Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts

Keywords: Indigenous knowledge, intercultural education, mapuche and kimeltuchefe, learning, intercultural dialogue

Abstract

Introduction. This original article derived from a research project titled Towards Educational Practices to Make Progress in Intercultural Education in Mapuche Contexts. This is a pending challenge. This research was conducted in Mapuche communities in La Araucanía Region. Objective. To analyze the dialogic practices between Mapuche and traditional school knowledge and knowledge from the perspective of the kimeltuchefes located in rural Mapuche contexts. Methodology. The methodological approach is qualitative, framed in grounded theory. The participants correspond to 36 kimeltuchefes (Mapuche people who carry knowledge, wisdom, and experience); the data collection techniques used were in-depth interviews and focus groups. The analysis process was interpretive. Results. The main results indicate that the Mapuche family plays a fundamental role in the education and transmission of their culture to the Mapuche and non-Mapuche students. It was found that dialogue plays an important role in inter-subjective relationships between kimeltuchefes and teachers since it allows the exchange and learning of knowledge, wisdom, and experiences. In this sense, the school must integrate the Mapuche families and include the Kimeltuchefes through learning communities to advance in the construction of an intercultural curriculum through dialogue and collaborative work. In addition, this requires articulated pedagogical practices and the teacher’s role as a reflective mediator, generator of information and knowledge. Conclusions. The knowledge, wisdom, and experiences of the Mapuche educators must be recognized and valued, which, at the same time, must be in constant dialogue with school knowledge through common cultural, educational projects in order to advance towards intercultural education.

Author Biographies

Juan Carlos Beltrán-Veliz, Universidad de La Frontera

Profesor Educación General Básica. Licenciatura en Educación, por la Universidad Central de Chile. Magister en Ciencias de la Educación Mención Currículum y Evaluación, por la Universidad  Mayor, Temuco, Chile.  Dr. en Ciencias de la Educación, por la Universidad de la Frontera, Temuco, Chile. Dr. en Educación por la Universidad de Sao Paulo, Brasil. Académico de la Universidad de la Frontera. Departamento de Educación. Líneas de investigación: Didáctica, currículum y educación intercultural. Experiencia en dirigir tesis de magister. Posee publicaciones en revistas académicas nacionales e internacionales.

Julio César Tereucán-Angulo, Universidad de La Frontera

Asistente Social, por la Universidad de La Frontera, Temuco, Chile. Magister en Antropología Social por la Universidad Iberoamericana de México. Dr. en Antropología Social, por la Universidad Iberoamericana de México. Académico del Departamento de Trabajo Social de la Universidad de La Frontera. Líneas de investigación: Economía cultural, organización social, turismo cultural. Experiencia en dirigir tesis de magister y doctoral. Posee publicaciones en revistas académicas nacionales e internacionales.

Sergio Hernán Pérez-Morales, Universidad Autónoma de Chile

Licenciado en Filosofía por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.  Magíster en Ética Social y Desarrollo Humano por la Universidad Alberto Hurtado, Chile. Dr. en Educación por la Universidad de Extremadura, Badajoz, España. Académico de la Facultad de Educación de la Universidad Católica de Temuco. Líneas de investigación: Filosofía de la educación, ética profesional y educacional e interculturalidad. Posee artículos publicados en temas de religión y diversidad cultural en el Pueblo Mapuche. Experiencia en dirigir tesis de Magíster.

References

Beltrán-Véliz, J. C., Mansilla-Sepúlveda, J. G., del Valle-Rojas, C. B. y Navarro-Aburto, B. A. (2019). Prácticas de enseñanza de profesores en contextos interculturales: Obstáculos y desafíos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 5-22. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.pepc

Beltrán-Véliz, J. C., Tereucán Angulo, J. C., Pérez Morales, S. H. y Klenner Loebel, M. P. (2021). Relación mapuche y naturaleza. Fundamentos epistémicos para una educación ambiental en contextos interculturales. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science, 10(1), 158-179. https://doi.org/10.21664/2238-8869.2021v10i1.p158-179

Córmack Lynch, M. (2004). Estrategias de aprendizaje y de enseñanza en la educación del menor de 6 años. Acción Pedagógica, 13(2), 154-161. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2970397

Dorio Alcaraz, I., Sabariego Puig, M. y Massot Lafon, I. (2009). Capítulo 9. Características generales de la metodología cualitativa. En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 275-292). Editorial La Muralla. https://www.academia.edu/38170554/METODOLOG%C3%8DA_DE_LA_INVESTIGACI%C3%93N_EDUCATIVA_RAFAEL_BISQUERRA_pdf

Durán, T. y Catriquir, D. (2007). Kimeltuwün zugu. Modelo educativo mapuche. En T. Durán Pérez, D. Catriquir Colipan, y A. Hernández Sallés (Comps.), Patrimonio cultural mapunche: Acercamientos metodológicos e interdisciplinarios. Derechos lingüísticos, culturales y sociales (pp. 443-454). Universidad Católica de Temuco.

