Cuando mi centro educativo es una cárcel y mis estudiantes son privados de libertad: una reconstrucción de la práctica docente en el Centro de Formación Juvenil Zurquí

  • Maura N. Espinoza Rostrán Profesional Independiente
  • Ayrieth Granados Carrillo Profesional Independiente

Abstract

This article is part of a broader research which was developed as a requirement to obtain the degree of licenciate in Education Sciences with emphasis in Social Studies Didactis. The study had the aim of characterizing pedagogical practices at the Centro de Formación Juvenil Zurquí, a youth jail located in San Luis de Santo Domingo de Heredia, by means of a qualitative research. In other words, its objective was to study the specific learning conditions in that environment, the what, how and why of education, the learning individuals, the learning process characteristics within a closed penitentiary system, and finally, it questions the conditions that characterize and differentiate this center from other education centers.

The aggregated value of this work is that in rebuilding the teaching practice and remaking it theoretically, applying a qualitative research approach, the teacher becomes a researcher of his own education practice; besides, he or she gets involved in curriculum research and institutional dynamics; that implies an active interaction between the researching teacher and his (her) informants.

Author Biographies

Maura N. Espinoza Rostrán, Profesional Independiente

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de los Estudios Sociales, Universidad Nacional, Costa Rica; Bachiller en Historia, Bachiller en la Enseñanza de los Estudios Sociales, Universidad Nacional, Costa Rica, Diplomada en I y II Ciclo, Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica; cursa el Programa de Maestría en Planificación Curricular de la Universidad de Costa Rica. Labora en el Colegio San Luis Gonzaga, Cartago, Costa Rica.

Ayrieth Granados Carrillo, Profesional Independiente

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Didáctica de los Estudios Sociales, Universidad Nacional, Costa Rica, Bachiller en Historia y en la Enseñanza de los Estudios Sociales, Universidad Nacional de Costa Rica. Labora para el Ministerio de Justicia de Costa Rica en calidad de docente, en el Centro de Formación Juvenil Zurquí, Heredia, Costa Rica.

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DOCENTE 1. Entrevista 1. Heredia, 2000

DOCENTE 2. Entrevista 1. Heredia, 2000

DOCENTE 3. Entrevista 1. Heredia, 2000

DOCENTE 4. Entrevista 1. Heredia, 2000

DOCENTE 5. Entrevista en Profundidad. Heredia, 2000

DOCENTE 5. Entrevista en Profundidad. Heredia, 2001

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DOCENTE 2. Entrevista 2, Heredia, 2000

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VIGILANTE 1. Entrevista. Heredia, 2000

VIGILANTE 2. Entrevista. Heredia, 2000

Published
2003-06-30
How to Cite
Espinoza Rostrán, M., & Granados Carrillo, A. (2003). Cuando mi centro educativo es una cárcel y mis estudiantes son privados de libertad: una reconstrucción de la práctica docente en el Centro de Formación Juvenil Zurquí. Revista Electrónica Educare, (4), 93-105. https://doi.org/10.15359/ree.2003-4.7
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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