Propuesta de alfabetización de educación no formal, para hombres, mujeres y obreros inmigrantes nicaragüenses

  • Lidieth María Núñez Castro Universidad Nacional
Keywords: literacy, immigrants, informal education

Abstract

This article summarizes the main findings of a research on literacy made with immigrant Nicaraguan men and women workers residing in Costa Rica, specifically with parents from students at the Gonzalo Monge School in Pital, San Carlos.

In this investigation, the more relevant motives for these Nicaraguan immigrants to come to Costa Rica are established. In addition, some of their needs living in this country are stipulated as well as the role of informal education in their lives.

It is clearly important to design a literacy proposal on informal education that allows immigrant Nicaraguan men and women workers to prepare and educate for life and work.

According to the Project for Latin America and the Caribbean, Education for Everyone program, education is understood as one basic need of the person: every person –child, young or adult- must have the basic opportunity of taking advantage of education. These needs include not only essential tools for learning (such as reading, writing, learning problems…), but also basic learning contents required for human beings to: survive, develop their capacities, live and work with dignity, fully participate on development, improve the quality of their lives, take their fundamental decisions and continue learning.

Author Biography

Lidieth María Núñez Castro, Universidad Nacional

Licenciada en Enseñaza de la Educación en I y II ciclos, con énfasis en Educación Rural de la Universidad Nacional. Experiencia en Educación primaria en escuelas rurales de Costa Rica, en la zona norte, así como en el trabajo con cooperativas estudiantiles en esa misma zona. Máster en Educación Rural Centroamericana de la Universidad Nacional.

References

Brenes, G. (1999). Estimación del volumen y caracerísticas sociodemográficas de los inmigrantes

nicaragüenses. Tesis de maestría para la otención del título de Magíster. Sistema de Estudios

de Posgrado, Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica. Costa Rica.

Castro, C. (2002). Migración nicaragüense en Costa Rica: población, empleo y necesidades insatisfechas.

San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Facultad de Ciencias Sociales.

Cortés, A. (2006). Informe sobre el estado de la comunidad nicaragüense en Costa Rica. San José,

Costa Rica.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2001). “IX Censo Nacional de Población y V de

Vivienda: Resultados generales”. Consultado el dia, mes de año de en http://www.inec.go.cr/

INEC_DIS/Publicaciones/archivos%20SerieCensal%20xls/ResulCenso2000.pdf

UNESCO-OREALC. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para todos. Boletín del proyecto

principal de educación en América Latina y el Caribe Nº 21, pp. 8-26. Santiago, Chile:

UNESCO-OREALC.

Mojica, F. J. Instituto de Estudios Sociales en población. Heredia, Costa Rica: Universidad Nacional

(IDESPO).

Morales, A. y Castro, C. (2002). Redes transfronterizas, sociedad, empleo y migración entre

Nicaragua y Costa Rica. Costa Rica: FLACSO.

Organización Internacional para las Migraciones [OIM]. (2001). Estudio Binacional: Situación

migratoria entre Costa Rica y Nicaragua. San José, Costa Rica.

Ooijens, J. y van Kampen, P. (2001). Educación no formal y exclusión social en Centroamérica. En

L. Lázaro (ed.). Problemas y desafíos para la educación en el siglo XXI en Europa y América

Latina (pp. 147-162 ). Valencia: Universidad de Valencia.

Proyecto Estado de la Región. (2003). Segundo informe sobre desarrollo humano en Centroamérica

y Panamá del año 2003. San José, Costa Rica: Proyecto Estado de la Nación.

Vera G., R. (1985, Noviembre). Proyecto principal de educación para Améria Latina y el Caribe.

En R. Vera (Ed.), Seminario Técnico Regional sobre Formación de Educadores Polivalentes

para Comunidades Rurales. Paipa, Colombia: OREALC-UNESCO.

Published
2008-12-20
How to Cite
Núñez Castro, L. (2008). Propuesta de alfabetización de educación no formal, para hombres, mujeres y obreros inmigrantes nicaragüenses. Revista Electrónica Educare, 12, 143-151. https://doi.org/10.15359/ree.12-Ext.12
Section
Articles (Peer Reviewed Section)