La inteligencia emocional en las instituciones educativas

  • Ileana Vargas J. Profesional Independiente

Abstract

The following article invites the reader to reflect on the importance of emotional intelligence and how it may be a valuable tool for the teacher (a) what it is and which are its components, as well as some useful strategies to be introduced in the classroom. Finally, the article indicates how they cause an impact in the organizations, especially in term of organizational change, dispute resolution and leadership.

Author Biography

Ileana Vargas J., Profesional Independiente

Licenciada en Educación Preescolar, con una maestría en Administración Educativa por la Universidad de New México, Estados Unidos. Se ha desempeñado como directora, investigadora y académica de la División de Educación para el Trabajo del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Fue Decana del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Dilts, R. (1998). Liderazgo creativo. Ediciones Urano, Barcelona.

Cooper, R. (2003). Con el corazón en el cerebro. Periódico La Nación,

Revista Viva, páginas 1, 2.

Donelly, J. (2000). Fundamentos de dirección y administración de empresas. 8ª edición, Mac Graw Hill.

Goleman, D. (1996). La inteligencia emocional. Editorial Javier Vergara, Buenos Aires.

Goleman, D. (1999 ). La inteligencia emocional en la empresa. Editorial Javier Vergara, Buenos Aires.

Reigh, E. (2004). Liderazgo emocionalmente inteligente. México, Me Graw Hill Interamericana.

Published
2004-12-15
How to Cite
Vargas J., I. (2004). La inteligencia emocional en las instituciones educativas. Revista Electrónica Educare, (7), 107-114. https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)