Epistemological Foundations of the Representation of the Evaluation Concept in Teachers of a Chilean Educational Establishment

Keywords: Evaluation, social representations, epistemology, institutionalization, language, learning

Abstract

Objective. The article presents the results of a study that aims to reveal the epistemological foundations of teachers’ representation of the concept of evaluation. Methodology. Through a qualitative, descriptive, and interpretative method, nine teachers were interviewed; they work for a private school with a State subsidy in Viña del Mar, Province of Valparaíso, Chile. In addition, a documentary corpus made up of the Institutional Educational Project (PEI), and the Evaluation Regulation of the establishment was studied. The collected information was first analyzed using the Grounded Theory as a theoretical guide and then from the epistemological approach offered by John Searle’s theory of the institutionalization of language. Results. The most significant finding is that the representation the teaching staff elaborates on the concept of evaluation is mainly associated with the purposes of the pedagogical and administrative contexts of the school. The teaching staff represents the concept of evaluation as a conflict between both contexts since the epistemological foundation that sustains such a representation is based on the false belief that, in their teaching work, adherence to one purpose to the detriment of the other is fortuitous.

Author Biographies

Rolando Gutiérrez-Martínez, Universidad de las Américas

Pedagogo, Magister en Evaluación Educacional (UPLACED, Chile); Magister en Filosofía (PUCV, Chile); Magister en Liderazgo y Gestión Integral para la Transformación Pedagógica (UAHC/UNESCO, Chile); Docente de la Facultad de Comunicaciones y Artes de las Universidad de las Américas. Profesor de Filosofía y Responsable del área de Convivencia Escolar de E. Media en el Colegio Labranza de Dios (Viña del Mar, Chile).

Javier Vergara-Núñez, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación

Pedagogo, Magister en Educación, mención Currículo (PUCV, Chile); Doctor en Ciencias de la Educación (UCL, Lovaina, Bélgica); Académico de la Universidad de Playa Ancha y Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Docente e investigador en el área de Currículum educacional y Formación inicial de profesores. Responsable de procesos de innovación curricular en Instituciones de Educación superior.

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2016). Estudio sobre formación inicial docente en evaluación educacional. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/1947

Álvarez-Gayou Jurgenson, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós.

Azúa Ríos, X. (2011). ¿Qué se evalúa cuando se evalúa? Una experiencia de formación docente en evaluación para el aprendizaje. Editorial Universitaria.

Berger, P. L. y Luckmann, T. (2001). La construcción social de la realidad. Amorrortu Editores.

Colegio Evangélico Labranza de Dios (LDD). (2018a, 2 de Marzo). Proyecto Educativo Institucional (PEI). Viña del Mar, Chile.

Colegio Evangélico Labranza de Dios (LDD). (2018b, 2 de Marzo). Reglamento de Evaluación (RE). Viña del Mar, Chile).

Cuchumbé Holguín, N. J. (2012). Lenguaje, realidad social y poder: John Searle. Entramado, 8(2), 206-215. http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v8n2/v8n2a14.pdf

Ferrater Mora, J. (1979). Diccionario de filosofía (tomo 2). Editorial Sudamericana.

Förster, C. E. (Editora) (2017). El poder de la evaluación en el aula. Mejores decisiones para promover aprendizajes. Ediciones UC.

Foucault, M. (1968). Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores.

Gadea, W. F., Cuenca Jiménez, R. C. y Chaves-Montero, A. (2019). Epistemología y fundamentos de la investigación científica. Cengage Learning Editores. https://www.researchgate.net/publication/345732436_Epistemologia_y_Fundamentos_de_la_Investigacion_Cientifica

Gorodokin, I. C. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5), 1-9. https://doi.org/10.35362/rie3752691

Gurdián-Fernández, A. (2010). El paradigma cualitativo en la investigación socio-educativa. INIE. http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/handle/123456789/393

Gutiérrez, R. (2018). Documento anexo de transcripción de entrevistas del estudio: Fundamentos epistemológicos de las representaciones sociales que docentes elaboran sobre el concepto “evaluación” en un establecimiento educacional de la comuna de Viña del Mar [Tesis de magíster, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación].

Izcara Palacios, S. P. (2014). Manual de investigación cualitativa. Editorial Fontamara.

Katayama Omura, R. J. (2014). Introducción a la investigación cualitativa: Fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial de la UIGV. http://repositorio.uigv.edu.pe/handle/20.500.11818/559

Kaufmann, J.-C. (1996). L’entretien compréhensif. Nathan.

López, N. y Sandoval, I. (2006). Documento de trabajo: Métodos y técnicas de investigación cuantitativa y cualitativa. Universidad de Guadalajara. https://www.academia.edu/11345764/M%C3%A9todos_y_t%C3%A9cnicas_de_investigaci%C3%B3n_cuantitativa_y_cualitativa

Ministerio de Educación, Subsecretaría de Educación. (2018). Decreto 67. Aprueba normas mínimas nacionales sobre evaluación, calificación y promoción y deroga los decretos exentos N° 112 de 1999 y N° 83 de 2001, todos del Ministerio de Educación.

Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G. y Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. AQUICHAN, 12(3), 263-274. https://doi.org/10.5294/aqui.2012.12.3.5

Posada Ramírez, J. G., Díaz Arenas, P. F. y Jaramillo Patiño, D. F. (2017). La construcción de la realidad social de John Searle, una ontología social sin imágenes. Revista Anagramas, 15(30), 183-144. https://doi.org/10.22395/angr.v15n30a9

Prieto, M. y Contreras, G. (2008). Las concepciones que orientan las prácticas evaluativas de los profesores: Un problema a develar. Estudios Pedagógicos 34(2), 245-262. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200015

Santos Guerra, M. A. (2014). La evaluación como aprendizaje: Cuando la flecha impacta en la diana. Narcea.

Searle, J. R. (1997). La construcción de la realidad social. Paidós.

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquía.

Taylor, S. J. y Bogdan. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Ugas Fermín, G. (2005). Epistemología de la educación y la pedagogía. Ediciones de Taller Permanente de Estudios Epistemológicos en Ciencias Sociales.

Valderrama Mendoza, S. (2018). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica: Cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial San Marcos.

Walker Janzen, W. (2016). Algunas consideraciones para el uso de la metodología cualitativa en investigación social. Foro Educacional (27), 13-32. http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/795/741

Zambrano, A. (2016). Prácticas evaluativas de los docentes en Chile: Una realidad in situ. Kimün. Revista Interdisciplinaria de Formación Docente (3), 43-73. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/kimun/article/view/9969/8846

Published
2022-12-17
How to Cite
Gutiérrez-Martínez, R., & Vergara-Núñez, J. (2022). Epistemological Foundations of the Representation of the Evaluation Concept in Teachers of a Chilean Educational Establishment. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14393
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)