga en áreas relacionadas con la psicología educativa y organizacional.

María de la Caridad Páez-Martín, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Profesora auxiliar de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (UNISS), Cuba y Máster en Estudios Sociales de la Escuela Superior del Partido “Nico López”, Cuba. Directora del Centro Universitario Municipal de Cabaiguán adscripto a la UNISS. Con más de 25 años de experiencia en la Educación Superior, vinculada a la docencia de posgrado de administración para directivos del Estado y el Gobierno en la provincia de Sancti Spíritus, e investigadora en tema relativos a la gestión universitaria y los aspectos sociopsicológicos de la dirección.

Osvaldo Romero-Romero, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Profesor titular de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez” (UNISS), Cuba y Doctor en Ciencias Técnicas de la Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Cuba. Director de la Dirección de Investigaciones Aplicadas de la UNISS. Miembro del claustro del programa de posgrado “Certificado” de Maestría en Dirección. Acumula experiencia en el campo de la investigación científica y la gestión universitaria. 

References

Bañón-Gómis, A., Guillén-Parra, M. y Ramos-López, N. (2011). La empresa ética y responsable. Universia Business Review, 30, 32-43. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=43318798003

Bautista, O. D. (2005). La ética y la corrupción en la política y la administración pública (Tesis de maestría). Recuperado de http://eprints.ucm.es/7816/1/tesis-maestr%C3%ADa_2.pdf p.19

Camps, V. (1996). El malestar en la vida pública. Barcelona: Grijalbo.

Cardona, C. (1990). Ética del quehacer educativo (2ª ed.). Madrid: Ediciones Rialp.

Chacón, N. L. (1999). Ética y profesionalidad en la formación de maestros. Revista Formación del profesorado, 35, 41-50. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=118030

Cobo, J. M. (2001). Ética profesional en ciencias humanas y sociales. Madrid: Huerga y Fierro Editores.

Cortina, A. (1997). (Dir.). Rentabilidad de la ética para la empresa (pp. 15-36). Madrid: Fundación Argentaria-Visor.

Cortina, A. (1998). Ética de la empresa. Claves para una nueva cultura empresarial. Madrid: Trotta.

Delors. J. (Preside). (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO sobre la educación en el siglo XXI. Madrid: Santillana.

Fereira, E. (2005). Hacía la creación de sistemas de gestión ética. Conferencia celebrada en el Centro de Estudios de Gestión de la Universidad Complutense de Madrid, España.

García, V. (1971). Educación personalizada. Madrid: Instituto de Pedagogía-CSIC.

García, V. (1984). Reflexiones sobre la formación científica y ética de los universitarios. Revista Española de Pedagogía, 42(163), 7-32.

García, A. (2012). [Reseña del libro Educación personalizada: Principios, técnicas y recursos por B. Carrasco (Ed.)]. Revista Española de Pedagogía, 268. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/informaciones/educacion-personalizada-principios-tecnicas-y-recursos/

García, R., Ferrández, M. R., Sales, M. A. y Moliner, M. O. (2006). Elaboración de instrumentos de medida de las actitudes y opiniones del profesorado universitario hacia la ética profesional docente y su papel como transmisor de valores. RELIEVE, 12(1), 129-149. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v12n1/RELIEVEv12n1_8.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F: McGraw-Hill.

Hortal, A. (2002). Ética general de las profesiones. Bilbao: Desclée De Brouwer.

Jiménez, N., Luque, M. y Chacín, N. (2005). Ética praxis educativa y práctica pedagógica del docente universitario. Encuentro Educacional, 12(2), 173-193. Recuperado de http://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/871/873

Lemos, E. (Productor) y Carvalho, D. (Director). (1988). Vale tudo [Telenovela]. Brasil: Rede Globo. Recuperado de http://memoriaglobo.globo.com/programas/entretenimento/novelas/vale-tudo/ficha-tecnica.htm

Manjón, J. (2001). Algunas funciones del profesor universitario para el siglo XXI. Consideraciones éticas. Revista Fuentes, 2, 1-10. Recuperado de https://ojs.publius.us.es/ojs/index.php/fuentes/article/view/2720/2269

Marina, J. A. (1995). Ética para náufragos. Barcelona: Anagrama.

Morin, E. (2011). La vía para el futuro de la humanidad. Barcelona: Paidós. Recuperado de https://www.uv.mx/veracruz/cosustentaver/files/2015/09/20.la_via_para_el_futuro_de_la_humanidad.pdf

Universidad de Holguín. (s. f.). Carrera de Ingeniería Industrial. Cuba: Autor. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:pgCxClbbOXQJ:www.uho.edu.cu/ingenieria-industrial-2/+&cd=2&hl=es&ct=clnk&gl=cr

Vargas-Cordero, Z. R. (2014). Elementos esenciales que guían a profesionales que se inician hacia el diseño de un modelo de orientación. Revista Electrónica Educare, 18(1), 265-280. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5572/5405

Published

2018-06-15

How to Cite

Ethics and Personalized Training: An Experience with Cuban University Professors Training Administrative Personnel (A. Carpio-Camacho, M. del C. Echevarría-Gómez, M. de la C. Páez-Martín, & O. Romero-Romero , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Ethics and Personalized Training: An Experience with Cuban University Professors Training Administrative Personnel (A. Carpio-Camacho, M. del C. Echevarría-Gómez, M. de la C. Páez-Martín, & O. Romero-Romero , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.3

Comentarios (ver términos de uso)