Challenges of Electronic Mobility in School Environments of Early Childhood Education

Keywords: Early childhood education, electronic mobility, digital literacy, information and communication technologies

Abstract

This essay reflects on the critical use of electronic media, the mobility of information they produce, and the educational challenges they pose to the early years of schooling. The paper puts emphasis on information and communication technologies (ICTs). It is based on results and conclusions from qualitative research the author conducted in this regard for several years (2012-2018) in Galicia (Spain). It is also based on the explanatory analysis of the role played by these media in society and the needs of children, teachers, and in general, school environments. School is immersed in a world where electronic mobility, driven by swiftness, breaks temporal and spatial boundaries. The search for simultaneity and the construction of planetary paths have made the information go in and out and be projected outside and inside the Earth. New realities and identities are emerging and can cause not a few difficulties but also find new ways and solutions to problems that were so far unsolvable. The ICTs use committed to justice and the fight against the exclusion should be part of the school interventions. From the earliest ages, children must have the opportunity to live in environments where such purposes are sought, and their experiences and ideas are heard. Electronic media should represent resources and not ends in themselves so that the ethical use of these is an essential condition for them to be truly educational resources. ICTs have given rise to complex realities in relation to which children of short ages build knowledge. They represent a source of teaching practices that must be analyzed in order to distance themselves from the exclusion and strive to seek equity, understanding the child’s point of view. 

Author Biography

Concepción Sánchez-Blanco, Universidad A Coruña

Profesora Titular en el Dpto. de Pedagogía y Didáctica de la Facultad de Ciencias de la Educación en la Universidad de A Coruña, desde 1995. Doctorada por Complutense de Madrid, su actividad investigadora se centra en búsqueda de la justicia y la equidad en educación infantil, a través de la investigación cualitativa en la etapa de educación infantil (educación preescolar en otros ámbitos).

References

Bauman, Z. (2007). Vida de consumo. Fondo de Cultura Económica.

Bericat Alastuey, E. (2005). Sedentarismo nómada: El derecho a la movilidad y el derecho a la quietud. En de R. del Caz y M. Saravia (Eds.), El derecho a la movilidad. Informe de report of Valladolid (pp. 13-20). Universidad de Valladolid, Escuela de Arquitectura. https://www.researchgate.net/profile/Arianna_Dagnino/publication/275651868_Report_of_Valladolid_The_Right_to_Mobility/links/5542ab530cf23ff71683623f/Report-of-Valladolid-The-Right-to-Mobility.pdf

Buckingham, D. (2002). Crecer en la era de los medios electrónicos. Tras la muerte de la infancia. Morata.

Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.

Buckingham, D. (2013). La infancia materialista: Crecer en la cultura consumista. Morata.

Camargo, D. M. y Orozco, L. C. (2013). Factores asociados a la disponibilidad y uso de medios electrónicos en niños desde preescolar hasta 4° grado. Biomédica, 33(2), 175-185. https://doi.org/10.7705/biomedica.v33i2.779

Carr, N. (2018). Superficiales. ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Taurus.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: Los movimientos sociales en la era de internet. Alianza Editorial.

De Benito-Castanedo, J. (2017). Análisis bibliográfico sobre la brecha digital y la alfabetización en nuevas tecnologías. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-10. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.9

De Sousa Santos, B. y Meneses M. P. (Eds.). (2014). Epistemologías del Sur (Perspectivas). Akal.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Giroux, H. A. (2003). La inocencia robada. Juventud, multinacionales y política cultural. Morata.

Gopnik, A. (2010). El filósofo entre pañales. Revelaciones sorprendentes sobre la mente de los niños y cómo se enfrentan a la vida. Ediciones Temas de Hoy.

Han B.-C. (2017). La expulsión de lo distinto: Percepción y comunicación en la sociedad actual. Herder.

Hidalgo Aguilera, L. (2010). La basura electrónica y la contaminación ambiental. Enfoque UTE, 1(1), 46- 61. https://doi.org/10.29019/enfoqueute.v1n1.16

Honoré, C. (2008). Bajo presión. Cómo educar a nuestros hijos en un mundo hiperexigente. RBA.

Illouz, E. (2012). ¿Por qué duele el amor? Una explicación sociológica. Clave intelectual.

Klein, N. (2011). No logo: El poder de las marcas. Paidós.

Lanier, J. (2018). Diez razones para borrar tus redes sociales de inmediato. Debate.

Marsh J. (2004). The techno-literacy practices of young children. Journal of Early Childhood Research, 2(1), 51-66. https://doi.org/10.1177/1476718X0421003

Martínez Alier, J. (2005). Ecologismo de los pobres. Conflictos ambientales y lenguajes de valoración. Icaria Ediciones.

Nussbaum, M. C. (2001). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Editorial Andrés Bello.

Pérez Tornero, J. M. (2008). La sociedad multipantallas: Retos para la alfabetización mediática. Comunicar, 16(31), 15­25. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-002

Pisani, F. y Piotet, D. (2009). La alquimia de las multitudes: Cómo la web está cambiando el mundo. Paidós.

Robinson, K. H., Díaz, C. J. y Townley, C. (2019). Constructions of knowledge and childhood: Addressing current affairs with children with a focus on parents’ practices and children’s news. Contemporary Issues in Early Childhood, 20(4), 324-336. https://doi.org/10.1177/1463949119888483

Sánchez Blanco, C. (2013). Infancias nómadas. Educando en el derecho a la movilidad. Miño y Dávila Editores.

Sánchez Blanco, C. (2016). Tecnologías de la información y la comunicación en el aula de Educación Infantil: Críticas y desafíos. En Roig Vila, R. (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1279-1285). Octaedro.

Sánchez Blanco, C. (2017). Ordenadores en educación infantil: Voces de la infancia en Galicia (España). Revista de Pedagogía, 38(102), 31-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65952814003

Sánchez-Blanco, C. (2018). Fuego, meteoritos y elefantes. Cruzando fronteras en educación infantil. Miño y Dávila Editores.

Solano Córdoba, O. L. (2013). El aprendizaje combinado y el desarrollo de las habilidades requeridas para la comunicación escrita. Revista Electrónica Educare, 17(3), 293-313. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.14

Steinberg, S. R. y Kincheloe, J. L. (Comps.). (2000). Cultura infantil y multinacionales. Morata.

Tobin, J. (Ed.). (2004). Pikachu’s global adventure: the rise and fall of Pokemon. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822385813-013

United Nations International Children’s Emergency Fund. (2017). Estado mundial de la infancia, Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/spanish/publications/files/SOWC_2017_SP.pdf

Published
2021-03-22
How to Cite
Sánchez-Blanco, C. (2021). Challenges of Electronic Mobility in School Environments of Early Childhood Education. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.27
Section
Essays (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)