Impact of reading comprehension skills on school learning: A study made in a commune of the Metropolitan region, Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-2.2

Keywords:

skills, reading comprehension, standardized assessment, recommendations for improving skills, learning outcomes

Abstract

The acquisition of skills for reading comprehension is essential in today’s society, because it is not only a way of learning new contents, but also a necessary element to be inserted in life in society. In this article, we propose to investigate the impact of reading comprehension skills on the learning outcomes of fifth grade students from ten schools in a commune of the Metropolitan Region, Chile. A quantitative methodology was used. Data were analyzed through descriptive statistics, correlations, and hierarchies. It is intended to get a conclusion and to know the skills that have the greatest impact on the results obtained by the students in the tests indicated above and with that, to give guidelines for the strengthening of more realistic reading comprehension abilities.

Author Biographies

Karen Núñez-Valdés, Pontificia Universidad de Valparaíso

Licenciada en Educación, Profesora de Historia, Geografía y Ciencias Sociales, Licenciada en Historia, con mención en Ciencias Políticas, Magíster en Educación, mención evaluación educativa de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Actualmente cursa estudios de doctorado en la Universidad de Playa Ancha, Chile. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales. Su línea de investigación versa sobre temáticas como   evaluación, formación ciudadana, habilidades de aprendizaje, gestión educativa y políticas públicas.

Jessica Carmen Medina-Pérez, Universidad de Playa Ancha

Profesora de Educación General Básica, mención Matemática de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Diplomada en Evaluación y Medición de Aprendizajes de la Pontificia Universidad Católica, Diploma of Management de Australian National Institute of Business and Technology, Magister en Educación mención Gestión Educacional de la Universidad de Aconcagua y Magister en Educación mención Currículum y Evaluación de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Actualmente elabora en la Pontificia Universidad Católica de Chile.

José González-Campos, Universidad de Playa Ancha

Licenciado en Educación, Profesor de Matemática y Computación por la Universidad de Playa Ancha, Magister en estadística por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso y Doctor en Estadística por la Universidade Estadual de Campinas. Coordinador general de investigación Facultad de Ciencias Naturales y Exactas y del laboratorio de Investigación y Experimentación de saberes matemáticos y estadísticos de la Universidad de Playa Ancha. Posee más de 10 publicaciones en los últimos dos años en revistas nacionales e internacionales. 

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Published

2019-02-13

How to Cite

Impact of reading comprehension skills on school learning: A study made in a commune of the Metropolitan region, Chile (K. Núñez-Valdés, J. C. Medina-Pérez, & J. González-Campos , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.2

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Impact of reading comprehension skills on school learning: A study made in a commune of the Metropolitan region, Chile (K. Núñez-Valdés, J. C. Medina-Pérez, & J. González-Campos , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.2

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