Learning Styles, Gender and Academic Performance in Students in the Fundamentals of Economics Course

Keywords: Learning styles, CHAEA, academic performance, students, probit models

Abstract

Objective. This article aimed to analyze the relationship between learning styles, gender, and students’ academic performance in the Fundamentals of Economics course at the Universidad Tecnológica de Bolívar (UTB). Methodology. The study used a quantitative approach with a descriptive-correlational research design. It administered the Honey-Alonso Learning Style Questionnaire (CHAEA) to 166 students. The data was processed with the Stata (version 13.0) statistical package for Windows. Two models were designed and applied to establish correlations and probability: a linear probability model and a probabilistic probit model. Results. Statistical significance is evident at 10% with respect to the preferences of active and reflective styles. Similarly, there is a possible association between the preference for reflective style and the increased chances for students to pass the course. Conversely, the probability of passing the course is lower when the preference is for the active style. Conclusion: The study evidenced the relationship between gender and pragmatic learning style. It also showed that students with preferences for the reflective learning style have a higher probability of improving their academic performance in the Fundamentals of Economics course. In addition, those who prefer the active learning style are less likely to enhance their academic performance.

Author Biographies

Jorge Alvis-Arrieta, Universidad Tecnológica de Bolívar

Doctor en Integración y Desarrollo Económico y Territorial de la Universidad de León, España. Más de 20 años como profesor de planta en la UTB. Actualmente es profesor - investigador del Instituto de Estudios en Desarrollo, Economía y Sostenibilidad -IDEEAS- y director de la Maestría en Desarrollo y Cultura de la misma Universidad.

William Arellano-Cartagena, Universidad Tecnológica de Bolívar

Doctor en Ciencias de la Educación de la Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia. Más de 25 años como profesor de planta de UTB. Actualmente es decano de la Facultad de Educación y director de la Maestría en Educación de la misma universidad.

Jorge Muñiz-Olite, Universidad Tecnológica de Bolívar

Magister en Educación de la Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia. Con más de 30 años de experiencia docente en la Universidad de Cienfuegos (Cuba) y la UTB (Colombia). Actualmente es profesor de planta de la Facultad de Ciencias Básicas de la UTB.

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Published
2022-11-15
How to Cite
Alvis-Arrieta, J., Arellano-Cartagena, W., & Muñiz-Olite, J. (2022). Learning Styles, Gender and Academic Performance in Students in the Fundamentals of Economics Course. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.13905
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Articles (Peer Reviewed Section)

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