The master class in the context of the competency-based educational model

Keywords: Master class, teaching methods, competency-based education, education

Abstract

The change of the curricular model in higher education towards one based on competencies has generated the search for methodologies that allow the active participation of the student body in the teaching-learning process. This is how the methodologies used in a traditional way, such as the master class, have been rethought. The objective of this article was to carry out a critical analysis of the master class through a narrative review. The material was reviewed using the Scielo, Web of Science and Google Academic databases, and in education journals using the keywords master class, master lesson, education, and in English master class and education, from 2000 to 2018. found, using these keywords: eleven empirical articles, two qualitative articles, a meta-analysis, eight reviews, two theses and two book chapters. In relation to the main findings, it is concluded that despite the fact that most of the evidence discredits the master class, ways to optimize it and not eliminate it are proposed, understanding that the combination with other strategies enhances the effectiveness of the teaching-learning process. Among the implications of this study is the need not to lose sight of the fact that the important thing would not be the strategy or methodology, but rather that it allows the acquisition of necessary skills for the proper insertion of the student in the workplace.

Author Biographies

Mariela Gatica-Saavedra, Universidad San Sebastián

Psicóloga de la Universidad de Concepción. Magister en Psicología Clínica, Universidad Adolfo Ibáñez. Magister en Psicología mención salud, Universidad de Concepción. Estudiante de Doctorado en Salud Mental de la Facultad de Medicina de la Universidad de Concepción. Profesora Universidad San Sebastián, Concepción, Chile. Actualmente labora en el Departamento de Psiquiatría y Salud Mental, Universidad de Concepción, Concepción, Chile.

Patricia Rubí-González, Universidad de Concepción

Médico de la Universidad de Concepción, Psiquiatra, Magister en Educación Médica y Ciencias de la Salud, Doctor en Salud Mental Comunitaria. Profesora del Departamento de Psiquiatría y Salud Mental, Facultad de Medicina, Universidad de Concepción, Chile.

References

Argudín Vázquez, Y. (2005). Educación basada en competencias. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.DescargaArticuloIU.descarga&tipo=PDF&articulo_id=7587

Ballesta Pagán, F. J., Izquierdo Rus, T. y Romero Sánchez, B. E. (2011). Percepción del alumnado de pedagogía ante el uso de metodologías activas. Educatio Siglo XXI, 29(2), 353-368. https://revistas.um.es/educatio/article/view/133101/122801

Baños, J. E. y Farré, M. (2011). Dinamización de la clase magistral en medicina: Diez ejemplos de minicasos utilizados en la docencia de la farmacología. Educación Médica, 14(2), 105-112. https://doi.org/10.4321/S1575-18132011000200006

Charaja Cutipa, F. (2014). Vigencia de la clase magistral en la universidad del siglo XXI. Apuntes Universitarios. Revista de investigación, 4(1), 57-66. https://doi.org/10.17162/au.v0i1.51

Chen, K.-S., Monrouxe, L., Lu, Y.-H., Jenq, C.-C., Chang, Y.-J., Chang, Y.-C. y Chai, P. Y.-C. (2018). Academic outcomes of flipped classroom learning: A meta-analysis. Medical Education, 52(9), 910-924. https://doi.org/10.1111/medu.13616

Martín, E. y Solé, I. (2008). El aprendizaje significativo y la teoría de la asimilación. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi (Comps.), Desarrollo psicológico y educación. 2. Psicología de la educacion escolar (2° ed., Vol. 2, pp. 89-114). Alianza Editorial. https://www.academia.edu/43352606/Desarrollo_psicol%C3%B3gico_y_educaci%C3%B3n_2_Psicolog%C3%ADa_de_la_educaci%C3%B3n

de la Herrán, A. (2011). Técnicas didácticas para una enseñanza más formativa”. En N. Álvarez y R. Cardoso (Coords.), Estrategias y metodologías para la formación del estudiante en la actualidad. Universidad de Camagüey.

Díaz Tremarias, M. y Noriega Velásquez, T. (2009). Utilización de videos didácticos como innovación en la enseñanza de la toxicología. Educación Médica Superior, 23(3), 38-44.

