Educating with/from the Body: Culture, Body and Body Re-education

Keywords: Teacher training, childhood, culture, body, body re-education

Abstract

This article invites reflection on body-mediated educational processes. It is based on teaching experiences in Ecuador with university students of early childhood education at the National University of Education. The aim was to include the body in educational actions, bring participants closer to the concept and experience of re-educating the body, for creating professional skills from a prevention and inclusion approach. The experiences are analyzed from the relationship between culture, body, and body re-education. Body techniques developed in the classroom allowed observation, listening, and verbal and non-verbal communication in the educational process, giving voice to the body of the participants. Besides, questionnaires were applied to diagnose, analyze, and evaluate the pedagogic experience. The results showed that using body techniques in the classroom allows students to innovate and include the body experience in their educational practices. This also helped to build autonomous work and teamwork skills, think about their educational practices and include the body in teaching-learning processes.

Author Biographies

Gisselle Tur-Porres, Universidad Nacional de Educación

Doctora en Ciencias de la Educación y Magíster en Ciencias de la Educación de la Universidad de Lovaina (KU Leuven). Licenciada en Psicología de la Universidad de la República (Undular). Actualmente coordinadora pedagógica y docente-investigadora titular de la Universidad Nacional de Educación (UNAE).  Docente-investigadora titular de la Universidad Nacional de Educación (UNAE).

Washington Ires-Correa, Investigador independiente

Technical Teacher graduated from the University of Labor of Uruguay - Council of Vocational Education and Training (UTU-CETP). Masseur and Medical Pedicure certified by the Ministry of Public Health of Uruguay. Musician-independent researcher affiliated to the General Association of Authors of Uruguay (AGADU). IP: 2,801,166-91. In recent years he has worked as a teacher in inclusive education programs for the educational and employment inclusion of adolescents, youth and adults in vulnerable situations, from body language and expression.

References

Alexander, G. (1998). La eutonía: Un camino hacia la experiencia total del cuerpo. Paidos Ibérica.

Aristizabal-Almanza, J. L., Ramos-Monobe, A. y Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.16

Barrán, J. P. (1989). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo 1: La cultura “bárbara” (1800-1860). Ediciones de la Banda Oriental.

Barrán, J. P. (1990). Historia de la sensibilidad en el Uruguay. Tomo 2: El disciplinamiento (1860-1920). Ediciones de la Banda Oriental.

Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de Trabajo Social, 21, 231-246. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0808110231A/7531

Feldenkrais, M. (1985). Auto-conciencia por el movimiento. Ejercicios fáciles para mejorar tu postura, visión, imaginación y desarrollo personal (3a reimpresión). Paidós.

Gallo, L. E. (2017). Una didáctica performativa para educar (desde) el cuerpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 39(2), 199-205. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2016.09.002

Gil Madrona, P., Gutiérrez Marín, E. C. y Madrid López, P. D. (2013). Incremento de las habilidades sociales a través de la expresión corporal: La experiencia en clases de iniciación al baile. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 83-88. https://revistas.um.es/cpd/article/view/177821/149501

Goffman, E. (1989). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu editores.

Gómez, I. y Prat, M. (2009). Hacia una educación física crítica y transformadora de las prácticas sociales: De la práctica a la reflexión y viceversa. Cultura y Educación, 21(1), 9-17. https://doi.org/10.1174/113564009787531190

Ires Correa, W. y Tur Porres, G. (2017). Educación cooperativa en el aula: Educando desde el cuerpo. Mamakuna. Revista de divulgación de experiencias pedagógicas, 4, 8-17.

Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Edición Nueva Visión.

Le Breton, D. (2006). La conjugaison de sens: Essai. Anthropologie et Sociétés, 30(3), 19-28. https://doi.org/10.7202/014923ar

Le Goff, J. y Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la edad media. Ediciones Paidós Ibérica.

Martí, E. (2017). From body to culture: the need for a developmental psychology view. A commentary on the article Learning beyond the body by Juan-Ignacio Pozo. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(4), 661-675. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1364060

Martínez Álvarez, L. (2013). El tratamiento de lo corporal en la formación inicial del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(3), 161-175. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27430309011

Maturana, H. (2004). Desde la biología a la psicología (4ª ed.). Lumen. (Trabajo original publicado en 1995).

Mauss, M. (2002). Les techniques du corps. https://doi.org/10.1522/cla.mam.tec

Meirieu, P. (2005). Lettre à un jeune professeur. ESF éditeur.

Merleau-Ponty, M. (1994). Fenomenología de la percepción. Planeta.

Ministerio de Educación Gobierno del Ecuador. (2007). Plan nacional decenal de educación para el Ecuador. Autor.

Pozo, J.-I. (2017). Learning beyond the body: From embodied representations to explicitation mediated by external representations. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(2), 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1306942

Quinto Borghi, B. (2007). Los talleres en educación infantil. Espacios de crecimiento. Grao.

Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2013). Plan Nacional de Desarrollo / Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Autor.

Tartas, V. (2017). In search of an integrative approach to body, mind and culture: new challenges and perspectives for developmental and educational psychology. A commentary on the article Learning beyond the body by Juan-Ignacio Pozo. Journal for the Study of Education and Development. Infancia y Aprendizaje, 40(4), 676-688. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1364061

Universidad Nacional de Educación. (2017). Modelo pedagógico de la UNAE. Autor.

Vaca Escribano, M. J. (2007). Un proyecto para una escuela con cuerpo y en movimiento. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 4-5, 91-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2524862

Valenzuela-Santoyo, A. del C. y Portillo-Peñuelas, S.A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.11

Villa, A. y Poblete, M. (Directores). (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Mensajero.

Zárate-Rueda, R., Díaz-Orozco, S. P. y Ortiz-Guzmán, L. (2017). Educación superior inclusiva: Un reto para las prácticas pedagógicas. Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.15

Published
2020-04-17
How to Cite
Tur-Porres, G., & Ires-Correa, W. (2020). Educating with/from the Body: Culture, Body and Body Re-education. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.11
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)