Sustainable Development and Secondary School Chilean Currículo: What do Scholar Programs Purpose?

Keywords: Currículo, sustainable development, critical education, scholar programs

Abstract

Introduction. School education has a key role to play achieving the goals of the 2030 Agenda for Sustainable Development. Aim. Examine which sustainability areas are prioritized by the Chilean school curriculum, as well as the pedagogical approach proposed by school subjects to approach this type of content. Methodology. A two-stage sampling was developed for this research. In a first phase, 7th to 10th grade language curriculum was selected, where the sources and analysis units were identified and explicitly include the sustainable term and its related words (sustainable, sustainability) in the subjects. This allowed to recognize the presence of this concept in four subjects of the national curriculum: Art, Science, Technology and History, Geography and Social Sciences. In a second phase, content units were classified into four categories. These categories allow to analyze the pedagogical and conceptual treatment carried out by each subject. Results. Of the four analyzed subjects, History, Geography and Social Sciences holistically addresses this matter. However, the analysis reveals that addressing sustainability issues limits the development of citizen skills in education, as it does not address the controversies that this model generates at the national level. Conclusions. In conclusion, some suggestions are proposed to redesign the curriculum to generate different views to reconsider sustainable development from a critical and local perspective. 

Author Biographies

Adolfo Berríos-Villarroel, Universidad Autónoma de Chile

Doctor en educación de la Universidad de Aix-Marsella. Es docente-investigador en la facultad de educación de la Universidad Autónoma de Chile. Sus líneas de investigación son: la educación para el desarrollo sustentable y el patrimonio. Es investigador responsable del proyecto “Concepciones del patrimonio entre docentes de Historia, Geografía y Ciencias Sociales: propuestas para un modelo de educación patrimonial en formación inicial” de la Universidad Autónoma de Chile.

Rosa Orellana-Fernández, Universidad Autónoma de Chile

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Paris Ouest Nanterre. Es docente-investigadora en la facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Chile y postdoctorante del proyecto FONDECYT “Experiencias profesionales de docentes en fin de carrera: una perspectiva biográfica para comprender la identidad docente en contextos de transformación del sistema educativa”.

Lady Sthefany Bastías-Bastías, Universidad Autónoma de Chile

Mágister en Pedagogía de la Universidad Alberto Hurtado. Doctorante en Ciencias Humanas de la Universidad de Talca. Es coordinadora del área de Formación Inicial Docente en la facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Chile. Es co-investigadora del proyecto desafíos del profesor jefe con estudiantes extranjeros en la provincia de Talca de la Universidad Autónoma de Chile.

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Published
2021-01-01
How to Cite
Berríos-Villarroel, A., Orellana-Fernández, R., & Bastías-Bastías, L. (2021). Sustainable Development and Secondary School Chilean Currículo: What do Scholar Programs Purpose?. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.18
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Articles (Peer Reviewed Section)

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