Domínguez, L. C., Vega, N. V., Espitia, E. L., Sanabria, Á. E., Corso, C., Serna, A .M. y Osorio, C. (2015). Impacto de la estrategia de aula invertida en el ambiente de aprendizaje en cirugía: Una comparación con la clase magistral. Biomédica, 35(4), 513-521. https://doi.org/10.7705/biomedica.v35i4.2640

Elgueta Rosas, M. F. y Palma González, E. E. (2014). Una propuesta de clasificación de la clase magistral impartida en la facultad de derecho. Revista chilena de derecho, 41(3), 907-924. https://doi.org/10.4067/S0718-34372014000300006

Galiano, J. E. y Sevillano García, M. L. (2015). Estrategias de enseñanza de la química en la formación inicial del profesorado universitario. Educatio Siglo XXI, 33(1), 215-234. https://doi.org/10.6018/j/222571

Gal-Iglesias, B., Busturia-Berrade, I. y Garrido-Astray, M. C. (2009). Nuevas metodologías docentes aplicadas al estudio de la fisiología y la anatomía: Estudio comparativo con el método tradicional. Educación Médica, 12(2), 117-124. https://doi.org/10.4321/S1575-18132009000300008

García-García, J. A., González-Martínez, J. F., Estrada-Aguilar, L. y Uriega-González-Plata, J. S. (2010). Educación médica basada en competencias. Revista Médica del Hospital General de México, 73(1), 57–69. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=24412

Kottow, M. H. (2009). Enseñanza de la bioética: Una síntesis. Revista Brasileira de Educação Médica, 33(4), 658-663. https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000400017

Krutakova, A. (2014). Métodos docentes para la enseñanza-aprendizaje de la economía. Aplicación a la unidad didáctica “El dinero y el sistema financiero” [Tesis de Máster]. Universidad de Valladolid, España. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/10382

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción preámbulo. https://www.oei.es/historico/salactsi/DECLARACION_MUNDIAL_EDUCACION_SUPERIOR.pdf

Prober, C. G. y Khan, S. (2013). Medical education reimagined: A call to action. Academic Medicine, 88(10), 1407-1410. https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3182a368bd

Ríos Pezo, M. (2015). Influencia del seminario y la clase magistral en el rendimiento académico de alumnos de las facultades de medicina humana UNAP 2015 [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de la Amazonía Peruana, Iquitos, Perú. http://repositorio.unapiquitos.edu.pe/handle/UNAP/3952

Rodríguez Sánchez, M. (2011). Metodologías docentes en el EEES: De la clase magistral al portafolio. Tendencias pedagógicas, 17, 83-103. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3653734

Sánchez-Carracedo, F. y Barba Vargas, A. (2019). Cómo impartir una clase magistral según la neurociencia. Actas de las Jenui, 4, 87-94. http://hdl.handle.net/2117/166394

Schmal, R. y Ruíz-Tagle, A. (2008). Una metodología para el diseño de un currículo orientado a las competencias. Ingeniare. Revista Chilena de Ingeniería, 16(1), 147-158. https://doi.org/10.4067/S0718-33052008000100004

Serra Valdés, M. Á. (2014). Reflexiones sobre metodología y didáctica de impartición de la conferencia en el ciclo clínico de la Educación Médica Superior. Educación Médica Superior, 28(3), 456-466. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300007

Solari-Montenegro, C. G., Rivera-Iratchet, M. E. y Velasco-Mur, A. (2017). Prevalencia de estilos de aprendizaje de los estudiantes de primer semestre de tercero, cuarto y quinto año, y de estilos docentes de la carrera de Cinesiología, Universidad de Antofagasta. Revista de la Fundación Educación Médica, 20(2), 57-64. https://doi.org/10.33588/fem.202.880

Tronchoni, H., Izquierdo, C. y Anguera, M. T. (2018). Interacción participativa en las clases magistrales: Fundamentación y construcción de un instrumento de observación. Publicaciones, 48(1), 77-95. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7331

Vasquez Flamenco, G. (2017). Estrategias y técnicas didácticas de la relación numérica docente – estudiante en Anatomía Humana. Revista médica electrónica, 39(4), 894-905. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1684-18242017000400005

Videla, R. L. (2010). Clases pasivas, clases activas y clases virtuales. ¿Transmitir o construir conocimientos? Revista Argentina de Radiología, 74(2), 187-191. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=382538482010

Ward, L. y Barry, S. (2018). The mental health master class: An innovative approach to improving student learning in mental health nursing. International Journal of Mental Health Nursing, 27(5), 1-10. https://doi.org/10.1111/inm.12450

Zúñiga Arbalti, F. A., Castillo Suazo, S., Aguayo Tapia, C., Sánchez Ramos, O., Salas Burgos, A., Hernández Montes, L. y Ormazábal Valladares, V. A. (2017). Utilización de aprendizaje basado en equipos, como metodología activa de enseñanza de farmacología para estudiantes de enfermería. Educación Medica Superior, 31(1), 78-88. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000100008

Zúñiga-Escobar, M. (2017). La estrategia didáctica: Una combinación de técnicas didácticas para desarrollar un plan de gestión de riesgos en la clase. Revista Educación, 41(1), 1-18. https://doi.org/10.15517/revedu.v41i1.17786
Published
2020-12-03
How to Cite
Gatica-Saavedra, M., & Rubí-González, P. (2020). The master class in the context of the competency-based educational model. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.17
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)