ANALYSIS OF THE PHYSICAL AND PSYCHOLOGICAL PROFILE OF THE SCHOOL POPULATION OF THE CENTRAL DISTRICT OF HEREDIA, COSTA RICA

Authors

  • Emmanuel Herrera-González Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Costa Rica http://orcid.org/0000-0001-7672-3617
  • Maria Morera-Castro Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Costa Rica https://orcid.org/0000-0003-2218-179X
  • Gerardo Araya-Vargas Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida, Costa Rica
  • Héctor Fonseca-Schmidt Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida, Costa Rica
  • Maria Del Pilar Vargas-Ramírez Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/mhs.13-2.7

Keywords:

Childhood, health, physical activity, body image, self-esteem

Abstract

The purpose of this study was to establish a physical and psychological profile of fourth, fifth, and six graders. The study included a total of 1080 participants, specifically 318 fourth graders, 418 fifth graders and 344 sixth gradersbetween the ages of 9-15 years (mean age 11.10 ± 1.07). Size and weight were measured to establish BMI. Two self-report instruments were used to establish levels of physical activity: Pictorial Questionnaire of Children’s Physical Activity and Physical Activity Questionnaire for Older Boys and Girls. The PACER (Progressive Aerobic Cardiovascular Endurance Run) Test evaluates children and teenagers’ fitness level. Psychological variables were studied using the BIA Questionnaire and Lawrence’s Self-Esteem Questionnaire (LAWSEQ). According to the classification by the Center for Disease Control and Prevention (CDC), the level of overweight and obesity is 28.8% while the level of underweight is 4%. As for aerobic capacity (VO2max) 77.7% is in a healthy level for their age. Boyssee themselves more physically active than girls see themselves.Regarding self-esteem, 35% show low levels and only 10% have high self-esteem. As far as body image, the tendency of the ideal and future image is to be thinner.These results serve as a fundamental scientific basis for future research aimedat improving the health and well-being of the school population, taking into account the relationship between body image and children’s psychological aspects.

Author Biographies

Emmanuel Herrera-González, Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida

Licenciado en  Ciencias del Deporte con énfasis en Salud (UNA). Maestría en Psicopedagogía (UNED). Ha sido capacitador para Centroamérica y Ecuador del “Programa Apúntate a Jugar” desde el año 2008. Actualmente, es académico en la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida de la Universidad Nacional y coordina el Programa Psicomotricidad Infantil en la misma Unidad Académica.

Maria Morera-Castro, Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida

Ph.D en Kinesiología con énfasis en comportamiento motor de la Universidad de Auburn, Estados Unidos de América. Máster en Recreación en la Universidad de Costa Rica. Actualmente académica, investigadora y extensionista en la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, Universidad Nacional. Forma parte del grupo de trabajo del laboratorio de Psicomotricidad Infantil de CIEMHCAVI, Universidad Nacional.

Gerardo Araya-Vargas, Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida

Magister Scientiae en Ciencias del Movimiento Humano por la Universidad de Costa Rica. . Desde el año 2000 labora como docente e investigador en la Escuela de Educación Física y Deportes de la UCR y en la Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida (en ese entonces, Escuela de Ciencias del Deporte) de la UNA. Cuenta con varias publicaciones en el campo de la educación física, de la psicología del ejercicio y el deporte, así como en el ámbito de la salud y del rendimiento deportivo

Héctor Fonseca-Schmidt, Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida

Bachiller en Psicología Universidad de Costa Rica, Licenciado en Psicopedagogía, Universidad Nacional, Master Scientae en Salud Integral y Movimiento Humano, Universidad Nacional. Psicólogo y psicopedagogo socio fundador del Instituto Latinoamericano de Psicología y Pedagogía Alternativas ILPPAL, Rio Oro de Santa Ana. En la actualidad participa como docente universitario en la Escuela de Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida, UNA  y como psicólogo y psicopedagogo del Programa de Investigación Psicomotricidad Infantil, PSICOMI, UNA.

Maria Del Pilar Vargas-Ramírez, Universidad Nacional, Escuela de Ciencias del Movimiento humano y Calidad de Vida

Licenciada en Ciencias del Movimiento Humano con énfasis en Rendimiento Deportivo. Universidad Nacional. Licenciada en Terapia Física. Universidad Americana. Educadora física del  programa de investigación Psicomotricidad e Intervención y Docente Escuela Ciencias del Movimiento Humano y Calidad de Vida. Entrenadora del equipo representativo femenino de Fútbol Sala de la Universidad Nacional. Vicerrectoría de Vida Estudiantil. Departamento de Promoción Estudiantil. UNA. Preparadora física de la Selección Nacional de Futsal Femenino. FEDEFUTBOL.

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Published

2017-01-31

How to Cite

Herrera-González, E., Morera-Castro, M., Araya-Vargas, G., Fonseca-Schmidt, H., & Vargas-Ramírez, M. D. P. (2017). ANALYSIS OF THE PHYSICAL AND PSYCHOLOGICAL PROFILE OF THE SCHOOL POPULATION OF THE CENTRAL DISTRICT OF HEREDIA, COSTA RICA. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 13(2). https://doi.org/10.15359/mhs.13-2.7

How to Cite

Herrera-González, E., Morera-Castro, M., Araya-Vargas, G., Fonseca-Schmidt, H., & Vargas-Ramírez, M. D. P. (2017). ANALYSIS OF THE PHYSICAL AND PSYCHOLOGICAL PROFILE OF THE SCHOOL POPULATION OF THE CENTRAL DISTRICT OF HEREDIA, COSTA RICA. MHSalud: Revista En Ciencias Del Movimiento Humano Y Salud, 13(2). https://doi.org/10.15359/mhs.13-2.7

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