Durán, T. y Ramos, N. (1986). El papel de algunos fenómenos sociolingüísticos en procesos socioculturales de cambio entre los mapuches. Cultura, Hombre, Sociedad, 3(2), 409-419. https://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/207

Elboj Saso, C. y Oliver Pérez, E. (2003). Las comunidades de aprendizaje: Un modelo de educación dialógica en la sociedad del conocimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(3), 91-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27417306

Etxeberría, X. (2001). Derechos culturales e interculturalidad. En M. Heise, Interculturalidad: Creación de un concepto y desarrollo de una actitud (pp.17-38). Programa FORTE-PE.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Fornet-Betancourt, R. (2007). La filosofía intercultural desde una perspectiva latinoamericana. Solar, 3(3), 23-40. https://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/091201.pdf

Gurdián-Fernández, A. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. EUCR.

Loncon, E. (2010). Derechos educativos y lingüísticos de los pueblos indígenas de Chile. Revista ISEES, (7), 79-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3777551

López, L. E. (2001). La cuestión de la interculturalidad y la educación latinoamericana. Séptima Reunión del Comité Regional Intergubernamental del Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. UNESCO. https://red.pucp.edu.pe/ridei/files/2011/08/731.pdf

Mellado Hernández, M. E. y Chaucono-Catrinao, J. C. (2015). Creencias pedagógicas del profesorado de una escuela rural en el contexto mapuche. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-19. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.20924

MINEDUC. (2015). Articulación curricular y pedagógica desde los énfasis del PEI. Autor. https://liderazgoescolar.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/55/2018/07/H7-Articulacion-curricular-y-pedagogica.pdf

Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G. y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5

Páramo, P., Hederich, C., López, O., Sanabria, L. B. y Camargo, Á. (2015). ¿Dónde ocurre el aprendizaje? Psicogente, 18(34), 320-335. https://doi.org/10.17081/psico.18.34.508

Pereira Canio, J. M., Reyes, M. y Pérez, F. (2014). Ecos de las pablaras de la tierra desde un último confín del mundo. Reencontrando el ser mapuche pewenche en el valle del Queuco. Talleres de ANDROS.

Ponce, M. (1980). Reglamento para las escuelas públicas del Estado 1819. República de Chile.

Quidel Catrilaf, G. (2011). Estrategias de enseñanza de la lengua mapunzugun en el marco del PEIB Mineduc-Origenes. Cuadernos Interculturales. 9(16), 61-80. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55218731005

Quilaqueo, D. y Torres, H. (2013). Multiculturalidad e interculturalidad: Desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas. Alpha, (37), 285-300. https://doi.org/10.4067/S0718-22012013000200020

Quintriqueo, S. (2010). Implicancias de un modelo curricular monocultural en contexto mapuche. Gráfica LOM.

Quintriqueo Millán, S., Morales Saavedra, S., Quilaqueo, D. y Arias Ortega, K. (2016). Interculturalidad para la formación inicial docente: Desafíos para construir un diálogo intercultural. Ediciones Universidad Católica de Temuco. http://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/2146

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tubino, F. (24-25 de enero de 2005). La interculturalidad crítica como proyecto ético-político. Ponencia presentada en el Encuentro continental de educadores agustinos, Lima, Perú. http://www.oalagustinos.org/edudoc/LAINTERCULTURALIDADCR%C3%8DTICACOMOPROYECTO%C3%89TICO.pdf

Tubino, F. (2015). Interculturalidad en cuestión. PUCP.

Villarroel Rosende, R. y Sánchez Segura, X. (2002). Relación familia y escuela: Un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios pedagógicos, (28), 123-141. https://doi.org/10.4067/S0718-07052002000100007

Walsh, C. (2009). Interculturalidad, estado, sociedad. Luchas (de)coloniales de nuestra época. Universidad Andina Simón Bolívar; Ediciones Abya-Yala.

Williamson, G. (2012). Institucionalización de la educación intercultural bilingüe en Chile: Notas y observaciones críticas. Perfiles Educativos, 34(138), 126-147. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982012000400009&script=sci_abstract

Williamson Castro, G. y Flores Silva, F. (2015). Estado del arte de la educación intercultural bilingüe en Chile, 1990-2013. Ediciones Universidad de la Frontera. https://www.academia.edu/19073427/ESTADO_DEL_ARTE_DE_LA_EDUCACI%C3%93N_INTERCULTURAL_BILING%C3%9CE_EN_CHILE_1990_2013

Published
2022-03-09
How to Cite
Beltrán-Veliz, J., Tereucán-Angulo, J., & Pérez-Morales, S. (2022). Dialogical and Collaborative Practices Promoted by Kimeltuchefes to Articulate Mapuche Knowledge, Knowledge, and Schoolchildren in Mapuche Contexts. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.3
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)