Sexismo en Educación Preescolar: la perspectiva docente
Abstract
In current society it is impossible not to find sexist elements that discriminate especially women. Stereotypes and beliefs influence this phenomenon. This article studies the opinions held by preschool teachers on this matter. The conclusion is that these teachers have observed differences in the activities boys and girls do, and that these behaviors are learned in their homes.
References
Aguilar, L.; Barley, M.; Bertozzi,Y.; Calvo, Y.; Camac, E.; Camacho, L.; Escalante,A.; Facio, A.; González, M.; Gutiérrez, E.; Quirós, E.; y Trejos, M. ( 1995). ¿Feminismo en Costa Rica?. Testimonios, Reflexiones; Ensayos. San José, Costa Rica: Mujeres.
Ayales, I.; Benítez, M.; Fevrier, S. y Ramírez, I. (s.f.). Género, comunicación y desarrollo sostenible: Aportes conceptuales y metodológicos. San José, Costa Rica: IICA.
Barrantes, R. (2000). Investigación: un camino al conocimiento, un enfoque cuantitativo y cualitativo. San Jose: Editorial de la Universidad Estatal a Distancia.
Castro, S. (1999). Socialización diferenciada por género. San José, Costa Rica: EDILOY.
González, M. (1990). El sexismo en la educación: la discriminación cotidiana. San José, Costa Rica: Editorial Universidad de Costa Rica.
Lagarde, M. (1999). Una mirada feminista en el umbral del milenio. Heredia. Costa
Rica: Instituto de Estudios de la Mujer.
Luna, I. (2003). Andrógina y Postmodernismo: Una aproximación desde la Psiquiatría. En línea.Disponible: http://www.psiquiatria.com/interpsiquis2003/9996
Quirós, Y. (1989). Sistemas de valores y percepción de los roles sexuales en dos sectores de mujeres profesionales costarricenses. Tesis no publicada. Universidad de Costa Rica.
Scala, J. (2001). Género y Derechos humanos. l ª ed. San José, Costa Rica. Ediciones PROMESA.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Zulay Pereira Pérez, Mixed Method Designs in Education Research: a Particular Experience , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 1 (2011): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ana Teresa León Sáenz, Zulay Pereira Pérez, Desarrollo Humano, educación y aprendizaje , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Lizeth Corrales Mejías, María Isabel Delgado León, Carolina Herrera Valverde, Zulay Pereira Pérez, Jeannette Sancho Chavarría, Mariela Zamora Salas, Sexismo en el aula preescolar costarricense: un acercamiento a la perspectiva de niños y niñas , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Laura Esquivel Segura, Gina Induni Alfaro, Vera Madrigal Rojas, Zulay Pereira Pérez, José Solano Alpízar, Willy Umaña Fernández, Conformación de un equipo de investigadores: una experiencia concreta , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Doris Rocío Arce Villalobos, Alejandra Carballo León, Karla Alejandra Castro Castro, Zulay Pereira Pérez, La perspectiva docente acerca de la noción de familia de niños y niñas preescolares costarricenses y extranjeros centroamericanos , Revista Electrónica Educare: No 8 (2005): Revista Electrónica Educare
- Zulay Pereira Pérez, Angélica Fontana Hernández, Dinia Rojas Rodríguez, El concepto de esquema corporal en niñas y niños con y sin necesidades educativas especiales, de preescolar, segundo y cuarto grado , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Dinia Rojas Rodríguez, Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Dinia Rojas Rodríguez, SUPLEMENTO: Guía Metodológica para docentes: Actividades para fortalecer el concepto de cuerpo, esquema corporal e imagen corporal, en niñas y niños preescolares y escolares , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Doris Rocío Arce Villalobos, Alejandra Carballo León, Karla Alejandra Castro Castro, Zulay Pereira Pérez, La noción de familia de niñas y niños preescolares costarricenses y centroamericanos, en Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 10 No 1 (2006): Revista Electrónica Educare
- Bertha Barrantes Alpízar, Éricka Corrales Torres, Viviana González Rodríguez, Zulay Pereira Pérez, Eilyn Rodríguez Fallas, Estrategias metodológicas utilizadas por docentes que atienden niñas y niños preescolares de 2 a 4 años de edad , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare