Multiplicando esfuerzos para fortalecer la familia desde la orientación

Authors

  • Eliud Calderón Monge Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ana Lucía Villalobos Cordero Universidad Nacional, Costa Rica
  • Ruth Villanueva Barbarán Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.13-1.7

Keywords:

counseling, family, parents, school, non formal education

Abstract

The proposal includes the systematization of a training experience where 35 teaching and administrative officials participated. They came from 9 elementary schools located in marginal communities, developed by a team of two school counselors whose main purpose was to encourage among the participants the development of skills that will let them design and apply activities in the field of “parents’ school”.

Thus, an educational counseling proposal has been modeled in order to reach greater coverage and efficiency of the counseling work with families being done from within the school. Moreover, what’s being sought is the promotion of healthy family relationships that contribute to the family’s wholeness and well being and therefore to the appropriate academic and social development of their children.

Author Biographies

Eliud Calderón Monge, Universidad Nacional

Máster en Orientación Educativa, Universidad de Wisconsin, USA. Subdirector de la División de Educación para el Trabajo, Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional.

Ana Lucía Villalobos Cordero, Universidad Nacional

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación, Universidad de Costa Rica. Investigadora de la División de Educación para el Trabajo, Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional.

Ruth Villanueva Barbarán, Universidad Nacional

Máster en Psicopedagogía, Universidad Estatal a Distancia. Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación, Universidad de Costa Rica. Investigadora y Académica de la División de Educación para el Trabajo, Centro de Investigación y Docencia en Educación, Universidad Nacional.

References

Cascante, I. (1992). Breve reseña de la carrera de Orientación. Escuela de Orientación Educativa.

Universidad Nacional. II Jornada de Orientación Vocacional Profesional. Heredia, Costa

Rica: Universidad Nacional.

Cascante, V., Mora, J. & Pizarro, A. (1996). Estrategias que relacionan a los padres de familia con

el proceso de Enseñanza y Aprendizaje en el C.T.P.A. Carrillo Circuito 05 Región Educativa

Santa Cruz. Tesis. Universidad de Costa Rica.

Castells, P. (1997). La familia ¿Está en crisis? Barcelona, España: Plaza & Janés Editores.

Consejo Nacional de Rectores (CONARE) y Ministerio de Educación Pública (MEP). (1992). La

Orientación del siglo XXI. II Jornada de Orientación Vocacional Profesional. Heredia:

Oficina de Publicaciones Universidad Nacional

Monereo, C. & Solé, I. (1996). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y

constructivista. Madrid, España: Alianza.

Pereira, M. T. (2004). Orientación educativa. San José, Costa Rica: EUNED.

Proyecto Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2006). Resumen del Duodécimo

Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica:

Autor.

Rockwell, R. (1995). Parents and Teachers as partners. Texas, United States: Fort Worth.

Salas, E. (1992). ¿Cómo orientar? Santiago, Chile: Universitaria.

Sanz, O. (2001). Orientación psicopedagógica y calidad educativa. Madrid, España: Pirámide

Ediciones.

Villarreal, C. (1992). La orientación familiar: una opción educativa. Revista Educación, Vol.16, N°

, 51-63.

Villarreal, C. (Compil.). (1997). Memoria del Seminario La orientación familiar: hacia una nueva

perspectiva de vida en familia, realizado en 1995 en la Facultad de Educación de la UCR

(iniciativa de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la UCR, como un programa

de acción social y en coordinación con el Departamento de Orientación y Vida Estudiantil

del MEP). San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Villarreal, C. (2001). La humanización de la familia: una responsabilidad educativa. Revista

Educación, Vol. 25, Nº1, 137-150.

Zamudio, L. (febrero/marzo, 2008). Un trabajo por la familia, en el contexto municipal. Red de

Gestores Sociales, 36. Recuperado el 3 de abril, 2009, de www.rgs.gov.co/img_upload/ca2aff77eed2a9b504622b634052d133/RGS38_070508color___FINAL.pdf

Published

2009-06-30

How to Cite

Multiplicando esfuerzos para fortalecer la familia desde la orientación (E. Calderón Monge, A. L. Villalobos Cordero, & R. Villanueva Barbarán , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 89-102. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Multiplicando esfuerzos para fortalecer la familia desde la orientación (E. Calderón Monge, A. L. Villalobos Cordero, & R. Villanueva Barbarán , Trans.). (2009). Revista Electrónica Educare, 13(1), 89-102. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.7

Comentarios (ver términos de uso)