Reforma e innovación educativa. Consideraciones teóricas para la investigación crítica

  • Guillermo Miranda Camacho Universidad Nacional
Keywords: Educational reform, educational innovation, teaching change, crisis of legitimacy, legitimacy strategy, critical hermeneut

Abstract

In this essay we propose to do a critical approach to the education reform and innovation. Our interest is to examine the nature, ideological-political fundament and comparative characteristics between two manifestations of the educational change. To accomplish this task we initiate our exposition with an analysis of the principal sociohistoric framework of the beginning of the education changes and innovations: the technological boom of the eighties decade. In second place, we explore some fundamental characteristics, in comparative perspective, of education changes and innovations. In a third moment, we expos, in succinct way, some elements that we considerate basics to a hermeneutical and critical approach, to the models in theory of the educational changes. In the forth section, we move deeper in to the knowledge of the historical- structural dimension of the educational changes, as process witch take place in the changes of the social system. In the fifth and last part we do a theory excursus about the educational functions as sociostructural references to the education changes and innovations. This work is part of a process, that we systematize in other essays, with the intentions of contribute with elements to a critical hermeneutical vision of the process of educational changes. This is a product of the professorship “education, development and democracy: Uladislao Gámez Solano” of The Investigation and Teaching Education Center of the National University in Costa Rica.

Author Biography

Guillermo Miranda Camacho, Universidad Nacional

Sociólogo, graduado en la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España. Ha realizado investigaciones en el campo de la sociología de las políticas educativas, tanto en Costa Rica como en España. Profesor de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Angulo, R. F. y Blanco, M. N. (1994). Innovación, cambio y reforma: Algunas ideas para analizar lo que está ocurriendo, teoría y desarrollo del currículo. Má­laga: ALJIVE. Apple, Michel W. (1997). Educación y poder. Madrid: PAIDÓS.

Apple, Michel W. (2000). Teoría crítica y educación. Madrid.

Castells, M. (2002). La galaxia Internet. Barcelona: DEBOLSILLO.

Chalmers, A. (2000). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: SIGLO XXI.

Colom, A. y Domínguez, E. (1997). Introducción a la política de la educación. Barcelona: ARIEL.

Eagleton, Terry (1997). Ideología una introducción. Barcelona: PAIDÓS.

Femández, S. y Pérez, M. (I 995). Política educativa y sociedad. Valencia: AU LLI­BRES.

Fische, L. (1982). Tecnocracia. Diccionario de política. Madrid: TECNOS.

García Femández, M. (1998). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Cór­doba: Servicio de Publicaciones, Universidad de Córdoba.

Gil V, Fernando (1994}. Teoría sociológica de la educación. Salamanca: AMARÚ EDICIONES.

González González, M. y Escudero Muñoz, J. (1987). Innovación educativa: Teoría y procesos de desarrollo. Barcelona: EDITORIAL HUMANITAS.

Habermas, J. (2001 ). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: TECNOS.

Latapí, P. (1984). Análisis de un sexenio de educación en México, 1970-1976.

Lava! (2004). La escuela no es una empresa. Barcelona: PAIDÓS.

Levi, L., Bobbio, Norberto y Matteucci, N. (1982). Legitimidad. Diccionario de política. Madrid: TECNOS.

Mande!, Emest (1986). Las ondas largas del desarrollo capitalista. Madrid: SIGLO XXI.

Marcuse, H. ( 1972). El hombre unidimensional. Barcelona: SEIX BARRAL.

Miranda, G. (2006). Hacia una visión hermenéutico crítica de la política educativa, pp. 111-112.

Miranda, G. "Política curricular, crisis de legitimación y hegemonía neoliberal". En Revista de Ciencias Sociales. Nº 112-113 (no publicada). San José: Editorial Universidad de Costa Rica.

Moral, S. y Raymond, H. (1986). La acumulación del capital y sus crisis. Madrid, AKAL.

Ordóñez P., J. (2004). Introducción a la pedagogía. San José: EUNED.

Pérez G., Á. (1999). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: MORATA.

Guillermo Miranda Camacho Popkewitz, T. S. (1997). Sociología Política de las Reformas Educativas. Madrid. MORATA.

Postic, Marcel (1982). La relación educativa. Madrid: NANCEA.

Requeijo, J. (2000). Estructura económica mundial. Madrid: MC GRAW-HILL.

Rudduck, J., Angulo, R., Félix, J. y Blanco, N. (1994). Reflexiones sobre el proble-ma del cambio en las escuelas. En Teoría y Desarrollo del Currículo. Málaga: ALllVE.

Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: MO­RATA.

Published
2007-06-30
How to Cite
Miranda Camacho, G. (2007). Reforma e innovación educativa. Consideraciones teóricas para la investigación crítica. Revista Electrónica Educare, 11(2), 181-214. https://doi.org/10.15359/ree.11-2.11
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)