¡Dejémoslos leer!

  • Eduardo Báez Cruz Profesional Independiente

Abstract

The author used this phrase to begin his opening lecture at the 6 th Seminar Work shop “Libros, alas de la Creatividad: La lectura, ventana a la diversidad” (“Books, the wings of Creativity: Reading, a window to diversity”), organized by División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) of University Nacional, Costa Rica (CIDE's Department of Basic Education) in June of 2004. It narrates the experience of “Libros para Niños” (“Books for Children”), a non-governmental organization that has been encouraging and promoting the reading habit in Nicaragua for eleven years. Several projects developed by that NGO are presented, such as “Dame de leer” (Give me something to read), for preschoolers; the “Bibliotecaulas” (“Libraries within classrooms”), applied to elementary school and “Rincones de Cuentos” (“Story Corners”) or children's reading rooms, developed along with the community. A sample activity carried out whit sixth graders is presented and analyzed; moreover, important conclusions about the way in which teachers promote the reading habit on a regular basic are drawn.

Author Biography

Eduardo Báez Cruz, Profesional Independiente

Nació en Nicaragua en 1953. Inició su carrera en Educación con la Revolución en 1980, se desempeñó como Coordinador Departamental de la Cruzada Nacional de Alfabetización en Managua. De 1982 a 1986 ocupó los cargos de Director Nacional de Capacitación y Director Nacional de Educación Popular Básica de Adultos, en el Vice-Ministerio de Educación de Adultos, Nicaragua. De 1986 a 1993 trabajó como consultor independiente para diversas organizaciones que desarrollaban programas educativos y culturales. A partir de 1994 labora en ibros para niños, en 1995 asume la Dirección Ejecutiva de esta ONG. Ha participado como conferencista en Costa Rica, Honduras, El Salvador, Guatemala, México, Estado Unidos y Tailandia.

Published
2004-12-15
How to Cite
Báez Cruz, E. (2004). ¡Dejémoslos leer!. Revista Electrónica Educare, (7), 117-123. https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.6
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)