Educación inclusiva

  • Heylen Cordero Aguilar Profesional Independiente

Abstract

Poverty is a characteristic in Latin American reality. In association to it, social exclusion, citizenship, economics, cultural and ethnic issues are present in Latin societies. Upon this exclusion, education plays a hoping part as a way to overcome the difficulties that limits human development.

Costa Rica is a part of this reality. Multicultural aspects caused by foreign migration and social/cultural differences within costarricans generate exclusion.

Inclusive education propose itself as a media to integrate all of these aspects, as a way to assure that both, rich and poor, can access human promotion. To include implies a wholesome vision and a reflexive look upon current curriculum, considered it within the social context.

Author Biography

Heylen Cordero Aguilar, Profesional Independiente

Bachiller en Educación Primaria, Licenciada en Administración de Educación No Formal y estudiante de Maestría en Planificación Curricular. Coordinadora Académica de la Primaria en CEDES Don Bosco, Concepción de Alajuelita, Costa Rica. Tiene experiencia en formación de Escuelas para Padres y Educación No Formal para niños y jóvenes.

References

Congregación Salesiana (1994). Actas del Encuentro Latinoamericano de Estudio. Proceso educativo salesiano y culturas emergentes. Quito.

Amaiz, P. (1995). Integración, segregación, inclusión. Ponencia presentada en la XXIl Reunión Cienúfica de AEDES, 1 O años de integración en España: análisis de la realidad y perspectiva de futuro. Murcia.

Bustelo, M. (1998). Política Social e igualdad. Todos entran. Propuesta

para una sociedad incluyente. Bogotá: Santillana - UNICEF.

CEPAL - ONU(2000). Panorama Social de América latina (Síntesis).

Santiago: CEPAUONU.

Macal, H. (2003). Escuela incluyente. Memoria del VI Encuentro CERCA

y CIMAC- Mesoamérica. San José.

Stainback, S.-Stainback, W. (1992). Currículum Considerations in Inclusive Classrooms. (Faciliting Leamingfor Ali Students). Baltimore: Paul Brookes.

Published
2004-09-15
How to Cite
Cordero Aguilar, H. (2004). Educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, (6), 23-38. https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)