Program of Positive Psychology Applied to Education on the Psychological Wellbeing of Educational Actors

Keywords: Psychological Well-Being, Character Strengths, Programmes, Positive Psychology, education

Abstract

In the context of promoting psychological wellbeing in educational settings, the following study is intended a) to determine the impact of a Positive Psychology program such as a character strengths intervention, on the education practitioners’ wellbeing and their pre- and post-modifications; b) to examine the relationship between psychological wellbeing and character strengths after the application of the program. The methodological approach used a pre- and postexploratory model and a correlational analysis. Thus, the study was conducted in two different education practitioner groups working at Uruguayan educative system levels with two sample groups: group A with 34 individuals and group B with 26 individuals. The data recollection instrument used was the Scale of Psychological Wellbeing for Adults [Bieps - A] (Casullo, 2002), and the character strengths sub-scales adapted and validated by Rojas y Feldman (2010), both with extensive evidence on validity and reliability; non parametric hypothesis tests were administered for data analysis as well. The findings showed that there were statistically significant changes in the education practitioners’ wellbeing, both in group A (Z = -4,31, p <0.05) and B (Z = -3,49, p <0.05). Likewise, significant positive correlations were observed between psychological wellbeing and character strengths after the application of the Applied Positive Psychology Educational Program. Further research should be conducted, aimed at analyzing the effects of Positive Psychology interventions on the enhancement of wellbeing in educational settings.

Author Biographies

Diego García-Álvarez, Universidad Rafael Urdaneta

Licenciado en Ciencias y Tecnologías de la Educación (Venezuela). Licenciado en Psicología (Venezuela, revalida por la Universidad de la República, Uruguay)  Magister en Psicología Educacional. Diplomado en Psicología Positiva. Profesor e investigador con experiencia en Venezuela y Uruguay. Coordinador de proyectos de investigación financiados y no financiados en las líneas: a) Educación del carácter, emocional y para el bienestar; b) Bienestar psicológico en contextos educativos / organizacionales. Actualmente profesor del CIEP en Montevideo y UNIFA en Punta del Este.

María José Soler, Asociación Jóvenes Fuertes

Psicóloga clínica con amplia experiencia en terapia de jóvenes, familia y parejas. Presidenta de la Asociación “Jóvenes Fuertes” dedicada a la implementación de planes de desarrollo de fortalezas y virtudes en los adolescentes basados en la Psicología Positiva. Profesora universitaria con estudios de postgrado en Terapia Cognitivo-Comportamental y Postgrado en Terapia Familiar Sistémica.  Doctora en Psicología por la Universidad de Flores, Argentina.

Lourdes Achard-Braga, Administración Nacional de Educación Pública

Profesora de Educación Media -Especialidad Inglés y Magíster en Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera. Actualmente profesora de Didáctica y Fonética y Fonología en el Profesorado de Inglés- ANEP (Administración Nacional de Educación Pública)- Consejo de Formación en Educación-  y formadora de educadores como agentes de cambio a través de la Psicología Positiva Aplicada a la Educación- Ejerció la docencia por más de 25 años como docente de Inglés en distintos niveles que incluyen Ed. Inicial, Primaria, Secundaria y Formación Docente.

Rubia Cobo-Rendón, Universidad de Concepción

Psicóloga, Magister Scientiarum en Psicología Clínica de la Universidad Rafael Urdaneta (Maracaibo-Venezuela). Doctora (c) en Psicología de la Universidad de Concepción-Chile  y actualmente docente en el departamento de Psicología de la misma casa de estudios. Desarrolla investigaciones en tópicos como Bienestar, Fortalezas del Carácter, Motivación y Adaptación a la vida universitaria. También trabaja en creación e implementación de programas basados en psicología positiva para el crecimiento y formación para niños y jóvenes. Posee publicaciones en revistas nacionales e internacionales.

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Published
2020-01-01
How to Cite
García-Álvarez, D., Soler, M., Achard-Braga, L., & Cobo-Rendón, R. (2020). Program of Positive Psychology Applied to Education on the Psychological Wellbeing of Educational Actors. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.19
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Articles (Peer Reviewed Section)