Media Literacy and Learning. Conceptual Contribution in the Field of Media Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-2.8

Keywords:

Media literacy, learning, competences, language, media practices, digital technologies.

Abstract

The social transformations related to digital technologies and new media offer important challenges to education. The school ceases to be the main space; ways of knowing and producing knowledge expand and diversify; and communicative practices become more complex. This makes it necessary to examine skills and learnings that should be promoted to act and participate in digital and media settings. This article presents a critical conceptual review on media literacy and learning from Latin American, American and European traditions. A reading integrating theoretical contribution from communication and education is proposed. Literacy is understood as a social practice that implies construction and social consensus for the generation and negotiation of meanings through language and learning. It offers pertinent guidelines for an educational curriculum in tune with the challenges of digitization and mediatization of society.

Author Biographies

Andrea Valdivia-Barrios, Universidad de Chile

Antropóloga social y doctora en educación. Académica del Instituto de la Comunicación en Imagen de la Universidad de Chile. Su trabajo de investigación se inscribe en el campo de la comunicación – educación, centrado en el aprendizaje, las identidades y las prácticas mediáticas de jóvenes. Sus publicaciones abordan la alfabetización, las prácticas pedagógicas, la producción mediática, la etnografía y la interculturalidad. 

Daniel Pinto-Torres, Investigador independiente

Licenciado en Sociología de la Universidad de Chile. Investigador con 5 años de experiencia en temáticas relativas a nuevas tecnologías de información y comunicación, competencias digitales y mediales, análisis de audiencias, políticas en comunicación y participación ciudadana digital. También se ha desempeñado como tallerista en instancias de educación en medios y participación ciudadana para jóvenes.

Minka Herrera-Barraza, Universidad de Chile

Educadora de Párvulos y Escolares Iniciales y Magister en Psicología Educacional de la Universidad de Chile. Actualmente es asistente de la Dirección de Investigación del Instituto de la Comunicación e Imagen. Ha sido ayudante de investigación y de cátedras de pre y postgrado. Investiga etnográficamente el aprendizaje en los procesos de creación en jóvenes, con publicación sobre el mismo tema.

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Published

2018-03-31

How to Cite

Media Literacy and Learning. Conceptual Contribution in the Field of Media Education (A. Valdivia-Barrios, D. Pinto-Torres, & M. Herrera-Barraza , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.8

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Media Literacy and Learning. Conceptual Contribution in the Field of Media Education (A. Valdivia-Barrios, D. Pinto-Torres, & M. Herrera-Barraza , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.8

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