School Repetition: Relationship Between Self-Efficacy and Time Perspective in Peruvian Adolescents in Lima Metropolitan Area

Keywords: Self-efficacy, temporal perspective, repetition, students, high school

Abstract

Introduction. School repetition is a perceived school phenomenon, but it has not been addressed in Latin America; this is evidenced in the low scientific production of the population concerning the variables self-efficacy and temporal perspective. In this sense, the present research aimed to examine the relationship between self-efficacy and temporal perspective in repeater students of secondary level. Method. The General Self-Efficacy Scale instrument, using its Peruvian version (Grimaldo Muchotrigo, 2005), and Temporary Perspective Inventory (Díaz-Morales, 2006) were applied. The sample consisted of 157 school students who repeated the school year at the primary or secondary level. Results. The results indicate a moderate and positive relationship between self-efficacy and the future dimension (r = 0.48), positive past (r = 0.32) and hedonistic present (r = 0.30), and a low and positive relationship between self-efficacy and negative past (r = 0.22) and fatalistic present (r = 0.27). Discussion. It is concluded that there is a moderate relationship between self-efficacy and prospects that should be examined in future studies, understanding that the population of repeater students is a group that has not yet been studied. In fact, these results have strong practical implications because they show the need to explore psychological variables in a population with grade repetition and to carry out approaches from the psycho-pedagogical departments of the educational centers.

Author Biographies

Sofía Marin-Velazco, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Bachiller en Psicología con mención en psicología educacional por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Es orientadora y supervisora académica de estudiantes escolares. Cuenta con experiencia en técnicas y estrategias de manejo conductual con adolescentes.

Daniela Ramos-León, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Bachiller en Psicología con mención en Psicología Clínica por la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Es trabajadora del centro de salud universitario de la UPC. Con experiencia en orientación y consejería desde el enfoque cognitivo conductual. Imparte talleres de orientación vocacional a jóvenes postulantes a la UPC.

José Ventura-León, Universidad Privada del Norte

Doctor en Psicología. Investigador en temas metodológicos, Psicométricos e Infanto-Juveniles, con más de 10 años de experiencia profesional. Es docente investigador a tiempo completo de la Universidad Privada del Norte (UPN). Catedrático del programa doctoral de la Universidad San Martin de Porres (USMP) y docente de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas UPC impartiendo los cursos de investigación.

Mario Reyes-Bossio, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas

Psicólogo e investigador en la línea de Metodología, Psicometría, Gestión Editorial, salud, Calidad de Vida y Psicología Deportiva con más de 12 años de experiencia en el campo. Doctorando en Actividad Física y Deporte por la Universidad UNINI de México. Docente y coordinador de la Línea de Investigación de la Facultad de Psicología de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas UPC.

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Published
2022-04-19
How to Cite
Marin-Velazco, S., Ramos-León, D., Ventura-León, J., & Reyes-Bossio, M. (2022). School Repetition: Relationship Between Self-Efficacy and Time Perspective in Peruvian Adolescents in Lima Metropolitan Area. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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